5

کاهش 10درصدی مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های غیر واگیر در بابل

  • کد خبر : 6573
  • ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۶
کاهش 10درصدی مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های غیر واگیر در بابل
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل از کاهش 10 درصدی مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های غیر واگیر در بابل در 6 سال اخیر خبر داد و گفت: این آمار نشان‌دهنده فعالیت‌های گسترده در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر در این شهرستان است.

به گزارش “خط شمال” دکتر حسین جلاهی در این خصوص اظهار داشت: یکی از شاخص‌های مهم دستیابی به اهداف بیماری‌های غیر واگیر (NCD) بر اساس سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر (1404-1395) کاهش مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری‌ها می‌باشد که بر همین اساس اجرای برنامه پیشگیری و کنترل 4 بیماری دیابت، سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های مزمن تنفسی با پیشگیری و کنترل عوامل خطر مشترک بیماری‌های غیر واگیر مانند کم‌تحرکی، تغذیه نامناسب، مصرف الکل و دخانیات بر اساس دستورالعمل ایراپن در سراسر کشور در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بابل با جمعیت 519054 نفر (326687 نفر جمعیت بالای 30 سال)، علی‌رغم دوره اپیدمی کرونا از اواخر سال 1398، شاخص شناسایی دیابت به حدود 13 درصد (با میانگین کشوری حدود 14 درصد) و شاخص شناسایی فشارخون بالا به حدود 21 درصد (با میانگین کشوری حدود 32 درصد) افزایش‌یافته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل تصریح کرد: مرگ و میر نسبی ناشی از بیماریهای غیرواگیر به کل موارد مرگ و میر در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بابل از سال 1395 تا 1400 که با کاهش حدود 10 درصدی همراه بوده است مؤید این فعالیت های گسترده در زمینه پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر است.

جلاهی گفت: با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین ارکان پیشگیری از NCD ، خود مراقبتی در تمام سنین و آموزش افراد سالم و بیمار جهت دریافت خدمات ارائه‌شده از مراکز و پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت ارائه‌دهنده خدمات تحت پوشش معاونت بهداشتی می‌باشد، بر این اساس برنامه‌ریزی در هر سه سطح پیشگیری با آموزش خود مراقبتی و بیماریابی و کنترل مطلوب جهت پیشگیری از عوارض حاد و مزمن این بیماری‌ها با تشخیص و مراقبت به‌موقع توسط تیم سلامت متشکل از پزشک، ناظر و مراقب سلامت، بهورز و … صورت می‌گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: در نیم سال اول سال جاری این مراقبت‌ها به حدود 73 درصد در بیماران دیابتی و 88 درصد در بیماران با فشارخون بالا ارتقا داده شد.

جلاهی خاطرنشان کرد: از هر فرصتی مانند مناسبت‌های بهداشتی و مذهبی (30 شب و 30 مسجد و..)، تریبون نماز جمعه، آموزش‌های برون بخشی (آموزش‌وپرورش، ادارات، کارخانه‌ها و …) تا آموزش‌های چهره به چهره جهت آموزش خود مراقبتی و غربالگری بهره داری شد.

وی یادآور شد: با تلاش برای ثبت سرطان‌ها از آزمایشگاه‌های پاتولوژی دولتی و خصوصی تحت پوشش این دانشگاه به‌صورت آنلاین در سامانه سیمای سرطان، نظام ثبت مبتنی بر جمعیت سرطان ارتقا داده‌شده است و تشخیص زودهنگام سرطان‌ها با آموزش و پیگیری به‌موقع در دستور کار قرار دارد، به‌نحوی‌که مرگ‌ومیر ناشی از سرطان از سال 1395 از حدود 19 درصد به حدود 14 درصد در سال 1400 کاهش‌یافته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل ادامه داد: در بررسی‌های انجام‌شده در شهرستان بابل سرطان پستان بیشترین شیوع در مبتلایان به سرطان را دارد و سرطان‌های معده، روده بزرگ، پوست و پروستات به ترتیب شایع می‌باشند که این مسئله نشان‌دهنده بالا بودن عوامل خطر مرتبط با این سرطان‌ها می‌باشد که نیازمند اقدامات پیشــگیرانه و شناســایی عوامل خطــر مرتبط، غربالگری، تشــخیص زودرس، درمان، اطلاع‌رسانی و آموزش است.

جلاهی اظهار کرد: برنامه پیشگیری و کنترل بیماری‌های مزمن تنفسی که در حال حاضر در تعدادی از دانشگاه‌ها بطور آزمایشی درحال اجرا می باشد ، در صورت شروع در سطح کل کشور ، در این دانشگاه آمادگی لازم برای اجرای این برنامه وجود دارد.

وی در پایان گفت: مهم‌ترین عوامل خطر ایجادکننده بیماری‌های غیر واگیر، تغذیه نامناسب، کم‌تحرکی، مصرف دخانیات، چاقی، فشارخون بالا، دیابت و اختلالات چربی خون هستند که همگی ریشه در الگوی نامناسب زندگی دارند بطوریکه با شیوه و سبک زندگی سالم می‌توان شیوع بیماری‌های غیرواگیر را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

لینک کوتاه : https://khateshomal.ir/?p=6573

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.