3

روزه، یکی از پایه‌های اصلی تکامل انسان است

  • کد خبر : 8217
  • ۰۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۰:۳۴
روزه، یکی از پایه‌های اصلی تکامل انسان است
امام جمعه سرخ‌رود با اشاره به هدف از گرفتن روزه‌ی ماه رمضان اظهار داشت:  بنا بر تصریح آیه‌ی قرآن، عبارت است از تقوا و افزایش این ذخیره‌ی معنوی در وجود انسان.می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» بقره آیه ۱۸۳ ما می‌دانیم که نماز و زکات، مخصوص امت اسلام نبوده است؛ بلکه پیامبران قبل از رسول اکرم اسلام(صلّی‌اللَّه‌علیه‌واله‌وسلّم) در صدر احکام خود، نماز و زکات را داشته‌اند.

به گزارش “خط شمال” حجت‌الاسلام مهدی تقی زاده اظهار داشت: از قول حضرت عیسی(ع) است که به مخاطبان خود می‌فرماید: خدا من را به نماز و زکات وصیت کرده است. از آیات دیگر قرآن هم این معنا استفاده می‌شود. آیه‌ی اولی که تلاوت کردم، می‌فرماید: روزه هم مثل نماز و زکات، در شمار احکامی است که مخصوص امت اسلام نیست؛ بلکه امم سابق و پیامبران گذشته هم مأمور به روزه بوده‌اند.

وی تصریح کرد: این، نشان‌دهنده‌ی این حقیقت است که در بنای زندگی معنوی انسانها در هر زمان، همچنان‌که نماز لازم است و این نماز، رابطه‌ی معنوی میان انسان و خداست، و همچنان که زکات لازم است و این نکات، تزکیه‌ی مالی انسان می‌باشد، روزه هم واجب و ضروری است و این یکی از پایه‌های اصلی تکامل انسان و تعالی معنوی اوست؛ والّا در طول زمان و با تغییر ادیان مختلف، این خط، ثابت و مستمر نمی‌ماند.

امام جمعه سرخ‌رود خاطرنشان کرد: بهار سال ۱۴۰۲ مقارن شد با بهار معنوی و بهار قرآن.این تقارن مبارک را به همه مردم عزیز تبریک و تهنيت عرض می کنیم،ان شاالله تمام مردم از برکات این دو بهار بهره کافی و وافی را ببرند.

حجت الاسلام تقی زاده گفت: ان شالله عزیزان سعی کنند سنت های حسنه ای که در این دو بهار وجود دارد مانند صله رحم،افطاری و…امسال جلوه بیشتر و زیباتری پیدا کند. حرمت ماه مبارک رمضان،این ضیافت بزرگ الهی،از اوجب واجبات است.و مؤمنین و آحاد مردم سعی کنند حرمت این ماه مبارک را بیش از پیش نگه دارند.

وی ادامه داد: طبق روال سال های گذشته مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای حفظه‌الله،در پیام عیدانه و سخنرانی ابتدای سال،خط و مشی اصلی مسئولين و جامعه را مشخص کردند.نقشه راه ایشان همانند چندین سال گذشته،تمرکز بر روی مسئله اقتصادی بود.و ایشان امسال را به عنوان(مهار تورم،رشد تولید)نام گذاری کردند.

امام جمعه سرخ رود گفت: ما در این تریبون و سیر خطبه ها،بارها گفتیم که با وجود تلاش های شبانه روزی و اقدامات بسیار خوبی که در بخش های مختلف انجام شده و در حال انجام است،اگر مسئله ثبات ارزی و تورم‌ کنترل نشود،دیگر اقدامات، کمتر به چشم خواهد آمد؛ تورم و عدم ثبات ارزی، به فرموده مقام معظم رهبری به دهک های پائین جامعه فشار آورده است و لازمه آن تلاش‌ جدی و اساسی مسئولین برای ساماندهی آن است.

حجت الاسلام تقی زاده عنوان داشت: رهبر انقلاب در سخنرانی ابتدای سال از تحول سخن گفتند،معنای تحول یعنی تقویت و تاکید بر روی نقاط قوت،و تلاش برای برطرف کردن نقاط ضعف است؛ یکی از نقاط قوت جمهوری اسلامی بنیه قوی و مستحکم است که ناشی از ایمان مردم است؛ تاکید مقام معظم رهبری هم بر جمهوریت و هم اسلامیت نظام.

وی بیان کرد: دشمنان ما هم به دنبال دگرگونی هستند،اما دگرگونی که هویت جمهوری اسلامی را تغییر دهد. مقام معظم رهبری به جنگ ترکیبی که در فتنه اخیر اتفاق افتاد اشاره کردند که نکته آن همین تغییر هویت جمهوری اسلامی بود.دشمنان با تمام ابزارهایی که در اختیار داشتند به هویت دینی ما حمله کردند و البته شکست خوردند.

امام جمعه سرخ رود یادآور شد: دهان های منافق و مزدوری که در داخل با دشمنان هم نوا شدند،همین تغییر هویت را می خواستند، افرادی که از تغییر قانون اساسی و کوتاه آمدن از اصول می گفتند. همان هایی که بیانات مقام معظم رهبری را تکراری می خوانند،اما امام خامنه‌ای با اشاره به این آیه شریفه: فَٱسۡتَقِمۡ كَمَآ أُمِرۡتَ وَمَن تَابَ مَعَكَ. جواب آنها را داد،این تکرار نیست،بلکه استقامت در آن چیزی است که خدا می فرماید. دشمنان به دنبال تغییر هویت،استحاله نظام،نابودی و تضعیف جمهوری اسلامی هستند،که مقام معظم رهبری در دهان آنها زد و فرمود که غلط می کنید.

حجت الاسلام تقی زاده افزود: در کنار نقاط قوت، که رهبر انقلاب به چند نمونه از جمله پیشرفت های علمی و فناوری و دفاعی عمرانی اشاره کردند،به نقاطی ضعفی که در جمهوری اسلامی وجود دارد اشاره کردند. یکی از این نقاط ضعف که به نوعی پاشنه آشیل نظام است، مسئله اقتصادی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این نقطه ضعف با وجود تاکیدات چندین ساله امام‌ جامعه،و با تغییر دولت ها همچنان باقی است. تصدی گری دولت در موضوع اقتصاد،تورم،عدم ثبات ارزی،عدم ثبات قیمت ها،گره زدن اقتصاد کشور به دلار و… با وجود اقدامات مفیدی که در بخش تولید انجام گرفته است،اما دیگر معضلات اقتصادی همچنان باقی است و در حال ضربه زدن است.

لینک کوتاه : https://khateshomal.ir/?p=8217

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.