به گزارش “خط شمال” شاگرد ومعلمی دو کلمه زیبایی بوده که ساختار آموزشی را در ذهن متصور میکند؛ دانشآموزی که معلم را دوست میدارد و معلمی که درصدد پویایی شاگردش خواهد بود چراکه آنان آیندهساران کشور هستند.
متأسفانه در جامعه امروز دغدغههایی از مشکلات اقتصادی و عدم توجه به جامعه فرهنگیان میشنویم که ناراحتکننده است؛ دبیری که ساعتهای زیادی را در مدرسه همانند پدر یا مادر با فرزندان ما بوده و تلاش میکند تا مطالب را با کیفیت هر چه بیشتر به او بیاموزد؛ شایسته بهترین تکریمها است.
معلمان جوان درصد ارتقای علم و دانش، به نفع آیندهسازان کشور فعالیت کنند
علیرضا سعیدی مدیر مدرسه علامه حلی محمودآباد در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: در مورد شخصیت و شأن معلمان هر چقدر بگوییم کم است و من بهعنوان یک معلم انتظارم این بوده که مسئولان به وعدههای خود عمل کنند.
وی با اشاره به اینکه مهر ماه امسال بازنشسته میشوم، افزود: نگاه ما باید به جوانان باشد که با امید وارد مدارس میشوند و با دلگرمی کار میکنند؛ جوانان باید بدانند که درصد ارتقای علم و دانش باشند و به نفع آیندهسازان کشور فعالیت کنند.
مدیر مدرسه علامه حلی محمودآباد تصریح کرد: یکی از دغدغههای مهم معلمان بحث کیفیت نداشتن و اجرای نادرست طرح رتبهبندی معلمان است و انتظار معلم از مسئول این بوده که اول نگاه مجمل و اقتصادی به فرم ۵۰۲ استخدامی کشوری بیندازند که معلم چه سابقه و مدرکی دارد و چه جایگاههایی را طی کرد.
سعیدی ادامه داد: در بحث دوم که اجرایی و تخصیص اعتبارات دولت وعدهای ندهد اگر داده، پس عملی کند؛ چرا از ۱۶ سال پیش وعده دادند اما عمل نشد و در حال حاضر با سنگاندازی برای معلم موانعی گذاشته شد.
وی خاطرنشان کرد: رقمی را که باید برای ۶ ماهه دوم یا اول ۱۴۰۰ باید پرداخت میشد؛ ندادند به بهانه اعتبارات در صورتی که بودجه آن از قبل تأمین شده بود و امروز برای هفته معلم و دلگرمی جامعه فرهنگیان مبلغی را بهعنوان هدیه واریز شد.
مدیر مدرسه علامه حلی محمودآباد در پایان با تاکید بر اینکه مبلغ هدیه واریزی دولت در هفته معلم در حقیقت سود پول معلمان است که دولت نگه داشت، گفت: اصل پول واریز نشد اما ما امیدواریم با دولت رئیسی و حمایتمقام معظم رهبری و مجموعه نظام برای جامعه فرهنگیان که دغدغهمند هستند، قدمهای محکمی برداشته شود.
دغدغه مهم امروزِ معلم، مسئله اقتصادی است
سید علیاصغر پرستاران آموزگار پایه پنجم مدرسه پسران شاهد محمودآباد در گفتوگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه ۴ سال سابقه تدریس در مدارس را دارم، اظهار داشت: در دوران مجازی که دانشآموزان حضور فیزیکی در مدارس نداشتند سعی کردم با مطالعه در این حوزه فضایی مناسب را برای آیندهسازان کشورمان فراهم کنم.
وی افزود: دو کتاب در دوران شیوع کرونا با عنوان “فرزندان طلاق و کودکان تک سرپرست در مدرسه” و “نگاهی بر آموزش در کرونا و پسا پساکرونا (نگاهی بر آموزش در بحران) ” تألیف شد تا کمکی برای توجه به دانشآموزان در دوران آموزش مجازی باشد.
این معلم جوان و نمونه محمودآبادی تصریح کرد: راهکارهایی برای آموزش در دوران کرونا در کتابها قید شد تا راهنمایی به همکارانم باشد و خوشبختانه به بهبود کیفیت برگزاری کلاسهای مجازی مدارس شهرستان کمک کرده است.
آموزگار پایه پنجم دبستان شاهد محمودآباد ادامه داد: فیلمهایی مجازی نیز با رویکرد ایجاد شادابی برای دانشآموزان ضبط شده و در دوران مجازی کمکی برای معلمان شد.
پرستاران خاطرنشان کرد: کلاسهای درس با توجه به پیشرفت تکنولوژی و هوش بالای کودکان امروز باید به سمت و سویی برود که خستهکننده نباشد چراکه بچهها سوالاتی میپرسند که معلم باید با اطلاعات کافی سر کلاس حاضر و پاسخگو باشد.
وی یادآور شد: در گذشته دانشآموزان با تکنولوژی و اینترنت آشنا نبودند اما امروز به واسطه اینگونه ارتباطات جمعی، اطلاعات گستردهای در ذهن دارند؛ اگر اطلاعاتی که معلم در اختیار دانشآموز قرار میدهد از آنچه خود بچه از اینترنت به دست آورده؛ تنها جذابیت و ایده معلم باعث پویایی شاگرد خواهد شد.
معلم دبستان شاهد محمودآباد بیان کرد: دغدغه من بهعنوان معلم در حال حاضر به مسئله اقتصادی برمیگردد؛ معلمی که باید اوقات فراغت خود را برای آماده کردن تولید محتوا برای شاگردانش بگذارد متأسفانه این آرامش وجود ندارد و معلم مجبور به کار در دو شیفت است.
پرستاران در پایان با اشاره به اینکه مسئله و دغدغه مالی معلمان به آموزش ضربه میزند، گفت: معلم باید با ذهن آرام به تولید مطالب با کیفیت و برنامههای جذاب برای دانشآموزان بپردازد.
لزوم توجه به تهیه امکانات آموزشی هوشمند در مدارس
معصومه طهماسبی معلم ابتدایی مدرسه شهدای روستای گُلمحله محمودآباد در گفتوگو با خبرنگار ما ضمن تبریک هفته معلم با بیان اینکه ۱۳ سال سابقه کار در آموزش و پرورش دارم، اظهار داشت: عشق و علاقه معلم است که هر روز صبح او را راهی مدرسه میکند؛ در مدرسه ما دختر و پسر در کلاس یکی هستند و کار بسیار سخت است اما این مسئله و مسیر طولانی من تا مدرسه خستهکننده نیست؛ متأسفانه نداشتن امکانات آموزشی دغدغه اصلی ما محسوب میشود.
وی افزود: عدم امکانات آموزشی از جمله تخته هوشمند ساده که بارها به اداره شهرستان اطلاع داده شد؛ از موارد بسیار مهم در مدرسهای است که دانشآموزان با تعداد زیاد حضور دارند.
معلم مدرسه شهدای روستای گُل محله محمودآباد تصریح کرد: تخته هوشمند برقراری ارتباط با دانشآموز را فراهم میکند چراکه گاهی اوقات بچهها به واسطه سن و شیطنتها، کتاب درسی را اگر نیاورند؛ این وسیله هوشمند کمک زیادی خواهد کرد.
طهماسبی خاطرنشان کرد: تمام وسایل آزمایشگاهی در مدرسه وجود دارد و مدیر فعال مدرسه در این رابطه تلاش میکند تا بتوانیم گرههای کوچک اما بزرگی که کیفیت ارتباط آموزشی را پایین میآورد، رفع شود.
وی ادامه داد: در دوران شیوع کرونا و فعالیت مجازی در بستر شاد که تنها نامش اینگونه بود و در حقیقت بستری خستهکننده برای دانشآموزان بود، کیفیت آموزش به واسطه عدمآگاهی و اطلاع و آموزش قبلی معلمان کاهش یافت و همکاران باید تلاش خود را چندین برابر میکردند تا ضربه کمتری به شاگرد از لحاظ درسی وارد شود.
معلم ابتدایی مدرسه شهدای گُل محله محمودآباد یادآور شد: معلم امروز دغدغه اقتصادی و رتبهبندی را علاوه بر مشکلات تولید محتوای با کیفیت در مدرسه دارد که از انرژی همکاران میکاهد.
معلم امروز دغدغه اقتصادی و رتبهبندی را علاوه بر مشکلات تولید محتوای با کیفیت در مدرسه دارد که از انرژی همکاران میکاهد
طهماسبی با بیان اینکه امروز بچهها از نظر سواد، کمی روند کند را طی میکنند، افزود: خانواده امروز زیاد به سواد دانشآموز اهمیت نمیدهد؛ معلم نهایت ۵ ساعت با دانشآموز همراه است و عدم همراهی خانواده امروزه زیاد احساس میشود.
وی با تاکید بر اینکه معلم وجدان کاری زیادی دارد و دغدغه دانشآموز را مشکل خود میداند، گفت: امیدواریم خانوادهها هدف مشخصی را برای آیندهسازان کشورمان در نظر بگیرند تا با همکاری یکدیگر کیفیت آموزشی را همانند گذشته بهبود ببخشیم.
معلم ابتدایی مدرسه شهدای روستای گُل محله محمودآباد بیان کرد: دانشآموزانی در مدرسه داریم که مشکلات خانوادگی و اجتماعی دارند که زمان بیشتری باید برای آنان صرف شود تا به واسطه تنهایی خود گوشهگیر نباشند و هدف زندگی خود را مشخص کنند.
طهماسبی در پایان از مسئولان خواست تا توجه ویژهای به دانشآموزان دارای مشکل و نیازمند کنند تا بتوانیم امید را همیشه در دل این بچهها زنده نگه داریم.
گفتنی است بیش از ۲۲ هزار فرهنگی و معلم در مدارس استان مازندران مشغول فعالیت هستند.