3
رئیس مرکز مدیریت وزارت بهداشت خبر داد؛

اجرای طرح غربالگری تیروئید نوزادان و سرطان میانسالان در کشور

  • کد خبر : 5832
  • ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۰:۲۹
اجرای طرح غربالگری تیروئید نوزادان و سرطان میانسالان در کشور
رئیس مرکز مدیریت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی کشور از اجرای طرح غربالگری تیروئید نوزادان و سرطان میانسالان در برخی استان های کشور خبر داد.

به گزارش “خط شمال” مصطفی رضایی پیش ازظهر دوشنبه در مراسم تقدیر از بهورزان نمونه استان با اشاره به شناسایی چهار هزار و ۲۲۲ نوزاد مبتلا به تیروئید مادرزادی در کشور اظهار داشت: طرح شناسایی غربالگری تیروئید نوزادان در کشور اجرا شده است.

وی جلوگیری از اختلالات جسمی و عقب ماندگی ذهنی را از مزایای اجرای طرح غربالگری تیروئید نوزادان برشمرد و گفت: سال قبل بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نوزاد معادل ۹۹.۵ درصد متولدان تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.

وی با اظهار اینکه در طرح غربالگری تیروئید خون از پاشنه پای نوزادان گرفته می‌شود، به مزایای استقرار شبکه‌های بهداشت اشاره و اضافه کرد: کاهش مرگ ومیر نوزادان از مزایای آن است.

رضایی به اجرای طرح غربالگری سرطان میانسالان در برخی استان‌های کشور از جمله اصفهان اشاره کرد و گفت: در این طرح جمعیت بالای ۳۰ سال مورد غربالگری قرار گرفتند و ۴۰ هزار تست انجام شد که هفت درصد ان مثبت بود و شش هزار نفر تحت درمان قرار گرفتند.

رئیس مرکز مدیریت بهداشت وزارت بهداشت به هزینه غربالگری و درمان سرطان اشاره کرد و گفت: هزینه این تست برای ۴۰ هزار نفر ۸۰۰ میلیون تومان بود درحالی در صورت ابتلاء به سرطان ۸۶۰ میلیارد ریال هزینه خواهد داشت.

فرهاد غلامی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به خدمات بهورزان در دورترین نقاط استان، ارتقای سلامت مردم را از جمله اهداف برشمرد و گفت: طراحی نظام جامع سلامت از جمله دستاوردها به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه نظام سلامت متشکل از افراد و فرایندها است تصریح کرد: باید مردم را برابر هزینه‌های سلامت مصون کنیم.

رونمایی پرونده سلامت الکترونیک

عباس علیپور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز با اشاره به رونمایی پرونده سلامت الکترونیک سطح یک در استان افزود: طرح پزشک خانواده به صورت پایلوت از دهه ۹۰ در مازندران و فارس اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه ۶۰۰ پزشکی عمومی طرح پزشک خانواده را در شهرهای اجرا می‌کنند، افزود: بهورزان اقدام به ارائه خدمات سلامت در روستاها و مناطق شهری می‌کنند و توانستند اهداف و برنامه‌ها را به اجرا کنند و شاخص‌های نظام سلامت را بهبود بخشند.

وی با عنوان اینکه برای اجرای نظام بهداشت در حوزه شهری چاره‌ای نداریم راه روستاها را در شهرها در پیش گیریم، گفت: این نقش را باید با تربیت مراقبان سلامت و آموزش آنها در حوزه شهری ایفا کنیم.

لینک کوتاه : https://khateshomal.ir/?p=5832

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.