2

زنده‌ترین نقاشی‌ها، کار روی شیشه است/ نقاشی روی شیشه، تلفیقی از هنر و صنعت

  • کد خبر : 16652
  • ۰۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۳
زنده‌ترین نقاشی‌ها، کار روی شیشه است/ نقاشی روی شیشه، تلفیقی از هنر و صنعت
یک هنرمند محمودآبادی گفت: هنر نوعی رستگاری است ما را از خواستن یعنی درد و رنج آزادی می بخشد و تصاویر زندگانی را دلربا می‌کند.

به گزارش “خط شمال” نقاشی روی شیشه، تلفیقی از هنر نقاشی و ذوق هنرمندان آن است، که امروزه، توجهات زیادی را به خود جلب کرده است.در حال حاضر، هنر نقاشی روی شیشه، علاوه بر کاربرد هنری آن، جنبۀ صنعتی و تولیدی نیز به خود گرفته است و در کنارتراش شیشه از آن برای تهیه انواع ظروف دکوراتیو و کاربردی استفاده می‌شود. همین طور حکاکی و نقاشی عکس روی شیشه نیز برای تهیه قاب‌های تزئینی و موارد مشابه، کاربرد دارد. یکی از هنرمندان این رشته، سرکار خانم فرشته رحیمی از محمودآباد  است که با او و هنر نقاشی روی شیشه در این مصاحبه بیشتر آشنا خواهیم شد.

شد.

لطفا خودتان را به همراه با سن و تحصیلات کامل معرفی بفرمایید.

فرشته رحیمی هستم، 38 ساله با مدرک تحصیلی لیسانس حسابداری از شهرستان محمودآباد

چطور این ذهنیت برای شما ایجاد شد که همچین کاری را استارت بزنید ؟

تقریبا تو پنج شش سالی که معلم پیش دبستان بودم برای بچه ها کاردستی، نقاشی و خلاقیت های هنری هم انجام میدادم که باعث ذوق وخلاقیت بیشتری در من شد .

از کجا شروع کردید به انجام این کار ؟

سال 98 با تغییر یکسری از شرایط زندگیم قادر به ادامه کار با بچه ها نبودم و با شغل معلمی خداحافظی کردم و از پاییز 98 بود که سمت علاقم یعنی هنر رفتم.

از کجا و چطوری آموزش دیدید؟

با آموزشهایی که در فضای مجازی بود هر روز علاقم بیشتر شد و برای تابلوهای دکوراتیو چند جلسه ای کلاس حضوری شرکت کردم وچند تابلو نقاشی و کار با تکسچر انجام دادم و باز هم برای بهتر شدن آموزشهای مجازی رو دنبال می کردم، چون امروزه آموزش های مجازی بستر راحتتری را برای یادگیری بیشتر فراهم کرده است.

چطور شد به کار روی سفال روی آوردید؟

وقتی وارد زمینه هنر که می شوید هر چقدر یاد بگیرید تازه متوجه می شوید که چقدر دنیای هنر بزرگه و همیشه یک چیز جدیدی برای یادگیری دارد و دوست دارید که انجامش بدهید، این شد که من از نقاشی روی بوم دلم خواست کار روی سفال را نیز تجربه کنم که آن هم تجربه خوب و قشنگی بود.

چندین کار روی سفال انجام دادم و همینطور که دنبال طرح های بیشتر برای سفال بودم جایی از نزدیک کار روی شیشه  را دیدم که منو جذب خودش کرد و از همان لحظه دنبال تهیه وسیله اولیه کار روی شیشه یا همان ویترای  رفتم  که تا امروز هنوز نتوانستم از آن دل بکنم، حس میکنم یکی از زنده ترین نقاشی ها کار روی شیشه است .

وسیله اولیه ویترای را تهیه کردم و با آموزشهای مجازی که در پیج ها مختلف بود توانستم اولین طرح را روی شیشه انجام بدهم و چون با آموزشهای رایگان انجام دادم آموزشها کامل نبودند و کارم همراه با ایراداتی بود، خودم با آزمون خطا و استفاده از متریال های مختلف بهترین متریال را بدست آوردم و توانستم بهترین طرح ها را روی شیشه انجام بدهم و تقریبا روی هنر ویترای ماندگار شدم و آموزشهای پیشرفته تر هم دنبال کردم و تا امروز هنر ویترای که کار روی شیشه و بر گرفته از هنر آبگینه است را ادامه دادم و الان تقریبا سه چهار سالی میشود که این کار را به صورت حرفه ای که  بیشتر کار عمده انجام میدهم و همیشه برام مثل کار اولم لذت بخش است.

چه پارامترهایی در فراگیری این هنر، مهم هستند؟

اگرچه آموزش بسیار مهم است، اما کافی نیست و فقط بخشی از کار است و به عقیدۀ بنده هنر یک امر ذاتی است و هنرمند باید جوهره‌ای که خداوند در وجودش نهفته است را پیدا کند و سپس، آن را پرورش دهد. باید به این نکته اشاره کرد که، میزان ۸۰ درصد موفقیت در این هنر-صنعت تجربه است و تنها با کسب تجربه، آزمون و خطا، می‌توان به حد استادی رسید.

 

آیا تحصیلات شما ربطی به این کار شما دارد؟

تحصیلات دانشگاهی من کاملا چیز جدایی از هنر بود و حسابداری خوانده بودم ولی علاقم به هنر بیشتر بود  و یک سری صحبت هایی در رابطه با برگزاری ورکشاپ ها و ادامه تحصیل در زمینه هنر با دانشگاه آزاد داشتم  که بسترش فراهم نشد و فعلا به تعویق افتاده است.

فعالیت کار آفرینی را از چه سالی شروع کردید؟

اواخر سال 99 بود که استارت کار ویترای را زدم

با سرمایه شخصی خودتون شروع به کار کردین یا اینکه اسپانسر جذب کردید؟

سرمایه اولیه برای استارت کارم خیلی جزئی بود .چون از همه وسیله ها به صورت تک خریداری کردم سرمایه زیادی نمی خواست.

با چند شیشه و چندتا قلمو و رنگ های اصلی که قرمز، زرد، آبی، سفید و مشکی بود و حلال مدیوم خودم رنگها را  ترکیب میکردم و رنگهای جدید را بدست میاوردم و کارم پیش میرفت،تا اینکه ویترای را کامل شدم و چندتا سفارشی که گرفتم توانستم لوازم بیشتری برای اجرای کارهای بیشتر و بزرگ تر  خریداری کنم.

آیا مساعدتهای دولتی شامل کار شما شد ؟

تقریبا یک سالی میشود که عضو صنایع دستی محمودآباد هستم و پروانه کسب و کار انفرادی هم از سازمان صنایع دستی گرفتم ولی هنوز از مساعدتهای مالی که شامل وام های کم بهره برای کسب و کارهای انفردای و صنایع دستی می شود، استفاده نکردم.

کار روی شیشه یا ویترای در چه مدت انجام دادید ؟

فعلا بسته به شرایط زندگی شخصی کارم دارد، بیشتر در پیج اینستاگرامی که دارم تبلیغ میکنم  و برای دو سه تا از فروشگاه کاری انجام میدهم و برای فروش میبرم.

این روزها پیج های زیادی در اینستاگرام  مشغول فعالیت هستند من هم پیج کاری ام را تو این چند وقت فعالیتم فعال کرده بودم که متاسفانه از دسترس خارج شده بود و مجبور شدم پیج جدیدی بزنم که چند ماهی است  که هنوز نوپا است و خیلی رشد خوبی نداشته است.

هنر نقاشی روی شیشه چه زمانی در ایران رواج پیدا کرد؟

در ایران، هنر حک کردن نقوش بر روی شیشه از زمان قدیم وجود داشته است، آثار گران‌بهایی از هنر شیشه‌گری ساسانیان به جا مانده است، گفته می‌شود: «در زمان صفویه این نوع شیشه در اصفهان و در شیراز تهیه می‌شده»، اما به دلیل فقدان نمونه‌های نقاشی پشت شیشه در این دوره، تایید این نکته، میسر نیست.

در حال حاضر چند کار بر دارید ؟

500 تا از پیج اول F.gallery.r

130تا از پیج دوم بدون تبلیغات Fgallery64

آیا با کار کردن زندگی شخصی شما دچار لطمه شده ؟

نه، خیلی راضی بودم .چون کارم را داخل خانه انجام میدادم و  میتوانستم کنار بچه کوچکم باشم که خیلی به مادر نیاز دارن در چند سال اول زندگیشون و کار بیرون از خونه برام تو اون شرایط سخت تر میشد .

میزان هزینه و سود خالص در این کار چطوره ؟

با توجه به نوسانات قیمتی این روزها یک مقدار برآورد  کردن سود و زیان ها سخت شده است. اوایل  خیلی بهتر بود الان قابل پیش بینی نیست.چون یک کار خدماتی نیست و هر مرحله نیاز به مواد اولیه خودش را دارد و تا متریالی نباشد کاری درست نمیشود و چون کار روی شیشه نیاز به زمان برای هر مرحله از کار دارد تا کار خشک شود که بشود مرحله بعد را انجام داد. هر چه تعداد کار بیشتر باشه سود بهتر و بیشتری دارد.

دشوارترین چالشی که سر راهتان قرار گرفت چی بود و چطور پشت سر گذاشتید؟

دشوارترین مسئله وارد نشدن یکی دوتا از بهترین مارک رنگ ویترای بودند که خیلی چالش برانگیز بود و کلی از رنگهای مارک  LB رنگ خریداری کرده بودم  که وسط های کار متوجه شدم که این مارک رنگ دیگه وارد نمیشود و با مارک های دیگه هم قابل ترکیب شدن نبود به همین خاطر یکسری رنگ دیگه خریدم از مارک PBO که اینم مارک خوب و بدون بو بودند. باز هم این مارک رنگ برای مدتی وترد نشد و رنگهایی که استفاده میکردم خشک شدن و حلالی نداشتم که رنگها را زنده کنم و از مارکهای دیگه خریداری کردم.

بعد از ساخت پیج چه بازخوردهایی از مردم و مشتریان گرفتید؟

از آنجایی که کار ویترای از نزدیک خیلی قشنگ تره و زیباییش تو عکس شاید مشخص نباشد ولی سوالات زیادی برای مشتریان پیش میامد که چه نوع کاری است و روش نگهداری از کار برای مشتریان سوال بود که همه اینها حین اجرا روی شیشه فیلم میگرفتم  و آنها به  جواب می رسیدند.

با توجه به اوضاع اقتصادی حال حاضر و شرایط فعلی بازاربرای توسعه کار در آینده فکر جدیدی دارید ؟

خیلی دوست دارم در بستر آموزشی فعالیتم را بیشتر کنم و یک کارگاهی برای استقلال بیشتر و کارهای بزرگتر که به امید خدا اگر شرایط اجازه بدهد، آماده کنم. کارهای جدیدتری هم در زمینه آینه آنتیک و تابلوهای پتینه دارم انجام میدهم که نیاز به فضای بزرگتری برای کار دارم .

اگر کسی بخواد مثل شما شروع به کار کند چه توصیه ای بهش دارید ؟

هنر نوعی رستگاری است ما را از خواستن یعنی درد و رنج آزادی می بخشد و تصاویر زندگانی را دلربا میکند .

به نظر من هر شخصی در کنار کار و روزمرگی های زندگیش نیاز دارد به اینکه یک هنر هم یاد بگیرد. برای آرامش روحی خودش و اگر هم شخصی به خاطر علاقه به سمت هنر میرود و به عنوان یک شغل قراره به آن نگاه کند بهتره از اول آموزش ببیند.

حرف پایانی؟

ذات هنر انتقال پیام است .هنر نوعی ارتباط برقرارکردن و پیام رساندن است .انواع هنر به طریقی از ما می خواهد که به جزئیات دقیق تر نگاه کنیم .به صداها دقیق تر گوش کنیم و عمیق تر فکر کنیم.در واقع هنر در کنار زیبایی زبان انتقادی دارد و مسائل اجتماعی و فرهنگی جامعه را نقد میکند نقش اساسی در فرهنگ و رشد هر جامعه ایفا میکند.

همه ما باید هنرهای مختلف را امتحان کنیم تا ببینیم هنر مناسبمان چیست و امیدوارم بتوانم بر توانایی هایم در عرصه هنر بیافزایم و تو کارم پیشرفت خوبی داشته باشم و به جایی که میخوام در زمینه هنر دسترسی پیدا کنم و با برگزاری نمایشگاه های در شهر خودم و شهرهای دیگه هنرم را به همگان نشان بدهم تا از نزدیک همه بتوانند و این هنر زیبا را ببینند.

لینک کوتاه : https://khateshomal.ir/?p=16652

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.