10
با مشارکت دانشجویان کارشناسی رشته صنایع دستی و نقاشی:

نمایشگاه چیدمان هنر مشارکتی و مفهومی شالیزار در دانشگاه مازندران برپا شد

  • کد خبر : 9644
  • ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷
نمایشگاه چیدمان هنر مشارکتی و مفهومی شالیزار در دانشگاه مازندران برپا شد
نمایشگاه چیدمان هنر مشارکتی و مفهومی با عنوان شالیزار به مدیریت دکتر محمد اعظم‌زاده مدیر گروه صنایع دستی، دکتر مسعود محمدزاده و محمد بوستانی مدرسان مدعو گروه هنر و با مشارکت دانشجویان کارشناسی رشته صنایع دستی و نقاشی، از تاریخ 25 اردیبهشت 1402 به‌مدت 6 روز در محل دانشکده هنر و معماری برپا شد.

به گزارش “خط شمال”

شالیزار یکی از نشانه‌های زیست بوم شمال ایران می‌باشد

دکتر فتانه محمودی رییس دانشکده هنر و معماری در خصوص اهداف و دلایل برگزاری این نمایشگاه گفت: در خلق این اثر از هنر چیدمان به منظور بازآفرینی نظام ساختاری و معنایی شالیزار و ایجاد گفتمان فرهنگی و هنری استفاده شده است.

دکتر محمودی با تاکید بر این‌که در نیمه دوم قرن بیستم، هنرمندان لندآرت(هنر زمینی) با رویکردی مفهومی سعی داشتند ارتباط میان انسان و طبیعت را همواره بازنمون سازند، گفت: شالیزار یک پروژه هنر مشارکتی است که با حضور بیش از پنجاه دانشجوی رشته‌های نقاشی و صنایع دستی دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران و به صورت هنر چیدمان اجرا شده است.

وی افزود: در این اثر مفهومی، نشانه شالیزار در طی عملیات گفتمانی به استعلا رسیده و نقصان معنای انسان مدرن را نمایان می‌سازد.

رییس دانشکده هنر و معماری با اشاره به این نکته که در خلق این اثر، چهار هزار لیوان پلاستیکی با تنالیته‌های رنگ سبز در کنار یکدیگر بر مبنای ساختار شالیزار چیدمان گردیده‌اند، اظهار داشت: هدف از خلق این اثر، کشف تجربه‌های زیسته در لایه‌های پنهان سنت و بازآفرینی ارزش‌های وجودی، تعاملی و هستی‌مدار می‌باشد و هنرمندان سعی داشتند روحیه ناتورالیستی(طبیعت گرایی) و دریافت‌گری هنر امپرسیونیسم را بازنمون سازند.

دکتر محمودی با بیان این‌که این اثر سعی دارد مخاطب را در تعامل با شالیزار قرار داده و با بازنمون‌کردن کثرت در وحدت، به ابعاد وجودی در پدیده شالیزار اشاره نماید، گفت: آنچه مبرهن است در هنر لندآرت عنصر ناپایداری نقش به‌سزایی دارد و فرم در خدمت بیان محتوا و مفهوم قرار می‌گیرد. تجربه زیسته کشاورز در فرآیند کاشت نشا از جمله نکات ارزشمندی بوده که دانشجویان با بازآفرینی این رفتار با نگاهی مینی مالیستی به یک اثر پست مدرن دست یافته که نگاهی ویژه به رویکرد طراحی پایدار در هنر دارد.

لینک کوتاه : https://khateshomal.ir/?p=9644

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.