4
گفت‌وگو با سازنده پهپاد سمپاش؛

با تبدیل مهارت به باور ملی؛ افزایش امید در جوانان رقم می‌خورد

  • کد خبر : 889
  • ۲۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
با تبدیل مهارت به باور ملی؛ افزایش امید در جوانان رقم می‌خورد
حسن اصغری سازنده پهپاد‌های محلول‌پاش در مزارع از مسئولان بخش کشاورزی می‌خواهد حمایت‌های لازم را برای ساخت چنین فناوری‌های نوین را داشته باشند تا منجر به بومی‌سازی شود چراکه نه تنها قابلیت تولید داخلی را دارد بلکه با هزینه تولید کمتر، می‌تواند به مرحله صادرات هم برسد.

محمد هادی‌زاده مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد در این خصوص گفت: با توجه به اینکه جمعیت جهان در حال رشد روز افزون است، تامین منابع غذایی پایدار و سالم از جمله مهم ترین دغدغه ‌های عصر حاضر است، به یقین می‌توان گفت پیشرفت‌های تکنولوژیک و دیجیتال در حوزه کشاورزی می‌تواند بخش بزرگی از دغدغه‌های کشاورزان را کاهش دهد.

وی افزود: توسعه کشاورزی و گذر آن از سنتی به مدرن بدون ایجاد تحولاتی بنیادین امکان‌پذیر نخواهد بود و به همین منظور کاربرد فناوری‌های نوین در عرصه کشاورزی نه تنها موجب افزایش عملکرد محصولات کشاورزی، تأمین نیاز و حفظ امنیت غذایی در آنها شده بلکه با افزایش راندمان نهاده‌ها و کاهش مصرف سم و کود، کشاورزی را به صرفه تر و معیشت کشاورزان را بهبود می‌بخشد.

مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد با اشاره به اینکه شکی نیست که سرعت رشد و ارتقاء تکنولوژی‌های نوین تمامی جوانب زندگی بشر را تحت شعاع قرار داده است و بخش کشاورزی هم از این قاعده مستثنی نیست. اظهار داشت: به واسطه تکنولوژی‌های جدیدی که وجود دارد همه بخش‌ها بویژه بخش کشاورزی متحول خواهد شد و این در حالی است که دهه‌های پیش رو یکی از پر رونق‌ترین عصرهای رشد و توسعه تکنولوژی در صنعت کشاورزی خواهد بود.

هادی‌زاده با بیان اینکه ادوات کشاورزی جدیدی که خودنمایی خواهد کرد می‌تواند با به خدمت گرفتن جدیدترین تکنولوژی‌های مدرن، پیام آور کشاورزی سیستماتیک و پایدار در صنعت کشاورزی باشد. گفت: یکی از ادوات کشاورزی که علاقه جوانان را در بخش کشاورزی به خود معطوف کرده است، ساخت پهپاد یا همان “پرنده هدایت پذیر از دور” است که به آن هواپیمای بدون سرنشین هم می‌گویند.

وی در سال‌های گذشته پهپاد تنها برای بخش‌های نظامی و هنری مانند تصویربرداری کاربرد داشت اما این روزها کاربرد موثر آن به بخش کشاورزی هم رسیده است تا بتوان با استفاده از این تکنولوژی جدید، محلولپاشی و سم‌پاشی زمین‌های زراعی انجام شود و خوشبختانه با استقبال قابل قبول کشاورزان هم مواجه شده است و با استفاده از این فناوری هوایی، زمین را تقویت و محصولات کشاورزی باکیفیت تر و بیشتر می‌شود.

حسن اصغری یکی از جوانان با انگیزه شهرستان محمودآباد است که پا به پای پدر خود در مزارع کشاورزی فعالیت می‌کند که برای سرعت و کیفیت فعالیت های کشاورزی، جرقه ساخت پهپاد به ذهنش خطور کرد و اکنون توانسته برای انجام عملیات در محیط کشاورزی به صورت هوشمند نقش‌آفرینی موفقی داشته باشد.

آقای اصغری در گفت‌وگویی اختصاصی می‌گوید: امروزه پرنده بدون سرنشین کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف دارد که یکی از مهمترین کابردها در صنعت کشاورزی هوشمند است و اگر حمایت های لازم برای تولید انبوه آن صورت گیرد اتفاقات بسیار خوبی در بخش کشاورزی رقم خواهد خورد و این تکنولوژی گسترش پیدا خواهد کرد.

این مخترع پهپاد با بیان اینکه این پرنده قابل رقابت با پرنده‌های دیگر که در بازار فعالیت دارند است و تا 40 درصد کاهش قیمت نسبت به پرنده‌های آماده دارد، گفت: پهپاد‌های محلول پاش می‌تواند جایگزین خوبی برای روش سنتی محلول پاشی ها در مزارع کشاورزی شوند.

وی ادامه داد: کاربرد آن در بخش کشاورزی محلول پاشی به صورت مه‌پاش است که این روش بهترین تاثیرگذاری را روی مزارع برنج دارد و برای کشاورزان در مصرف سم مقرون به صرفه است.

این مخترع افزود: سمپاشی از طریق پهپاد برای مبارزه با علف‌های هرز، آفات و بیماری‌ها، کاهش آلودگی محیط زیست و آب، کاهش مصرف سم و جذب بالای کود شیمیایی کاربرد دارد و قابلیت‌های صرفه جویی در مصرف آب و هزینه عملیات، دقت بالای سمپاشی در مزارع، سهولت در بکارگیری و تسریع در کار دارد.

آقای اصغری از مسؤولین بخش کشاورزی می‌خواهد حمایت‌های لازم را برای ساخت چنین فناوری‌های نوین را داشته باشند تا منجر به بومی سازی شود چراکه نه تنها قابلیت تولید داخلی را دارد بلکه با هزینه تولید کمتر، می تواند به مرحله صادرات هم برسد.

وی می‌گوید: برای اینکه پیشرفتی در کار صورت گیرد باید قبل از ساخت اختراع از ما حمایت شود تا بتوانیم با انگیزه بیشتری اقدام به فعالیت کنیم اما برخی مواقع شاهد هستیم بعد از پیگیری‌های فراوان مسؤولین بفکر حمایت از ما می افتند در حالی که باید از قبل از آغاز ایده، مسیر را برای ما هموار کنند تا در سختی و مضیقه قرار نگیریم.

این مخترع پهپاد در صنعت کشاورزی بیان کرد: پتانسیل ساخت این گونه پهپاد وجود دارد و اگر حمایت‌های لازم صورت گیرد به طور حتم به تولید انبوه دست پیدا خواهیم کرد و حیف است از تولیدات داخلی حمایت نشود و بخواهیم از سایر کشورها وارد کنیم و با چند برابر قیمت به کشاورزان به فروش برسانیم.

وی در پایان گفت: خوشبختانه استفاده از پهپاد برای کار در مزارع کشاورزی با استقبال خوب کشاورزان همراه است و راضی هستند چراکه انجام اینگونه سمپاشی و هزینه آن برای کشاورزان نسبت به شیوه های سنتی بهتر و مقرون به صرفه تر است.

لینک کوتاه : https://khateshomal.ir/?p=889

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.