2

بیش از 6 هزار تن کود شیمیایی بین کشاورزان محمودآبادی توزیع شد

  • کد خبر : 3741
  • ۰۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۰
بیش از 6 هزار تن کود شیمیایی بین کشاورزان محمودآبادی توزیع شد
مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد گفت: 6 هزار و 380 تن انواع کود شیمیایی سال گذشته بین کشاورزان این شهرستان توزیع شده است.

به گزارش قلم شمال آنلاین؛ محمد هادی‌زاده در این خصوص اظهار کرد: سال گذشته 6 هزار و 380 تن انواع کود شیمیایی شامل ازت، فسفات و پتاس برای بخش کشاورزی محمودآباد تامین و بین کشاورزان متقاضی این شهرستان توزیع شد.

وی افزود: با توجه به نیاز ضروری به انواع کودهای شیمیایی برای کشت محصولات کشاورزی در سال زراعی جدید، انواع کود شیمیایی مورد نیاز کشاورزان توسط کارگزاران خریداری شده و در فروشگاه های عرضه کود شیمیایی موجود است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد با اشاره اینکه روش ها و فنون جدید برای زمان و مقدار مصرف کودها در مزارع و باغ ها توسط کارشناسان پهنه به کشاوزان ارائه می شود، گفت: هزینه های انجام شده برای تغذیه گیاه در برابر افزایش محصولی که به دست می آید، به صرفه است.

توصیه‌های فنی برای تهیه نشاء مناسب برنج در بانک نشاء

هادی‌زاده در ادامه گفت: برای داشتن سطح سبز خوب و یکنواخت، ایجاد بستری ایده آل در الویت قرار دارد؛ کشاورزان با همکاری کارشناسان و بکارگیری روش های مختلف به شکل تلفیقی، باید تمامی منابع طبیعی را برای افزایش تولید به کارگیری کرد.

وی بیان کرد: این روش ها شامل بکارگیری بذر استاندارد، بذرمال کردن، ضدعفونی کردن بذر، استفاده از کودهای بیولوژیک، محلولپاشی و کنترل بموقع آفات و بیماری هاست.

مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد با بیان اینکه برای داشتن سطح سبز خوب و یکنواخت، ایجاد بستری ایده آل در الویت قرار دارد، گفت: برای آماده کردن بذر، ابتدا سبک و سنگین کردن بذر انجام و پس از شست و شوی بذور و جداسازی بذور سالم و یکدست از بذور شکسته و پوچ، آنها را حداقل بمدت 10 ساعت در آب معمولی خیس کرده و اگر بذرمال انجام و اول آن را مصرف و سپس بذور با قارچ کش مناسب ضدعفونی شوند می توان آنرا با نیتروکسین، ازتو باکتر یا اسید هیومیک بذرمال و در اتاق ژرمیناتور برای جوانه دار شدن قرار داد.

هادی‌زاده با اشاره به اینکه بعد از جوانه دار شدن، با دستگاه سیدر روی سینی های نشاء پخش می کنند، افزود: بذرمال کردن به علت داشتن عنصر روی، سبب سنتز جیبرلین شده و افزایش جیبرلین باعث افزایش آنزیم آلفا آمیلاز و در نتیجه دیواره بین جنین و آندوسپرم سریعتر از بین رفته و به جوانه زنی بذر کمک می‌کند.

وی در پایان یکی از مشکلات اساسی در بانک نشا را سوزنی شدن برگ و سوزش آنها در خزانه دانست و راهکارهای بسیاری را از جمله آبشویی خزانه، استفاده از محلولپاشی مناسب و کاربرد یک ماده محرک رشد در پای بوته همراه با آبیاری ارائه کرد.

لینک کوتاه : https://khateshomal.ir/?p=3741

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.