5

حمایت از مشاغل خانگی بانوان مازندران؛ “از شعار تا عمل”/ توسعه کسب و کارهای خانگی بانوان در اولویت قرار گیرد

  • کد خبر : 9964
  • ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶
حمایت از مشاغل خانگی بانوان مازندران؛ “از شعار تا عمل”/ توسعه کسب و کارهای خانگی بانوان در اولویت قرار گیرد
بانوان مازندرانی انتظار بیشتری در بحث حمایت مشاغل خانگی از مسئولان استانی در جهت توسعه کسب و کار دارند.

به گزارش “خط شمال” زنان در یک جامعه در کنار مردان نقش اساسی و کلیدی دارند و در عرصه‌های مختلف حتی می‌تواند موجب پیشرفت و توسعه برای جامعه‌اش باشد؛ البته در بخش‌هایی این زنان هستند بیشتر و بهتر از مردان ورود پیدا می‌کنند و با مدیریت مناسب موجب رونق اقتصادی نه تنها در خانواده خود حتی در یک عرصه‌ای از کشورش می‌شود.

پوشاک یکی از ملزومات و بخش مهمی در یک جامعه است که زنان می‌توانند بیشترین نقش را در تولید و توسعه آن در یک جامعه ایفا کنند به طوری‌که می‌تواند آن را به یک صنعت بزرگ تبدیل و سایر کشورها از آن بهره بگیرند.

استان مازندران که بخش عمده‌ای از تولید صنعت پوشاک یعنی حدود ۲۵ درصد را در اختیار دارد نقش و حضور پررنگ بانوان این استان را در این تولید مورد نیاز نشان می‌دهد؛ زنانی که در جایگاه مادر بودن و مسئولیت بزرگ تربیت فرزندان، نقش یک کارفرما و مدیر یک کارگاه و یا واحد تولیدی پوشاک را نیز برعهده می‌گیرد که در هر دو موارد جهت توسعه اجتماعی، فرهنگی و مهم‌تر اقتصادی نقش بی‌بدیلی دارند.

اگرچه این بانوان مازندرانی با ایجاد مشاغل خانگی و راه‌اندازی واحدهای تولیدی در زمینه پوشاک نباید تنها گذاشت و برای توسعه حرفه‌شان نیاز به حمایت از سوی مسئولان امر دارند.

برپایی اولین جشنواره و نمایشگاه فن بازار و مشاغل پوشاک با هدف حمایت از بانوان مشاغل خانگی و طراحان در امور تولید پوشاک آن هم کشوری با تلاش سازمان جهاد دانشگاهی مازندران به میزبانی شهرستان آمل به مدت چهار روز انجام شد تا صدای بانوان فعال در این عرصه به گوش مسئولان استانی و کشوری برسد.

بانوان مشاغل خانگی تاثیرگذار در نبض بازار

کیمیایی یکی از بانوان فعال بابلی در این نمایشگاه که خود پس از ۲۱ سال فعالیتش در امور دوخت و طراحی لباس باعث ایجاد اشتغال ۱۶ بانوی بدسرپرست و بی‌سرپرست به طور مستقیم و غیرمستقیم شد، برپایی این نمایشگاه را یک فرصت خوب و مناسب جهت ارتباط گیری بین طراحان دوخت سطح استان عنوان کرد و گفت: هر یک از این بانوان عرصه تولید پوشاک در توسعه بازار نقش مفیدی دارند و مطمئنا می‌توانند در جهت ترویج فرهنگ پوشاک ایرانی تاثیرگذار باشند بنابراین نیاز به حمایت دارند.

یک پشتیبان در امور خیاطی نیاز به کمک دارد تا کمک کند

قدسیه هدایتی رئیس اتحادیه خیاطان و فرش بافان بانوان آمل در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اينکه با توجه به سابقه ۲۱ ساله در حوزه خیاطی، طراحی و دوخت و درک مشکلات در این زمینه برای بانوان با مشارکت گروه جهاد دانشگاهی به برپایی نمایشگاه فن بازار و پوشاک مشاغل با حضور تولیدکاران متصل به مشاغل خانگی و دارای مرکز صنفی پرداخته شد که اولین بار در ایران با راه‌اندازی ۳۰ غرفه از تولیدکاران حرفه‌ای برپا شد، عنوان کرد: این تولیدکاران هم کارگر در صنف خود دارند و هم مشاغل خانگی تحت پوشش آنها قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه استقبال در حد تصور زیاد نبود ولی تا حد زیادی خیلی عالی بود چرا که یکسری از شرکت‌های بنام آمل در این نمایشگاه حضور رساندند که امیدواریم با آن صحبت‌ها به نقطه نظر برسیم، تصریح کرد: یک پشتیبان نیاز به کمک دارد تا کمک کند و همکاران و زنان خود را تحت پوشش قرار دهم بنابراین ضرورت بر حمایت از سوی مسئولان استانی و شهرستانی است.

رییس اتحادیه خیاطان و فرش بافان بانوان آمل ادامه داد: در این نمایشگاه هشت شهرستان مازندران یعنی بابل، ساری، بهشهر، نکا، تنکابن و بانوان فعال آمل حضور یافتند در کنار اینکه ۱۰ نفر از مجموعه پروانه داران زیر مجموعه اتحادیه خیاطان بانوان این شهرستان آمدند، بزرگترین معضل کارفرمایان در این حرفه در امر بیمه است با وجود تحت پوشش قرار دادن خیاطان زیردست متاسفانه خود کارفرما از مزایای بیمه تامین اجتماعی بهره‌مند نمی‌شود مگر اینکه خود را بیمه خویش فرما کند که مبلغ بالایی است.

هدایتی تاکید کرد: در این زمینه طی نامه‌ای به مدیرکل امور بانوان استانداری مازندران بر رسیدگی بیمه خیاطان دارای پروانه کسب رایزنی اولیه انجام و قول‌هایی داده شد که اکنون با تغییر مدیرکلی باید منتظر بمانیم چه تصمیمی گرفته می‌شود.

اختصاص ۹ میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی از محل بسیج سازندگی سپاه آمل

سرهنگ عابدین داغمه چی فرمانده سپاه ناحیه آمل نیز طی بازدید از این نمایشگاه استانی با ابراز رضایت از برپایی چنین نمایشگاهی در حوزه مشاغل خانگی و صنعت تولید پوشاک بیان کرد: انتظار می‌رفت مدیران با توجه به جایگاه شهرستان آمل در امر تولید صنعت و با بهره‌مندی ۶۰ درصدی صنعت استان از این نمایشگاه استقبال بهتری می‌کردند.

وی با تاکید بر منویات مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی چنین طرحی می‌تواند بستر ارتباط بانوان مشاغل خانگی را با سایر فعالان تولیدی در مازندران و کشور فراهم کند، اظهار داشت: بسیج سازندگی سپاه نیز در این زمینه تمام توان خود را جهت حمایت مشاغل خانگی به کار می‌برد تا بانوان بتوانند در عرصه‌های مختلف ورود یابند.
داغمه چی افزود: در سال گذشته به منظور این حمایت مشاغل خانگی بسیج سازندگی از ۵۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان با بهره چهار درصد تسهیلات بانکی داده شد که مطمئنا با این حمایت تسهیلاتی و فعالیت بانوان در منزل هم در رفع مشکل خانواده‌ها و هم ایجاد اشتغال تاثیر خواهد داشت.
فرمانده سپاه آمل با بیان اینکه امسال نیز این تسهیلات حمایتی مشاغل خانگی ادامه دارد و از خردادماه اعلام می‌شود، گفت: سال گذشته بالغ بر ۹ میلیارد تومان تسهیلات به این امر اختصاص یافت.
مازندران مرکز پایلوت سازی ایجاد مشاغل خرد و خانگی در کشور می‌شود
محمدرضا یوسفی مهر رییس جهاد دانشگاهی مازندران در پایان در گفت‌وگو با خط شمال با اشاره به توسعه مشاغل خانگی در مازندران از ثبت‌نام بیش از 125 هزار نفر در سامانه مشاغل خانگی این استان از سال ۹۰ عنوان و اظهار کرد: این تعداد متقاضی وام یا مجوز بودند و حق انتخاب بیش از 350 عنوان شغلی وجود داشته که بیش از 25 درصد در حوزه پوشاک است.
وی با بیان اینکه سهم عمده مشاغل خانگی مازندران در حوزه پوشاک است، بیان کرد: بیش از 30 درصد وام‌ها در حوزه پوشاک داده شد و پوشاک به نوعی جذاب‌ترین تولید از نگاه متقاضی و پرحمایت‌ترین از طرف مسئولین است.
یوسفی مهر با بیان اینکه پوشاک در مدارس، مراکز فنی و حرفه‌ای و دانشگاه در حوزه آموزشی و در بازار با توجه به گردشگر پذیر بودن مازندران در سبد مصرفی مسافران است که یک مزیت بالقوه استان است بنابراین نیاز به سیاست‌گذاری و حمایت دارد، افزود: با توجه به دستاوردهای طرح ملی مشاغل خانگی مازندران، مصوبه مرکز پایلوت سازی مشاغل خرد و خانگی استان در کارگروه اشتغال اخذ شد.
رئیس جهاد دانشگاهی مازندران هدف از برپایی این نمایشگاه را اتصال به بازار و توجه به مزیت‌ها در این استان بیان کرد و گفت: با توجه به مزیتی پوشاک را کمک به بازار سازی پوشاک داشته باشیم، در این زنجیره بیشتر توجه به آموزش و یادگیری شده است در حالی که بازار خیلی مهم است.
وی با اشاره به اینکه صنایع ما بازار هدف مشخصی است که نیاز به لباس دارد، تصریح کرد: با این نمایشگاه ارتباط بین عرضه و تقاضا برقرار می‌شود، صنایع و تولیدکننده لباس کار همدیگر را می‌شناسند.
این مسئول از دیگر برنامه‌های این نمایشگاه را اجرای توسعه نوآوری در حوزه پوشاک در قالب استارت آپ مطرح و عنوان کرد: سعی می‌شود مهارت‌های طرح‌های مد را با خلاقیت برای صنایع و تولیدی ها برقرا کنیم.
وی با تاکید بر اینکه بازارهای بالقوه هدفمند در بازار شکل خواهیم داد، اظهار کرد: 30 نفر از تولیدکنندگان پوشاک در این نمایشگاه جمع شدند تا نمایشی از فعالیت‌شان داشته باشیم، در کنار این جشنواره بخش عمده این تولیدکنندگان پشتیبان بیش از 250 نفر از زنان سرپرست خانوار هستند که برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی تسهیل گری می‌کنند.
رییس جهاد دانشگاهی مازندران به مشکلات تولیدکنندگان در این نمايشگاه خاطرنشان کرد: یکی از مسائل در این حوزه پراکنندگی صنایع بود و اینکه برخی از مدیرانی که در صنعت فعالیت می‌کنند در معرفی این نمایشگاه می‌توانستند بهتر عمل کنند تا تولیدکنندگان بیشتری با این نمایشگاه آشنا شوند.
وی با اعلام اینکه یکی از دستاوردهای این جشنواره کارگروه اشتغال راه‌اندازی دبیرخانه پوشاک دائمی در آمل است، گفت: برای نتیجه بهتر نیاز به شبکه‌سازی داریم و شرکت تعاونی تامین نیاز راه‌اندازی می‌شود و همچنین آشنا شدن تولیدکنندگان باهم و کسب انتقال تجربیات با شرکت 8 شهرستان، می‌تواند موثر باشد.
یوسفی مهر در پایان با بیان اینکه انتظار داشتیم مشارکت بیشتری از طرف بخش اقتصادی و صنعتی و استانداری داشتیم و متولیان امر با جذابیت بیشتری توجه کنند، افزود: هدف اصلی جهاد دانشگاهی از این جشنواره ارتباط بین عرضه و تقاضاست؛ چرا که در این صنف واسطه زیاد است که استثمار می‌کنند.
لینک کوتاه : https://khateshomal.ir/?p=9964

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.