3

برگزاری جشنواره بومی محلی نوجوان مازنی با محوریت ترویج فرهنگ مازندران

  • کد خبر : 7407
  • ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۸
برگزاری جشنواره بومی محلی نوجوان مازنی با محوریت ترویج فرهنگ مازندران
اولین جشنواره استانی بومی محلی نوجوان مازنی با محوریت ترویج اشاعه فرهنگ مازندران برگزار می‌شود.

به گزارش “خط شمال” استان مازندران با پیشینه‌ی تاریخی و فرهنگ دیرینه‌اش دارای آئین‌های بومی و محلی غنی است که نه تنها برای مردم این استان بلکه بسیاری از مردم کشور شناخته شده است.

استانی که در هر ماهی از فصول آن دارای آئین‌های دیرینه‌ای برخوردار است و فرهنگ دوستان آن سعی دارند به حفط و صیانت از آن بپردازند.

فولکلور موسیقی آن با ثبت ملی للوا، آن فرهنگ بومی پوشاکش چون لباس سنتی کلاه نمدی، دامن شلیته ای چین چین دار، روسری گلدار و سربند آن، جلیقه مشکی نشان از سادگی منش و رفتار این دیار را می‌رساند.

زبان محلی مازنی شیرینی که در هر خطه‌اش دارای لهجه خاص و معروف است و با وجود ورود زبان بیگانه همچنان تلاش می‌شود آن زبان مادری حفظ بماند.

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران به منظور حفط این فرهنگ بومی محلی مازنی قدیمی با برگزاری جشنواره استانی بومی محلی نوجوان مازنی را دستور کار قرار داده است که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در نشست با خبرنگاران که با حضور فرماندار محمودآباد، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محمودآباد د سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد، عنوان کرد: اولویت فرهنگ و ارشاد استان با امور فرهنگی و اشاعه فرهنگ بومی است در واقه اولا نیاز به توجه مازندرانی‌ها و دوم توجه بر فرهنگ مازندرانی است.

حسین جوادی با بیان اینکه ۷۰ درصد کار این نهاد بر این دو امور است اما تاکنون به این مسئله توجه خاصی نشده است و الان باید تغییر رویکرد شود، در خصوص جشنواره گفت: این جشنواره با شش محور در غالب شعر، نقالی، سرود، مجری گری، بازیگری و دکلمه و در سطح نوجوانان استان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با وجود محدودیت زمانی استقبال خوبی از این جشنواره شد، افزود: اکنون بحران در موسیقی مازندران در این است که نسبت به تکثیر یک اثر در استان وجود ندارد و آن ضریبی که مدنظر یک موسیقی سنتی باید داده شود به آن توجهی نمی‌شود؛ دستگاه‌های ضریب باید درست عمل کنند و در مواقع انتشار اثر ورود جدی یابند.

جوادی با اعلام اینکه تاکنون ۷۰۰ دانش آموز پای کار آمدند و بیشتر اثر شعر و دکلمه بوده است، گفت: از ۲۲ شهرستان استان حاضر در جشنواره، اختتامیه به میزبانی محمودآباد انجام می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد مازندران با بیان اينکه داوران نیز با توجه به‌ حضور نوجوانان سعی شده از اساتید متبحر و مجرب به کار گرفته شود، عنوان کرد: مهلت ارسال آثار ۲۵ اسفندماه است که ۱۵۰ اثر در اختیار مردم به منظور داوری انتشار داده می‌شود؛ اختتامیه نیز هفته اول اردیبهشت اختتامیه است.

وی ادامه داد: کوچکترین عضو چهار سال و نیم، و حضور صد درصدی نیز از بلده از یک مدرسه ۳۷ نفره بوده که همه حضور یافتند.
جوادی تاکید کرد: به دنبال انتشار زبان محلی در نشریات محلی استانی به منظور اشاعه فرهنگ بومی مازندران هستیم تا هفتگی به نشر آن پرداخته شود.

فرماندار محمودآباد نیز در این نشست با بیان اینکه در این شهرستان ۱۵ هزار و ۲۰۰ دانش‌آموز مشغول تحصیل هستند، گفت: در این جشنواره حدود ۵۰ هزار نفر درگیر مساله فرهنگی خواهند شد و جامعه هدف در برگزاری این جشنواره است.

روح الله علیزاده بیان کرد: مازندران دارای فرهنگ غنی است که نیاز به ترویج و ورود به این فرهنگ دارد و با وجود جنگ شناختی و ترکیبی که در حال وقوع است باید ادبیات قوی و تاریخ بومی کشور را به نسل امروز رساند.

وی خاطرنشان کرد: نیاز به بازنگری کتاب دروس فرزندان ما است یعنی باید یک بسته فرهنگی تعریف شود چرا که اگر جوانان را به تاریخ غنی آشنا کنند مطمئنا هم در صیانت فرهنگ و تاریخ و اشاعه آن تلاش خواهد شد.

لینک کوتاه : https://khateshomal.ir/?p=7407

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.