4

دلایل تغییر روابط زناشویی بعد از تولد کودک 

  • کد خبر : 3908
  • ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۱
دلایل تغییر روابط زناشویی بعد از تولد کودک 

به گزارش قلم شمال آنلاین؛ پس از تولد فرزند، وقتی زمان بیشتری به کودک اختصاص می یابد، زوجین غالباً از عدم گفت و گو با یکدیگر یا احساس کمبود توجه به یکدیگر شکایت می کنند و والدین به گونه ای متفاوت به یکدیگر پاسخ می دهند و با چالش های جدید سازگار هستند. بیش از […]

به گزارش قلم شمال آنلاین؛ پس از تولد فرزند، وقتی زمان بیشتری به کودک اختصاص می یابد، زوجین غالباً از عدم گفت و گو با یکدیگر یا احساس کمبود توجه به یکدیگر شکایت می کنند و والدین به گونه ای متفاوت به یکدیگر پاسخ می دهند و با چالش های جدید سازگار هستند.

بیش از این، زندگی در مورد کار با مشاغل، معاشرت، آرامش، انجام کارهای آخر هفته و خرید مواد غذایی تغییر می کند و اکنون اولویت تغذیه کودک، آرام کردن او و انجام کارهای مربوط به اوست و حتی به دست آوردن صمیمیت جسمی یا جنسی بعد از بارداری نیز می تواند زمان ببرد.

افزایش مسئولیت مالی: با وجود یک شریک زندگی در خانه ممکن است افزایش هزینه ها گاهی اوقات فشار را بر رابطه برقرار کند. می تواند موارد عاطفی ناشی از دست دادن استقلال مالی یا افزایش فشار یک شریک زندگی برای حمایت از خانواده باشد.

همه این تغییرات ممکن است پویایی ازدواج را تغییر دهد که در ذیل به آن اشاره می شود.
1. مشکلات مربوط به روابط ناشی از افسردگی
برخی از خانم ها ممکن است افسردگی پس از زایمان را تجربه کنند. تغییرات عاطفی و جسمی می تواند به افسردگی کمک کند. پدرهای جدید نیز ممکن است علائم افسردگی و اضطراب را تجربه کنند. تغییر نقش ها به عنوان والدین جدید، افزایش هزینه های مالی و انزوای اجتماعی درست بعد از کودک نیز می تواند رابطه را بر هم بزند.
2. سبک های مختلف تربیت کودک
والدین ممکن است در مورد بزرگ کردن کودک نظرات و عقاید متفاوتی داشته باشند و ممکن است در مورد تربیت، غذا، و یا حتی خواب اتفاق نظر نداشته باشید.
غالباً ممکن است یکی از والدین نقش یک متخصص را بازی کند و پیشنهادهای دیگری را تضعیف کند. این همچنین می تواند باعث شود اعتماد به نفس زوج دیگر از بین برود و این مسائل ممکن است منجر به درگیری بین زوجین شود.
3. مسائل مربوط به ارتباطات
ممکن است حس کنید زمانی که در گذشته برای گفتگو با یکدیگر می گذراندید به دلیل مسئولیت های جدید تغییر کرده است. زوجین ممکن است به دلیل کمبود وقت و انرژی، ارتباطشان کاهش یابد و علاوه بر این، کمبود خواب و خستگی می تواند زمانی را که ممکن است بخواهند در کنار هم بگذرانند از بین ببرد.
4. زمان محدود و یا بدون زوج
مراقبت از کودک و بی‌ خوابی‌ های شبانه، ممکن است والدین را از هم دور کند. ممکن است بخواهند از زمانی که بعد از مراقبت از نوزاد به دست می‌آورند، برای خوابیدن و استراحت استفاده کنند. در اینصورت زوجین احساس می کنند که تمرکز تنها بر روی نوزاد است.
ممکن است تعطیلات آخر هفته را از دست بدهند، سفر کمپینگ، یا شب‌هایی که به رستوران مورد علاقه تان می رفتند.
5- تقسیم کار و مسئولیت
لباس شستن، آشپزی و تمیز کردن – کارهای قبل و بعد از کودک یکسان است، تفاوت آن کمبود وقت و انرژی است. تقسیم کارها و مسئولیت های خانگی می تواند زمینه ساز مشاجره والدین جدید باشد.
این به این دلیل نیست که شریک زندگی شان برای کمک به او آماده نیست، بلکه به دلیل این است که هیچ ارتباطی بین آن ها وجود ندارد.
6. اختلاف نظر با دیگر اعضای خانواده
پس از تولد نوزاد، والدین، دوستان و دیگر اعضای خانواده ممکن است حمایت و توصیه های خود را ارائه دهند. برخی از نظرات و توصیه های آنها ممکن است مورد قبول نباشد که کاملاً طبیعی است، اما زوجین ممکن است در مورد اختلاف نظر مشاجره کنند و اعضای خانواده آنها را درگیر کند.
7. بازیابی مجدد صمیمیت جنسی
تغییرات عاطفی و جسمی ممکن است صمیمیت جنسی را برایشان سخت کند، ممکن است خانم ها از نظر رابطه جنسی ناراحت باشند زیرا بدن آنها پس از زایمان در حال بهبود است.
8- مشکلات مالی
با ورود نوزاد جدید، هزینه ها بیشتر می شوند. در شرایطی که یکی از زوجین از کودک در خانه مراقبت می کند، دیگری می تواند فشار مالی زیادی را احساس کند. اگرچه تصمیمات مربوط به امور مالی نیاز به مسئولیت و بحث های مشترک دارد، اما بعضی اوقات ممکن است باعث ایجاد تنش شود.
چگونه مشکلات زناشویی بعد از تولد کودک را حل کنیم؟
در صورت لزوم کمک بخواهید:
اگر شریک زندگی تان علائم افسردگی پس از زایمان یا اضطراب را تجربه می کند، از پزشک کمک بگیرید.
زمینه های مشترک را بیابید:
شما افراد مختلفی هستید و اختلاف نظرها طبیعی است. بنابراین، احترام گذاشتن به دیدگاه یکدیگر کمک خواهد کرد.
روش انجام کار یکدیگر را بپذیرید و به خاطر داشته باشید که انجام متفاوت کارها به معنای اشتباه شخص دیگر نیست.
ارتباطات باز داشته باشید:
ارتباطات باز و صادقانه می تواند به شما کمک کند. سعی کنید برای یکدیگر وقت بگذارید، به دیدگاه های یکدیگر گوش دهید و از انتقاد یا سرزنش خودداری کنید.
اگر یک عضو خانواده با تجربه در اطراف خود دارید، بچه را به او بسپارید و مدتی را به خودتان اختصاص دهید، یک پیاده روی کوتاه یا یک وعده غذایی با هم می تواند به شما در ارتباط مجدد و برقراری ارتباط با شریک زندگی کمک کند.
زمان با کیفیت بیشتری را سپری کنید:
بله، شما ممکن است کمبود وقت و انرژی داشته باشید، اما برای گذراندن زمان به عنوان زوج تلاش کنید.کارهایی را انجام دهید که قبلاً از انجام آنها لذت می برید؛ شاید تماشای فیلم باشد یا آماده کردن غذا. زمانی را انتخاب کنید که کودک شما به خوبی تغذیه کرده یا خوابیده باشد، حتی اگر این زمان چند دقیقه باشد.
زمان های “من” را بیابید:
برای اینکه مدتی را تعطیل کنید، خجالت نکشید. می توانید مدتی را از دوستان خود دوری کنید یا کارهایی انجام دهید که باعث می شود احساس آرامش بیشتری کنید. از گرفتن استراحت برای خود خودداری نکنید.
کارها را تقسیم کنید:
در مورد نیازهای خود با شریک زندگی خود بنشینید و گفتگو کنید. کارهای خانه را تقسیم کنید. در صورت امکان وظایف هر کدامتان را روی یخچال بچسبانید.
مشاوره های متناقض را تنها گوش دهید:
– بعضی اوقات، ممکن است دوستان و خانواده تان مشاوره و راهنمایی هایی را ارائه دهند که شاید شما درخواست نکرده باشید یا مخالف ایده های فرزندپروری شان باشید. با این حال، اگر با هر چیزی مخالف هستید، بدون ایجاد تنش رفتار کنید، می توانید تنها آنها را گوش دهید ولی در عمل نظر خود را عملی کنید.
– گذراندن لحظات صمیمی با همسرتان می تواند به شما در ارتباط مجدد کمک کند. ممکن است شما آماده نباشید زیرا ممکن است بدن شما برای بهبودی زمان ببرد. می توانید روش های دیگری برای صمیمیت جسمی را پیدا کنید.
– آرامش خود را حفظ کنید و شور و نگرش مثبت داشته باشید، شوخ طبعی، مراقبت و درک می تواند باعث شود شما دوباره احساس آمادگی کنید.
– با وجود روزهای استرس زا و شب های بی خوابی بعد از بچه دار شدن، باید برای غلبه بر چالش ها و ایجاد روابط خود با یکدیگر همکاری کنید. تلاش برای برخورد با فراز و نشیب ها به شما کمک می کند تا رابطه محکم تری برقرار کنید.

تهیه کننده: مطهره مهدوی ـ مشاوره و مددکاری فرماندهی انتظامی شهرستان سوادکوه

لینک کوتاه : https://khateshomal.ir/?p=3908

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.