در روزهای سخت کرونایی؛ معلمان پابهپای خانوادهها در سراسر کشور در جهت پیشگیری از شیوع کرونا و آموزش به دانشآموزان تلاش میکنند از جمله آموزش در فضای مجازی.
میدانیم که تدریس و توانایی فهماندن مطالب به دانشآموزان در فضای آموزشی آنلاین تا چه اندازه دشوار و وابسته به مولفههای بسیاری مانند استفاده از زبان بدن، استفاده از تصویر و صوت، برقراری تعاملی دو طرفه میان معلم و دانش آموز خواهد بود که خانوادهها نیز از جهاتی دیگر با این موضوع در منزل دچار چالش هستند.
اهمیت بهروز بودن اطلاعات معلم در دنیای آموزشی مجازی
یوسف یداللهی مدیر نمونه محمودآبادی در گفتوگو با خبرنگار قلم شمال گفت: با داشتن ۲۶ سال سابقه و سه مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد در روزهایی که دیگر مدرسه حال و هوای گذشته را ندارد؛ بهعنوان مدیر نمونه استانی معرفی شدم.
وی با بیان اینکه مدیریت دارای سه بخش ذاتی، تجربی و عملی است، اظهار کرد: یک مدیر و معلم نمونه باید از روابط انسانی و توانایی برنامهریزی خوبی بهخصوص در این سالهای کرونایی برخوردار باشد.
مدیر نمونه محمودآبادی یکی از شاخصههای برتر موفقیت را عشق ورزیدن به شغلش برشمرد و افزود: یکی از مهمترین دغدغه معلمان مشکلات معیشتی است و منظور از این امر صرفا حقوق بالا نیست بلکه منظور حمایت و تامین معلمان است چراکه در این صورت معلم توان حداکثری خود را برای دانشآموزان خواهد گذاشت و به دنبال شغل دوم نخواهد بود.
یداللهی خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع کرونا و عدم ارتباط چهره به چهره با دانشآموز؛ فعالیت بسیار سخت است و نیازمند این بوده تا با کمک خانوادهها بتوانیم محیط امن آموزشی را در منزل فراهم کنیم.
وی در پایان به اهمیت بالای بروز بودن اطلاعات هر معلم در زمینه آموزشی اشاره کرد و گفت: معلم دیروز اگر اطلاعاتش را افزایش ندهد؛ نمیتواند دانشآموز امروز را درست تربیت کند.
معلم جواهری ارزشمند در نظام آموزشی محسوب میشود
صغری قلیزاده مدیر محمودآبادی در گفتوگو با خبرنگار قلم شمال از فعالیت ۲۵ ساله خود در آموزش و پرورش میگوید: در تمام این سالها سعی کردم تا در محیط مدرسه کارم را چه بهعنوان معلم و چه بهعنوان مدیر با برنامهریزی مناسب به نحو احسنت انجام دهم چراکه معلمان در جامعه مانند جواهری ارزشمند و کمیاب هستند.
وی با اشاره به اینکه رابطه دوستانه بین مدیر و معلمان ایجاد صمیمت میکند، اظهار کرد: این صمیمیت موجب میشود معلمان از ته دل و جانانه کار کنند و این یکی از شاخصههای مهم است.
این مدیر محمودآبادی با بیان اینکه حدود دو سال گذشته شیوع ویروس کرونا ارتباطات نزدیک بین معلم و دانشآموز را گرفته است، افزود: رابطه خوب معلمان با اولیا نیز یکی از مولفههای مهم محسوب میشود و معلمی موفق است که خانواده پشتش باشد.
قلیزاده گفت: در تمامی عرصهها تلاش میکنیم تا دانشآموز آموزش عالی در شبکه اجتماعی شاد و فضای مجازی دریافت کند که خوشبختانه با کمک و همکاری خانوادههای دغدغهمند این امر مهم محقق شده است.
وی در پایان یکی از دغدغههای مهم فرهنگیان را مشکلات مالی بیان کرد و گفت: باید برای معلمان و شخصیت آنها ارزش قائل شویم و این ارزش حفظ شود؛ معلم باید مورد حمایت قرار گیرد بنابراین خوب است اگر منشوری حقوقی برای حمایت از معلمان در کشور وجود داشته باشد.
گفتنیست؛ از نظر اقتصادی و فنی تهیه سخت افزار لازم جهت استفاده از شبکههای اجتماعی؛ وقتگذاری والدین به ویژه والدین شاغل برای آموزش مجازی فرزند؛ سرعت کم اینترنت، عدم تسلط کامل معلمان و والدین به فنآوریها و به وجود نیاوردن جذابیتهای بصری در فضای مجازی در ماههای اول شیوع کرونا و مجازی شدن آموزش از مشکلات معلمان و مدیران ما بود اما با گذشت زمان و خلق ایدههای نو توسط آموزگاران در سراسر کشور روند آموزشی بهتر شد و امروز هماهنگی بیشتری را بین خانواده و معلمان شاهد هستیم.
معلمان دلسوز و پر تلاشمان در شهرها و روستاها عاشقانه و بدون چشم داشتی به امر تعلیم و تربیت فرزندان ما میپردازند که روز معلم میتواند بهانهای برای تشکر از این آموزگاران فداکار و قشر دلسوز جامعه باشد.
گزارش: بهناز مقدس