4
رئیس اتحادیه کانون وکلای دادگستری ایران:

ایستادن در گذشته با تغییر مخالفت دارد

  • کد خبر : 6243
  • ۰۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۴
ایستادن در گذشته با تغییر مخالفت دارد
رئیس اتحادیه کانون وکلای دادگستری ایران گفت: اگر به گذشته افتخار می‌کنیم چراغی برای آینده است. ولی نباید در گذشته بمانیم چون ایستادن در گذشته با تغییر مخالفت دارد.

به گزارش “خط شمال” جعفر کوشا در مراسم افتتاحیه چهل و هفتمین همایش سراسری کانون وکلای دادگستری کشور که روز چهارشنبه در بابلسر برگزار شد ، با اشاره به اینکه رسوم و سنن ناگزیر هستند که با تغییرات روبه‌رو شوند گفت: در این تغییرات باید پیش‌بینی کنیم، نه پیش‌گویی و اگر ما پیش‌بینی نکنیم، دیگران برایمان پیش‌بینی می‌کنند.

وی با انتقاد از اینکه چرا برخی نمی‌خواهند تغییرات را بپذیرند؟ اظهار کرد: انسان و جامعۀ بشری نیازمند تغییر هستند تا خود را با مسائل روز منطبق کنند. برای این مهم باید عادات، خرافات، سنن و رسوم مشکل‌زا را حذف کرد و به دنبال نیازهای نو به‌سوی قوانین و مقررات جدید رفت.

کوشا با بیان اینکه لزوم تغییر در روابط اجتماعی اصلی مسلم است و ما در این خصوص به آینده‌پژوهی نیاز داریم ، تصریح کرد: نسل نو خواسته‌ها، انتظارات و مطالبات جدید دارند. ما باید خودمان را مجهز کنیم.

وی ادامه داد: روزی در کشور عزیزمان ویدئوداشتن جرم بود و امروز ماهواره جرم‌انگاری شده است، ولی نیاز انسان برای کسب اطلاعات در دهکدۀ جهانی مطالبۀ روز همگی مردم است. ما نمی‌توانیم خودمان را بی‌نیاز بدانیم. من امروز باید بدانم که کدام مقالۀ علمی بهترین است. ما نمی‌توانیم افراد را از آزادی به دسترسی اطلاعات محروم کنیم. اگر با تغییرات همسو نشویم و آن‌ها را با اصول متعالی خود منطبق نکنیم و روابط و اذهان خود را آماده ننماییم و ساختار مناسب را مهیا نکنیم، موج تغییرات همۀ ما را با خود می‌برد.

رئیس اتحادیه کانون وکلای دادگستری ایران با اشاره به اتفاقات جدید در ایران گفت: ما برای گفتمان‌سازی باید زبان نسل جدید را بدانیم. موج تغییر و تحول و نوگرایی و نواندیشی وجود دارد. ما نمی‌توانیم یک جوان را بزنیم، چراکه در پس او جوان دیگری است. زمان و مطالبات روز فرق می‌کند. مسئولان و کارگزاران و زمامداران و تصمیم‌گیران باید هوشیار باشند که اگر تغییر را نپذیرند، موج تغییر ایشان را درگیر خواهد کرد.

کوشا با تاکید بر اینکه باید با حفظ اصول و ارزش‌هایمان تغییرات را بپذیریم به راهکار مدیریتی این رویکرد پرداخت و گفت: در این راه باید از انسان‌هایی استفاده کنیم که قدرت پیش‌بینی دارند. اگر من قدرت پیش‌بینی نداشته باشم به گذشته برمی‌گردم، در آن می‌مانم و چرخۀ زمان به جلو می‌رود و من همچنان درجا می‌زنم.

وی خاطر نشان کرد: ما در اینجا باید توجه کنیم که اگر به گذشته افتخار می‌کنیم چراغی برای آینده است. ولی نباید در گذشته بمانیم چون ایستادن در گذشته با تغییر مخالفت دارد.

کوشا با طرح این پرسش که رویکرد تبصرۀ مادۀ ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری به گذشته است یا آینده؟ گفت: چه کسانی این مقرره را وضع کرده‌اند؟ چرا در مهم‌ترین جرایم وکیل را که دست و یار متهم است محدود می‌کنند و می‌گویند باید وکلای مورد اعتماد رئیس قوه باشد؟ آیا وکلای دادگستری مورد اعتماد نیستند؟ این تقسیم بین وکلای خودی و غیرخودی تبعیض است.

وی با بیان اینکه قوی‌بودن نهاد وکالت یکی از خصایص ذاتی این نهاد است افزود: کانونی که نمی‌تواند از خود دفاع کند چگونه از وکیل دفاع کند؟! نمی‌توان به وکیل زیر نظر قوه اعتماد کرد. وکیل باید قوی و امین باشد. هر قدر نهاد وکالت قوی‌تر باشد، حاکمیت نیز استحکام بیشتری می‌یابد.

کوشا ادامه داد: اشتباه است که مثل گذشته برخی فکر کنند با حمله به نهاد وکالت قوی می‌شوند. وکیل قوی، لایحۀ مستحکم، بیان مقتدر برای دستگاه قضایی باید سند افتخار باشد. من اگر به‌عنوان مسئول قوه باشم، چنان از وکیل حمایت می‌کنم که بتواند با قاضی بحث علمی کند. اگر ما نتوانیم مباحث تئوری را تبیین کنیم، چگونه می‌توانیم موضوعات را بر آن بار کنیم؟

وی به موضوع استقلال وکیل اشاره کرد و گفت: استقلال برای وکیل و نهاد وکالت یعنی ما می‌توانیم در عدالت قضایی تأثیرگذار باشیم. اگر تو به من وابسته باشی و پروانه‌ات را از حاکمیت بگیری چگونه می‌توانی در مقابل من دفاع کنی چون هر لحظه ممکن است پروانه‌ات را باطل کنم. وقتی‌که من بدانم پروانه‌ام را از نهاد قانونی گرفته‌ام خیالم راحت است که نهادی پشت من است که آن نهاد نیز مستقل است.

کوشا با تصریح این مطلب که « استقلال من و استقلال افراد می‌تواند لازم و ملزوم باشد و قاضی هم باید مستقل باشد.» افزود: دستگاه قضایی نباید سیاسی باشد و فقط باید بر طریق عدالت حرکت کند. ‏

مازندران در ردیف اول آمار طلاق / کانون وکلا باید به قانون مبارزه با فساد تبدیل شود
استاندار مازندران با بیان اینکه مازندران رتبه نخست آمار طلاق را در کشور دارد گفت : کانون وکلا باید به قانون مبارزه با فساد تبدیل شود و مشکلات اجتماعی را برطرف کنند.

سید محمود حسینی پور استاندار مازندران در چهل و هفتمین همایش سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران در بابلسر گفت : یکی از مهمترین مؤلفه هایی که امروز جامعه بشری بیشترین تلاش را برای آن می کند، تحقق و ایجاد عدالت است.

وی با بیان اینکه عدالت یکی از بهترین ادبیات رایج حکم رانی در حکومت هاست، افزود : شاید این شغل در مجموعه مشاغلی است که در اجرای عدالت، در حال حاضر فعال هستند.

سید محمود حسینی پور با اشاره به اینکه قاضی به عنوان بالاترین عضو، مسئولیت قضاوت را برعهده دارد، اذعان داشت : وکیل می تواند بستر اجرای عدالت را برای قضاوت قاضی که حکم نهایی را اعلام می کند ، مهیا کند بنابراین نقش وکالت از اعلام حکم قضاوت بالاتر است.

حسینی پور ذکر کرد : جامعه ما در حال حاضر مسائل مختلفی را تجربه می کند، اما یکی از مشکلات اصلی ما عدم توجه افراد به کسانی است که می توانند در عدالت به آن ها کمک کنند.

او با اعلام اینکه وکیل در جامعه ما جایگاه حقیقی خود را پیدا نکرده است، خاطر نشان کرد : فراز و فرود هایی در طول انقلاب وجود داشت که کانون وکلا آن را حس کردند و امروز به عنوان محوریت اصلی اجرای تشریفات قضایی نقش آفرینی می کنند.

استاندار مازندران اشاره کرد : جامعه ما در حال توسعه است و تمام شئونات اجتماعی ما در حال تحول است بنابراین حوزه تخصصی وکلا هم باید در حال تغییر و تحول باشد.

وی بیشترین پرونده قضایی در مازندران را مربوط به زمین برشمرد و گفت : کانون وکلای ما به این مسئله مهم ورود پیدا نکردند و کانون وکلا به عنوان نهادی که بیشترین سهم را در مسئله شناسی در مازندران دارد، باید برنامه هایی را برای از بین بردن ریشه این مشکلات پیش بینی و اجرا کند.

نماینده عالی دولت در مازندران کانون وکلا را یک کانون مستقل دانست و متذکر شد : مازندران آمارنخست طلاق را در کشور دارد و انتظار داریم عوامل آن پیگیری شود تا این معضل اجتماعی حل شود.

وی درخواست کرد : وکلا از حقوق شهروندان دفاع کنند و در مسیر بی عدالتی فریاد بزنند، چرا که این تنها توقع شهروندان است.

سید محمود حسینی پور بیان داشت : وکیل یک شغل مقدس است و آن سوگندی که یاد می‌کند از مهم‌ترین مسئله‌ای است که مورد توجه قرار می گیرد پس کانون وکلا باید به قانون مبارزه با فساد تبدیل شود.

حسینی پور گفت : پرونده های مربوط به زمین یک مسئله مهمی شده و در البرز از مرکز رویان تا نوشهر به واسطه خطی که تعیین شده ، اگر وکلا شناختی داشتند، می‌توانستند برنامه‌ای تدارک ببینند و راه برون رفتی برای این مسئله پیدا کنند.

استاندار مازندران نوید داد : اگر وکلا می خواهند در تصمیم گیری های کلان استان شرکت کنند ، ما آن ها را با آغوش باز می پذیریم.

لازم به ذکر است؛ چهل و هفتمین همایش سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران ( اسکودا) به میزبانی مازندران در هتل میزبان بابلسر در حال برگزاری است .

وکلا و قضات مازندران بر کاهش پرونده‌ها سرعت عمل داشته باشند

رییس کل دادگستری مازندران گفت: وکلا و قضات مازندرانی در امر پیشگیری و کاهش پرونده‌ها سرعت عمل داشته و با تدبیر بیشتر ورود یابند.

حجت‌الاسلام محمدصادق اکبری عصر امروز در چهل و هفتمین همایش سراسری کانون‌های وکلای دادگستری (اسکودا) به میزبانی مازندران واقع در بابلسر با بیان اینکه موضوع وکالت به پیش از اسلام بر می‌گردد، بیان کرد: امروزه وکالت به یک موضوع مهم تبدیل و از هم تفکیک شده است.

وی افزود: رسالتی در اصل ۱۵۶ قانون اساسی عنوان شده که در آن گسترش عدالت و مبارزه با ظلم و رسیدگی به شکایات و دعاوی است که جزو رسالت وکلا و همه فعالان حوزه عدلیه محسوب می‌شود.

اکبری با اشاره به اینکه قوه قضاییه به تنهایی وظیفه مند نیست و وکلا کمک حال عدلیه هستند، تصریح کرد: برای تصمیم به رای این وکیل است که قاضی را برای تصمیم به رای عادلانه یاری می‌رساند و امروزه این تعامل برای اجرای عدل و داد در عملکرد وکلا مشاهده می‌شود.

رئیس کل دادگستری مازندران با تاکید بر اینکه وکیل و قاضی هر دو بر اجرای عدالت تاثیرگذارند زیرا اجرای حق و حد طبق روایاتی در اسلام، خیرش از چهل شبانه روز ریزش باران مفیدتر است، اظهار داشت: باید طوری با هم تعامل کنیم که اصحاب دعوا و جامعه یک احساس خوب به آنها دست دهد و بگویند که پرونده ای از سوی قاضی و وکیل عالمانه و عادلانه انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه برگزاری این جلسات باید ما را به این هدف نزدیک کند، افزود: سرعت توام با دقت را شعار و برنامه خود در رسیدگی به پرونده‌های قضایی می‌دانیم؛ رسیدگی باید به هنگام باشد چون شتاب و تاخیر در دادرسی درست نبوده و در انتظار گذاشتن اصحاب دعوا کار مطلوبی نیست.

اکبری با بیان اینکه باید به امر پیشگیری و کاهش پرونده‌ها اندیشیده شود و با گفتگو در بخش‌های مختلف جامعه کاری انجام داد تا دعاوی کاهش یابد که در این بخش وکلا نقش اصلی دارند، خاطرنشان کرد: در این امر باید به بهترین شکل کار خود را انجام دهیم تا رضایت مردم و خشنودی خداوند جلب شود.
کانون وکلا قدرت خود انتظامی دارد

دبیر همایش چهل و هفتمین همایش سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران گفت : کانون وکلا قدرت خود انتظامی دارد و تمامی وکلا باید تحت نظر مجموعه اسکودا باشند زیرا به منزله اتحاد است.

محمود کنار رودی دبیر همایش چهل و هفتمین همایش سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) در دومین روز این همایش که روز پنجشنبه در بابلسر در حال برگزاری است گفت : دومین روز از این همایش با محوریت هیئت عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران در حال برگزاری و گزارش نائب رئیس اسکودا در خصوص نتایج مربوط به قوه قضائیه و آئین نامه ۱۴۰۰ است که قرار بود با اصلاحاتی صورت بگیرد و به هیئت عمومی داده شود و توافقاتی در این رابطه با قوه قضائیه انجام شده است.

وی با بیان اینکه اولین برنامه همایش امروز، انتخاب هیئت رئیسه ی این اجلاس است، افزود : هیئت رئیسه از بین هیئت عمومی یعنی افرادی که دارای حق رای هستند، یک نفر رئیس، دونفر ناظر و یک منشی توسط حداکثر آرای صاحبان حق رای انتخاب می شوند و جلسه را مدیریت می کنند.

محمود کنار رودی ادامه داد : بعد از انتخاب هیئت رئیسه و نائب رئیس اسکودا، آخرین تحولات مربوط به آئین نامه است که در خصوص حذف مواد مورد مناقشه کانون ها و قوه قضائیه که مورد بحث شده بود و در خصوص تاسیس واحد ملی آزمون و اختبار که اعضای نظریات موافق و مخالف را می گویند.

کنار رودی با اشاره به بررسی مصوبات پنل های تخصصی توضیح داد : روز گذشته پنج پنل تخصصی در رابطه با آزمون اختبار،آسیب شناسی، انفورماتیک و روابط عمومی بحث شد و گزارش و نتیجه پنل های تخصصی امروز ارائه داده می شود و موافقان و مخالفان بحث می کنند و امروز نتیجه مصوب می شود.

او ذکر کرد : باید نحوه کارآموزی براساس آئین نامه جدید باشد و تاسیس اداره نظارت و بازرسی در دستور کار اجرایی بود تا نیازی به بررسی و نظارت قوه‌ قضائیه نداشته باشیم.

دبیر همایش چهل و هفتمین همایش سراسری کانون های وکلای دادگستری کشور خبر داد : ما قدرت پیگیری، خود انتظامی و مجازات وکلای متخلف را داریم و آن را به نحو احسن انجام خواهیم داد.

وی اذعان داشت : این موضوع جز شاخص های این نهاد مدنی است که سابقه مدیریت خود انتظامی دارد و این اداره می تواند عاملی برای جلوگیری هرچه بیشتر تخلف نهاد وکالت شود.

کنار رودی با اعلام اینکه اعضای هیئت رئیسه را خودمان انتخاب می کنیم تا هماهنگ کننده کانون ها باشند، گفت : همه وکلا باید تحت نظر مجموعه اسکودا باشند و این به منزله اتحاد وکلا است.

لازم به ذکر است؛ ۲۸ کانون از وکلای دادگستری کشور در این همایش حضور دارند که استان تهران دارای ۲۴ حق رای، باقی مانده استان ها حق ۵ رای را دارند و آمار کل افراد دارای حق وکلای دادگستری ایران ۱۶۰ نفر است.

لینک کوتاه : https://khateshomal.ir/?p=6243

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.