4

بهار زندگی؛ تزیین روز جوان با نام حضرت علی‌اکبر (ع)

  • کد خبر : 3543
  • ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۹
بهار زندگی؛ تزیین روز جوان با نام حضرت علی‌اکبر (ع)
عضو هئیت علمی دانشگاه مازندران گفت: روز جوان، مزین به نام وجود نورانی کسی است که در کلام، اخلاق و ظاهر شبیه‌ترین فرد به رسول خاتم بوده و در اوج جوانی نیز در یکی از حساس‌ترین برهه‌های تاریخی در تقابل بین سپاه حق و باطل در عاشورای حسینی در دفاع از حق و محافظت از قرآن جان خود را ایثار می‌کند.

به گزارش قلم شمال آنلاین؛ دکتر رمضان مهدوی به‌مناسبت سالروز میلاد حضرت علی‌اکبر(ع) و روز جوان، به بیان فرصت‌ها و ظرفیت‌های دوره جوانی و تشریح ویژگی‌هایی از حضرت علی‌اکبر(ع) به عنوان الگویی برای جوانان پرداخت و اظهار داشت: در توصیف حضرت علی‌اکبر کافی است در سخن حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع)  درباره آن حضرت در روز عاشورا هنگامی که قرار بود با لشکر یزید روبرو گردد تامل شود: “اللهم اشهد علی هؤلاء القوم فقد برز الیهم غلام اشبه الناس برسولک محمد خلقا و خلقا و منطقا و کنا اذا اشتقنا الی رؤیة نبیک نظرنا الیه…”

وی تصریح کرد: حضرت علی اکبر در اوج جوانی خود به عنوان اولین فرد از بنی هاشم در روز عاشورا برای حفظ اسلام همراه با سپاه امام حسین علیه السلام جان خویش را تقدیم کردو این سلاله پاک و نورانی از اهل بیت علیهم‌السلام در لسان نورانی حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) به عنوان شبیه‌ترین فرد به پیامبر اکرم(ص) از نظر خصوصیات ظاهری و اخلاقی معرفی شد؛ اختصاص روز ولادت ایشان به روز جوان، زیبایی روز جوان را به‌واسطه اهمیت و ارزش ذاتی جوانی دو چندان می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران افزود: جوانی، فصل متفاوتی از زندگی انسان است که چگونگی رفتار آدمی در این دوره تاثیر چشم‌گیری بر دوره‌های بعد از آن دارد. قدرت جسمی، قوای ذهنی، لطافت روح و نشاط حاکم بر همه ظرفیت‌های وجودی فرد سبب می‌شود تا توجه‌نمودن به این بخش از زندگی، آینده درخشانی را برای فرد فراهم نماید و نیز غفلت از آن زیان جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد. چه زیبا سرود پروین اعتصامی: “جوانی نگه‌دار کاین مرغ زیبا / نماند در این خانه استخوانی”.

مهدوی ادامه داد:   جوانی در قرآن کریم با اصطلاح فتی غالبا مورد اشاره قرار گرفته است و مبارزه با بت‌ها به‌وسیله حضرت ابراهیم در دوره جوانی رخ داده است: قالوا سمعنا فتی یذکرهم یقال له ابراهیم.(انبیاء، 21/60) (گروهی گفتند: شنیدیم جوانی از(مخالفت با) بت‌ها سخن می‌گفت که او را ابراهیم می‌گفتند).اصحاب کهف نیز گروهی بودند که غالبا در دوره جوانی بودند: اذ اوی‌الفتیة الی الکهف فقالوا ربّنا من لدنک رحمه و هییء لنا من أمرنا رشداً(کهف، 10/18). (زمانی را به خاطر بیاور که این گروه از جوانان به غار پناه بردند و گفتند پروردگارا ما را از سوی خودت رحمتی عطا کن و راه نجاتی برای ما فراهم ساز). انّهم فتیة آمنوا بربهم و زدناهم هدی(کهف/13): آنها جوانانی بودند که به پروردگارشان ایمان آورند و ما بر هدایتشان افزودیم. ‌

وی خاطرنشان کرد: هم‌چنین لازم به یادآوری است که در منابع روایی در کنار اصطلاح “فتی” واژه “شباب ” نیز استفاده می‌گردد. به عنوان مثال در مناجات شعبانیه حضرت امیر علیه‌السلام در محضر خالق جهان هستی شکوه می‌کند که چرا جوانی خود را در مستی دوری از خداوند سپری نموده است: إِلَهِی وَ قَدْ أَفْنَیْتُ عُمُرِی فِی شِرَّهِ السَّهْوِ عَنْکَ وَ أَبْلَیْتُ شَبَابِی فِی سَکْرَهِ التَّبَاعُدِ مِنْکَ(خدایا عمرم را در درد غفلت از تو فانی ساختم و و جوانی ام را در مستی دوری از تو پیر نمودم). پیامبر اکرم (ص) نیز در یکی از توصیه‌های خود به اباذر می‌فرماید: یا اَباذَرٍّ اِغْتَنِمْ خَمْساً قَبْلَ خَمْسٍ… شَبابَک قَبْلَ هَرَمِک.(ای ابوذر، پنج چیز را قبل از پنج چیز دریاب و غنیمت شمار… و جوانی ات را قبل از پیری.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران یادآور شد:   اهمیت فصل جوانی در میان روزگار عمر آدمی چنان است که حضرت امیر علیه‌السلام در قالب فقره فوق از مناجات شعبانیه توصیه خود را بر رعایت و التزام به یاد خداوند و عدم دوری از خالق جهان هستی در دوران جوانی را توصیه می‌نماید و این توصیه چه بسا توجهدادن به اهمیت و جایگاه نزدیکی با خداوند در جوانی و نیز هشدار نسبت به این‌که فصل جوانی علی‌رغم این‌که ظرفیت‌های زیادی را به همراه دارد اما در کنار آن ممکن است همانند یک مانع و رهزن عمل نموده و فرد را از پروردگار خود دور سازد. اگر چه آدمی در هر مرحله‌ای از دوران حیات خود توانایی تحقق اهداف شناختی و مهارتی و نیز اهداف تربیتی و اخلاقی را دارا است اما آنچه که در آن تردیدی نیست این حقیقت است که تحولات در دوران جوانی از بنیاد و استحکام بی‌نظیری نسبت به تحولات در دوره‌های دیگر زندگی برخوردار است.

مهدوی اظهار کرد: از این رو مشاهده می‌شود که در منابع روایی و سخنان بزرگان دین و فرهنگ هم‌واره بر از دست ندادن فرصت‌ها و عمر در این دوره از زندگی توصیه گردیده و بر آمادگی جهت نیل کمالات و تحقق استعداد‌های ذاتی‌ای که خداوند متعال در نهاد هر انسان قرار داده است تاکید شده است: إِنَّما قَلبُ الحَدَثِ كَالارضِ الخالیةِ ما اُلقىَ فیها مِن شَىْ ءٍ قَبِلَتهُ؛(دل نوجوان مانند زمین آماده است كه هر بذرى در آن افشانده شود، مى پذیرد.

وی در پایان گفت: کسب معرفت و دانش، تقوا و مهارت‌های مختلف و عبادت و ارزش‌های مهم دیگری که برای حیات طیبه ضروری هستند می‌تواند محصول تلاش در این دوره از زندگی فرد باشد. بر اساس منابع روایی ما خداوند متعال جوانی که در این دوره از زندگی خود در مسیر کمال، ایمان و عبادت تلاش می‌نماید دوست می‌دارد: إنَّ اللّه یحِبُّ الشّابَّ الَّذى یفنى شَبابَهُ فى طاعَةِ اللّه؛(خداوند جوانى كه جوانى‌اش را در اطاعت از او بگذراند دوست دارد.

لینک کوتاه : https://khateshomal.ir/?p=3543

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.