3
امام جمعه سرخ‌رود:

عفاف و حجاب؛ لازمه غیرت انسانی است/ وحدت ضرورت اجتناب‌ناپذیر امروز جهان اسلام

  • کد خبر : 2373
  • ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۶
عفاف و حجاب؛ لازمه غیرت انسانی است/ وحدت ضرورت اجتناب‌ناپذیر امروز جهان اسلام
امام جمعه سرخ‌رود با بیان اینکه عفاف و حجاب کامل لازمه غیرت انسانی است، گفت: حفظ چشم، گوش، قلب و تمامی اعضا و جوارح از هرگونه خطا و گناه، عفاف است که حاصل این عفت و حجاب درونی، پوشش ظاهری است؛ به تعبیری لطیف‌تر حجاب میوه عفاف است و عفاف ریشه حجاب.

حجت‌الاسلام مهدی تقی‌زاده در خطبه‌های نماز جمعه حجاب را امری ظاهری و در ارتباط با جسم دانست و اظهار کرد: اگرچه این پوشش برخاسته از اعتقادات و باورهای درونی افراد بوده اما ظهور در نشئه مادی و طبیعی دارد یعنی پوشش ظاهری افراد و به‌ ویژه زنان را حجاب می‌گویند که مانع از نگاه نامحرم به آنان است؛ عفت نیز حالتی درونی و نفسانی که توسط آن از غلبه شهوت جلوگیری می‌شود.

وی افزود: غیرت به معنای غیریّت است یعنی نه به خودت اجازه‌دهی وارد حریم خصوصی غیر بشوی و نه به غیر اجازه‌دهی وارد حریم خصوصی تو بشود.

امام جمعه سرخ‌رود تصریح کرد: بهترین وسیله‌ای که مانع از نفوذ نگاه حرام در حریم انسان می‌شود؛ حجاب است، حجاب یک انسان زمانی کامل می‌شود که همراه با پوشش مناسب که بهترین نوع آن چادر است، برخورد و گفتار او نیز با یک شخص نامحرم، در حد لازم و با وقار باشد، بدون حرکاتی که موجب جلب توجه دیگران شود.

تقی‌زاده ادامه داد: چنین حجابی هیچ مانعی در راه دانش طلبی و رشد و کمال زن ایجاد نمی‌کند، بلکه او را از بسیاری از خطرات و دام‌هائی که آلودگان به شهوات حیوانی در راه دختران و زنان قرار داده‌اند، حفظ می‌کند و پاکدامنی و سلامت و عفت و حیای او را برای شوهرش و اگر ازدواج نکرده، برای مرد آینده‌اش محفوظ می‌دارد.

وی خاطرنشان کرد: آیت‌الله جوادی آملی در بخش پایانی کتاب زن در آیینه جمال و جلال الهی ابراز داشته‌اند؛ زن باید كاملا درك كند كه حجاب او تنها مربوط به خود او نیست تا بگوید من از حق خودم صرف ‏نظر كردم، حجاب  زن مربوط به مرد نیست تا مرد بگوید من راضیم، حجاب زن مربوط به خانواده  نیست تا اعضای خانواده رضایت بدهند، حجاب زن، حقی الهی است.

امام جمعه سرخ‌رود با بیان اینکه در اسلام حرمت زن نه اختصاص به خود زن دارد نه شوهر و نه ویژه برادر و فرزندانش است، گفت: همه اینها اگر رضایت بدهند قرآن راضی  نخواهد بود، چون حرمت زن و حیثیت زن به عنوان حق‏ ا… مطرح بوده و خدای سبحان زن را با سرمایه عاطفه آفرید كه معلّم رقّت باشد و پیام عاطفه  بیاورد، اگر جامعه‏‌ای این درس رقّت و عاطفه را ترک کرد و به دنبال  غریزه و شهوت رفت به همان فسادی مبتلا می‏شوند كه در غرب ظهور كرده است.

تقی‌زاده یادآور شد: بنابراین كسی حق ندارد بگوید من به نداشتن حجاب رضایت دادم، از این كه قرآن  كریم می‏گوید هر گروهی، اگر راضی هم باشند، شما حد الهی را در برابر آلودگی  اجرا كنید، معلوم می‏شود عصمت زن، حق ‏ا… است و به هیچ كسی ارتباط  ندارد.

وحدت ضرورت اجتناب‌ناپذیر امروز جهان اسلام است

وی ضمن تبریک هفته وحدت بیان کرد: وحدت بین مسلمانان دارای حکمت‌های عمیق و آثار مثبت زیادی خواهد بود که امروز در جهان، دشمنان اسلام و مسلمين تلاش‌های زیادی برای ایجاد تفرقه و از بین بردن وحدت انجام داده‌اند و می دهند.

امام جمعه سرخ‌رود تصریح کرد: ایجاد فرقه‌های افراطی و تکفیری مانند وهابیت و داعش و…در دل اهل سنت و نفوذ در تشیع با ایجاد فرقه‌هایی مانند بهائیت و بابیت و همچنین تلاش برای ایجاد جنگ و خون‌ریزی در داخل جهان اسلام نمونه بارز این دشمنی است.

تقی‌زاده افزود: دنیای استکبار می‌داند وحدت جهان اسلام يعنی افول قدرت استکباری آن‌ها و برای حفظ سلطه خود دست به هر کاری از جمله تفرقه می‌زند؛ آن‌ها از وجود آرامش و وحدت و اتحاد در بلاد اسلامی احساس خطر می‌کنند، گروه‌های تکفیری را مسلح می‌کنند و با نام اسلام به جان مردم بی گناه می‌اندازند که اتفاقات اخیر افغانستان و به خاک و خون کشیده شدن‌ شیعیان بی‌گناه و همچنين ایجاد فتنه و درگیری و جنگ داخلی در لبنان از آن نمونه است.

وی تاکید کرد: هستند دولت‌های مرتجع و وابسته در منطقه که بر طبل تفرقه می‌کوبند و از طرفی برخی در داخل بدون توجه به بعد زمان و مکان و با نادیده گرفتن سیره اهل‌ بیت و با استمساک به روایاتی که عمق آن را درنیافته‌اند، آب به آسیاب دشمن می‌ریزند اما وحدت ضرورت اجتناب‌ناپذیر امروز جهان اسلام است.

امام جمعه سرخ‌رود ادامه داد: وحدتی که با تکیه بر مشترکات زیادی دینی کاملا امکان تحقق دارد، هر چند که برخی اختلافات اعتقادی وجود دارد که باید کاملا منطقی آن‌ها را دنبال کرد و از هرگونه توهین و جسارت به مقدسات مذاهب دیگر باید اجتناب‌ شود؛ وحدت حل شدن در دیگر مذاهب اسلامی نیست، وحدت تکیه بر مشترکات فی‌مابین است.

پشتوانه انقلاب و کشور ما ایمان به خدا و تکیه بر ولایت فقیه است

تقی‌زاده با اشاره به اینکه پشتوانه انقلاب و کشور ما ایمان به خدا و تکیه بر ولایت فقیه و داشتن استعداد زیاد انسانی و طبیعی است، افزود: در هفته‌های اخیر شاهد اخباری تاسف‌انگیز بودیم که نشان داد مسئولینی که از آرمان‌های انقلاب و منویات ولایت فاصله دارند تا چه میزان می‌توانند به منافع ملی ما آسیب برسانند.

وی خاطرنشان کرد: وزیر خارجه‌ سابق بعد از چندین سال گره‌زدن سرنوشت کشور و مردم به مذاکرات، اعتراف می‌کند در برجام کلمه تعلیق را ندیده و همین امر باعث برگشت تحریم‌ها شد و آنچنان کشور و مردم تحت فشار قرار گرفتند که بسیاری از بدنه جامعه به آرمان‌های انقلاب بد بین شدند.

امام جمعه سرخ‌رود اظهار داشت: مسئولین بانک مرکزی سابق که باید بازار ارزی و پولی ما را به ثبات می‌رساندند با خیانت به این مردم و کشور و انقلاب، خود باعث بی‌ثباتی آن شده و محکوم شدند؛ این‌ها اصلا زیبنده نظام‌ اسلامی نیست، نظامی که برای پا گرفتن، شهدای زیادی تقدیم کرد و مردمش هزينه زیادی دادند.

تقی‌زاده در ادامه بیان کرد: همه این ناکارآمدی‌ها نشان دهنده خطرات و هزینه‌های زیاد نفوذ است؛ آن زمان‌که مقام معظم رهبری از خطر نفوذ صحبت‌ می‌کردند، بعضی‌ها از توهم توطئه سخن می‌گفتند و چقدر حقیر و سطحی‌نگر هستند و الان معلوم شد اگر خطر نفوذ را جدی نگیریم و از نيروهای کارآمد انقلابی غافل شویم که دلسوز مردم و نظام هستند، چه هزينه سنگینی باید پرداخت کنیم.

وی افزود: در حال حاضر هم دولتی سر کار قرار دارد ‌که هم پیشنه انقلابی دارد و هم شعارها و آرمان‌های انقلابی و قطعا باید به موضوع نفوذ حساس باشد؛ در انتصاب‌های خود دقت کافی به‌عمل آورد و از روی کار آوردن افراد شبه‌دار به‌شدت پرهیز کند؛ ایران ما سرشار از نيروهای انقلابی جوان و کارآمد است که می‌توانند با ایمان و تخصص هر مشکلی را حل کنند.

امام جمعه سرخ‌رود با تاکید بر اینکه ملتی که به این موارد تکیه کند، شکست ناپذیر خواهد بود، گفت: کید دشمنان هر چقدر هم قوی باشد، با تکیه بر خدا و ولایت و مردم محکوم به شکست است؛ دشمنان و معاندین، دشمنی می‌کنند و می‌میرند و همچنان این نظام با صلابت ايستاده خواهد بود.

تقی‌زاده ادامه داد: امثال بنی صدرها که خیانت کردند، در آرزوی نابودی این نظام مردند و نابود شدند اما این نظام همچنان محکم و با اقتدار با همه تحریم و فتنه‌ها پیش می‌رود و مغزهای متفکر استکبار مانند کالین پاول‌ها که روزی برای نابودی ما نقشه می‌کشیدند، مردند و خاک شدند و آروزی نابودی ما را به گور بردند.

وی تصریح کرد: اینها نشان‌دهنده آن است که با این حجم از دشمنی که در تاریخ سابقه نداشته کشور ما مورد عنايت ویژه حضرت حجت بوده و صلابت و عزت‌ خود را حفظ کرد و امروز نفوذ و قدرت ایران به برکت خون شهیدان و ولایت و عنايت ویژه حضرت حجت در تاریخ کم سابقه است.

امام جمعه سرخ‌رود در پایان با اشاره به اینکه در داخل هم با روی کار آمدن دولت انقلابی امیدواریم موانع و مشکلات حل شود، گفت: در رأس آن مشکلات معیشتی و اشتغال و ازدواج و مسکن است که دولت با پیگیری‌های مجدانه و شبانه‌روزی اهتمام بسیار خوبی برای حل مشکلات دارد و اینکه رئیس جمهور محترم از پیگیری روزانه و ساعتی معیشت مردم گفتند که مایه امیدواری است؛ امید داریم این تلاش‌ها هر چه زودتر به ثمر بنشیند.

 

لینک کوتاه : https://khateshomal.ir/?p=2373

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.