برای دستیابی به چنین اقتصادی لازم است نگاه بلند مدت به سیاستهای اقتصادی وجود داشته تا در آینده چارچوب کلی اقتصاد در برابر انواع ناملایمات تقویت شود.
از مهمترین عواملی که اقتصاد مقاومتی بر بنیاد آن شکل میگیرد؛ بینش، نگرش در اصلاح الگوی مصرف در جامعه است؛ بنابراین بهمنظور دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی ضروری است فرهنگ اصلاح الگوی مصرف در جامعه ایجاد و نهادینه شود تا رفتارهای اقتصادی آحاد جامعه در این مسیر گام بردارند.
در این میان میتوان از رسانهها به عنوان موثرترین ابزار در جهت ارتقای سبک زندگی و اصلاح الگوی مصرف در جامعه یاد کرد؛ در شرایطی که اقتصاد کشور ما گرفتار نارساییهایی است که منجر به وضعیت نابهنجار بیکاری، کمبود تولید ناخالص داخلی، کاهش قدرت سرمایهگذاری دولت، ضعف در صادرات غیر نفتی و بیماریهایی از این دسته شده، نیم نگاهی به وضعیت جهانی اقتصاد، مارا به سوی این باور میکشاند که رشد نوآوری، خلاقیت و کار آفرینی تنها راه بهبود بیماری امروز اقتصاد کشور و پیشگیری از وخامت حال فردا است.
در روزگاری که سپری میکنیم با وجود شیوع کرونا ویروس و درگیر شدن تمامی آحاد جامعه و خصوصا اقتصاد کشور در سالی که از سوی مقام معظم رهبری با نام جهش تولید نامگذاری شد؛ باید با روحیهای انقلابی و با عمل جهادی ثابت کنیم که یک بسیجی برای برقراری، حفظ و تعادل اقتصاد کشور گوش شنوا و زبان گویای رهبر خواهد شد.
در این بین رسانهها با تولید و توزیع مطلوب اطلاعات، نقش چشمگیری در ارتقای آگاهیهای گوناگون و ضروری بر عهده میگیرند و جامعه را در نیل به تعالی و ترقی همه جانبه یاری میکنند؛ این وظیفه خطیر به عهده رسانههاست که با ساخت برنامههای مناسب، افکار عمومی جامعه را به سمت ایجاد و توسعه فرهنگ نوآوری، خلاقیت و کار آفرینی سوق دهند.
هر زمان که امور به دست مردم سپرده شده، موفقیتهای بسیاری حاصل شده است و همانگونه که پیشرفتها در عرصه دفاع مقدس و علم و فناوری مردمی بوده است؛ در اقتصاد نیز باید غیرت مردم بر انگیخته شود و این امر با همکاری رسانهها و فرهنگسازی در ایجاد گفتمان مقاومتی امکانپذیر خواهد بود.
در دنیای کنونی؛ بار اصلی اجرای سیاستهای اقتصادی و سیاسی را رسانهها و ابزارهای گفتمانساز بر عهده دارند، همچنین ارتباطات و اطلاعرسانی نیز در شناخت وادراک شهروندان جامعه از تنوع فرهنگی گرفته تا غیره میتواند زمینه ساز تحول و دگرگونی در جامعه شود.
بنابراین با نگاهی اجمالی به گستره شبکههای ارتباطی در جهان، میتوان متوجه شد که این مهم نشان دهنده تلاشی هدفمند، برنامه ریزی شده و هوشمندانه در ترویج گفتمانهای حاکم را دارد.
در عصر مدرن ارتباطات و اطلاعات که دشمن سعی داشته با جنگ نرم به اصطلاح خود کشور ما را از داخل تخریب کند و باعث تفرقه شود؛ میبینیم که چهطور مردم در کنار هم و در کنار بسیج، سپاه و نیروهای جهادی گوش به فرمان رهبر در مقابلشان ایستادگی میکنند؛ نمونه تعامل امروز ما را باید با رزمایش کمک مومنانه دید.
از دید گاه مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی، یک شعار نیست؛ یک واقعیت بوده و کشور ما در حال پیشرفت است؛ بایستی افقهای بسیار بلند و نوید بخشی را در مقابل خود دید.
انتظار میرود در لابه لای این مشکلات، در وسط این خارها، گامهای استوار و همتها و تصمیمهایی هم گرفته شود؛ بناست از وسط این خارها عبور کند و خودش را به آن نقطه مورد نظر برساند، وضعیت کشور در حال حاضر اینگونه است.
اقتصاد مقاومتی میتواند گفتمان غالبی باشد که در جامعه امروز ما مطرح است و در عصری که بحرانهای اقتصادی بسیاری از کشورهای بزگ دنیا را در سراشیپی سقوط قرار داده است و اقتصاد مبتنی بر سرمایهداری لیبرال نیز نتوانسته پاسخگوی نیازهای اساسی مردم باشد و تولید کالا به شکل بیمار گونهای به سمت مصرفگرایی محض رفته است که زمینه اتلاف سرمایههای بشری را فراهم آورده است.
این نوع اقتصاد و توجه به آن از ضروریات جامعه اسلامی است که بتوان از منابع محدود کنونی کشور به نحو مطلوبی استفاده کرد؛ در مواجه با اقتصاد بازار آزاد که تمامی تلاش خود را به تولید هر نوع کالایی اختصاص میدهد و هدف آن کسب سود از حداکثر کالاهاست، اقتصاد مقاومتی یک نوع الگوی اقتصادی است که به استقلال یک کشور توجه دارد.
به طور کلی برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید سبک زندگی الگوی مصرف در عرصه اقتصادی را عوض کرد تا در کنار آن از تولیدات داخلی حمایت کنیم.
ترویج سبک زندگی اسلامی شاید بهترین راه علمی اقتصاد مقاومتی دانست، بهعبارت دیگر آنچه که در اقتصاد مقاومتی هست، در آموزههای دینی نیز وجود دارد و هیچ کدام نفی دیگری نیست، به همین دلیل در عرصه فرهنگی میتوان به اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی کمک کرد.
شاید وقت آن رسیده باشد که بار دیگر سری به متون اسلامی و احادیث شریفی که میراث نبوت و امامت به شمار میروند، بزنیم و با نگرشی عمیقتر به دنبال گمشده خود یعنی الگوی صحیح ارتباط انسان با محیط زندگی بگردیم.
با بررسی موضوعات گفته شده میتوان نتیجه گرفت که رسانهها و خصوصا اطلاعرسانی دقیق و صحیح خبرنگاران از خبر، نقش تعیین کنندهای در گفتمانسازی و اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی دارد، همانطور که ضعف در تبیین و عدم عاملیت به اقتصاد مقاومتی میتواند این مقوله را به حاشیه براند، تبیین دقیق و پیگیری استراتژیهای آن، در عمل میتواند برکات فراوانی داشته باشد.
بهناز مقدس کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی