17

خانواده و رسانه دو عامل اصلی در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب 

  • کد خبر : 9156
  • ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۱
خانواده و رسانه دو عامل اصلی در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب 
پررنگ‌تر شدن نقش خانواده‌ها در زمينه حجاب یکی از مهم‌ترین و تأثیر گذارترین عامل شکل دهنده حجاب است؛‌ این خانواده ها هستند که از کودکی باید و نبایدهایی را برای فرد ترسیم می‌کنند و به او یاد می‌دهند چگونه رفتار کند.

به گزارش “خط شمال” در واقع موضوع پوشش را می‌توان یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیر گذار روی پوشش زنان، خانواده، باور های خانوادگی و نحوه نهادینه کردن این باورها دانست. در نتیجه عدم رعايت پوشش از سوي خانواده ها و ارتباط اعضاي خانواده با نامحرم بدون رعایت اصول اخلاقي مي تواند در هنجار شکنی و نادیده گرفتن ارزش‌های اسلامی از سوی فرزندان تاثیر زیادی داشته باشد.

پس خانواده نباید نقش خود را در بی‌حجابی فرزندان نادیده بگیرد و جامعه را مسئول آن بداند زيرا اين عامل مي تواند پاکی خانواده‌ها را خدشه دار كند و در نتیجه کانون خانواده‌ها را متزلزل ‌سازد.
بر اين اساس والدين به عنوان محور اصلي اين الگو بايد نظارت دقيقي بر نوع پوشش خود داشته باشند، در غير اين صورت با بي توجهي به نوع پوشش فرزندان و نظارت نكردن آنها بر نوع لباس پوشيدن آنها باعث به وجود آمدن انحرافاتي در جامعه مي شوند.
الگو پذيري در نوجوانان يك امر اجتناب ناپذير است و رسانه ها يكي از عوامل الگو پذیری است رسانه ها با برنامه هاي مختلفي كه براي تمام گروه هاي سني پخش مي كنند، مي توانند عامل مهمي در كاهش بدحجابي داشته باشند.
در صورتي كه بعضي از عوامل در برنامه ها از قبيل نظارت بر نوع پوشش بازيگران فيلم هاي سينمايي و پخش برنامه هاي مناسب براي تمام گروه هاي سني رعايت شود، شايد باعث بهتر شدن حجاب و يا كاهش بدحجابي در جامعه شود.
یکی از روش های اقامه حجاب و عفاف در جامعه، پر رنگ كردن رسانه‌ها اعم از مجازی و حقیقی است چرا که رسانه ها با قابلیت های مختلفي كه براي افراد به وجود مي آوردند، مي توانند بصورت مداوم با تذکر هنرمندانه اهمیت و ضرورت عفت و حجاب را در بین مخاطبان خود ايجاد كنند.
رسانه، به دليل تاثيرگذاري كه بر مخاطبان خود دارد از اهميت خاصي برخوردار است زيرا تلویزیون به دلیل حجم بالای تماشاگران و راه یابی آسان به دورترین و محروم ترین مناطق و تنوع برنامه ها، بیشتر مورد تأکید خانواده ها، به خصوص زنان و دختران قرار می گیرد چراکه پيام هاي كه از رسانه ها تصويري ارسال مي گردد. بيشتر از رسانه هاي ديگر است و به جرأت مي توان گفت رسانه هاي تصويري مي توانند در نهادینه ساختن فرهنگ حجاب و یا تضعیف آن نقش انکار ناپذیری در جامعه داشته باشند.
بحث حجاب و عفاف جزو بحث های فرهنگی و مذهبی به شمار می رود كه به برنامه ريزي دقيق و حساب شده نياز دارد تمام نهادها و سازمان ها اعم از خصوصی و دولتی و شهروندان در فرهنگ سازی، نقش دارند و به همين منظور بدون برنامه ريزي نمي توان به نتيجه مطلوب رسيد.
تهیه و تنظیم: سرهنگ “سید جعفر ساداتی” معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مازندران
لینک کوتاه : https://khateshomal.ir/?p=9156

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.