1

بازنگری در مقررات ملی ساختمان در دستور کار کمیسیون عمران مجلس قرار گرفت

  • کد خبر : 7289
  • ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۷
بازنگری در مقررات ملی ساختمان در دستور کار کمیسیون عمران مجلس قرار گرفت
معاون فنی و مهندسی مجلس شورای اسلامی، از پایان بازنگری در مقررات ملی وکنترل ساختمان رسیدگی آن به زودی به عنوان دستور کار کمیسیون عمران مجلس خبر داد.

به گزارش “خط شمال” سید ضیاء‌الدین کاظمی دینان امروز درآستانه روز مهندس و آئین تجلیل از مهندسان جوان و فارغ التحصیلان مهندسی دانشکده فنی وحرفه‌ای علامه حسن زاده آملی، گفت: امیدوارم که پس از بررسی دقیق وکارشناسی درکمیسیون عمران، درصحن نیز مطرح و به زودی کلیات آن برای اجرا در حوزه ساختمان کشور تصویب شود.

وی با بیان اینکه در بازنگری مقررات ملی و کنترل ساختمان مباحث مختلفی ازجمله توجه به حق وحقوق جامعه مهندسان، خدمات بیمه‌ای به مهندسان و نیز تکیه بر توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست و ایمنی کامل در ساخت وساز و رعایت کامل مقررات ملی ساختمان مورد تاکید جدی قرار گرفته است، تصریح افزود: با وجود حوادث بی‌شمار طبیعی و غیرطبیعی درسال‌های اخیر و لزوم توجه جدی به رعایت کامل همه مقررات ملی و کنترل ساختمان، پوشش دهی به برخی از خلاء‌های قانونی در مقررات ملی ساختمان و نیز افزایش نظارت‌ها وکنترل در فرایند ساخت وسازهای مسکونی را چند برابر کرده است.

 جای مهندس عوض شد

معاون فنی ومهندسی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از کاربرد جایگاه مهندس برای همه افراد و ورود غیرمتخصص‌ها به این حوزه را بسیار خطرناک و غیرقابل جبران خواند و اضافه کرد: در برخی حوزه‌ها بسیار دیده شده افرادی که حتی ۲ واحد درسی در دانشگاه پاس نکردند، اما عنوان مهندس را پر و پیمان یدک می‌کشند.

کاظمی دینان ادامه داد: ما در کشور مهندسان خوب کم نداریم، اما متاسفانه جای مهندس عوض شده و مشکلات ناشی از برخی خسارت‌ها و کاستی‌ها ناشی از همین جابه‌جایی ها است.

وی با بیان این قطعه شعر که ” از کوزه همان تراود که در اوست”، اضافه کرد: ضعف در بسیاری از ساختمان سازی‌ها و اجرای طرح‌های عمرانی در حوزه‌های مختلف و پایین آمدن عمر ساختمان‌ها در کشور و نبود معماری‌های ایرانی واسلامی در ساختمان‌ها از نمونه‌های مشهود در این بخش است.

معاون فنی و مهندسی مجلس شورای اسلامی افزود: به عنوان نمونه اکنون و به گواه بسیاری از سازندگان مسکن در کشور، در حوزه ساختمان سازی قدمت ساختمان در ایران اکنون به کمتر از ۵۰سال رسیده و این در حالی است که در برخی کشورهای اروپایی از جمله روسیه ساختمان‌هایی با بیش از ۳۰۰ سال قدمت همچنان سرپا مانده است.

 با تحویل سازه‌های قوطی کبریتی افتخار نکنیم

کاظمی دنیان افزود: امروز ساختمان‌هایی به شکل قوطی کبریت در حال ساخت و تحویل به مردم است که مردم برای سکونت در این خانه هر روز ۱۰۰ مرتبه «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» بخوانند و حتی افتخار می‌کنیم برای تحویل چنین خانه‌هایی که نه معماری ایرانی اسلامی دارد و نه سازه‌هایی که ساخته شده قواعد فنی و مهندسی در آن رعایت شده باشد.

وی ادامه داد: این که ۱۰۰ واحد و هزار واحد خانه ساختیم و تحویل دادیم، انصافا در شأن و جایگاه این مردم با اصالت و کشور دوست نیست و مهندسان مجرب و با صلاحیت ما باید پروژه‌هایی بسازند که در شان و جایگاه مردم باشد.

جامعه مهندسی بناهای ماندگار خلق کنند

معاون فنی و مهندسی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مهندسان ما باید پررنگ از گذشته عمل کنند، چرا که ما ایرانی هستیم و بهترین‌ها را داریم و باید به داشته خود ببالیم، تصریح کرد: سازهای ماندگار و مهم در کشور که الان در هر شهری باقی مانده، کم نیست و اینها نشان از جایگاه و نقش پر رنگ مهندسان ایرانی در ساخت و سازها بوده است.

کاظمی دنیان  با اشاره به اینکه رمز موفقیت در ماندگاری است، گفت: مهندسان ما باید آثاری از خودشان به یادگار بگذارند که بناهای آنها به لحاظ دارا بودن همه آیتم‌ها خاص و منحصر به فرد باشد و به نوعی با روح و جان مهندس جاری شده باشد.

وی با بیان این نکته که مهندس باشیم و بی تفاوت نباشیم و برای لحظه به لحظه زندگی برنامه و هدف داشته باشیم، یادآورشد: حوادث اخیر درترکیه، خوی و در سال‌های دور در بم و کرمانشاه درس بزرگی برای مهندسان حوزه ساخت و ساز و ابنیه بوده و انتظار است که مهندسان و فعالان این حوزه با تلفیق دانش تئوری و عملی درفرایند کار خودشان حضور داشته باشند.

بازنگری در مقررات ملی ساختمان در دستور کار کمیسیون عمران مجلس قرار گرفت

دراین مراسم از تعدادی دانشجویان رشته مهندسی، معماری و رشته‌های فنی که در سال‌های اخیر از دانشکده فنی وحرفه‌ای علامه حسن زاده آملی فارغ التحصیل شده بودند، تجلیل شد.

لینک کوتاه : https://khateshomal.ir/?p=7289

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.