4

روایتگری باید روشن با سند و دلیل، درست و صادقانه باشد

  • کد خبر : 3715
  • ۰۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۷
روایتگری باید روشن با سند و دلیل، درست و صادقانه باشد
راوی کاروان در راهیان نور گفت: به فرموده رهبر معظم انقلاب نباید بگذاریم غبار فراموشی بر حماسه دفاع مقدس بنشیند بنابراین روایتگری باید روشن، با سند و دلیل، درست، صادقانه و غیر غلو باشد.

به گزارش قلم شمال آنلاین؛ حجت‌الاسلام محمدعلی رضاپور  در جمع خبرنگاران در اردوی راهیان نور اظهار داشت: 13 سال راوی راهیان نور هستم؛  سال 78 و 88 که به عنوان خادم تیم قرارگاه شهیدصیاد شیرازی بودم و کاروان های راهیان نور دانشجویی را همراهی می‌کردم. فضایی هم فراهم می شد تا در اتوبوس ها برای زائرین هم راویتگری کنم. چون خودم علاقمند به روایانی همچون مرحوم حاج عبدالله ضابط، حاج حسین یکتا و حجت الاسلام ماندگاری و جوشقانی و …داشتم.

وی در مورد اینکه چرا یک جوان جنگ ندیده باید راوی جنگ باشد، افزود: بخاطر اینکه روایت جنگ مثل احدایث اهل بیت(ع) میماند و باید نسل به نسل نقل شود. دلیل اصلی که جوانان باید وارد صحنه راویتگری شوند بخاطر انتقال بین نسلی است یعنی محتوا باید دست به دست و سینه به سینه به دیگران نقل شود و نباید فراموش شود.

راوی راهیان نور تصریح کرد: راویتگری شهدا در زندگی شخصی بسیار تاثیر گذار است چرا که کسی اگر نقلی میکند به ان باور نداشته باشد، به دل نمی نشیندو از انجا که مدل روایتگری من موضوع محور است و سعی میکنم روایتگری به سمت احساسی شدن نرود و بیشتر پیام را انتقال دهد،برای همین روایتهای مختلف شهدا را دسته بندی کرده و در موضوعات مختلف بیان میکنم مثل عدم وابستگی به دنیا، محبت، امام زمان(عج)، کمال طلبی، توبه و فرار از گناه و …که موضوعات را دسته بندی کرده و تقدیم زائرین کنیم و حتی از مادران و پدران و فرزندان شهدا هم می گوییم .

حجت‌الاسلام رضاپور خاطرنشان کرد: عموما رواینگری من برای نوجوان و جوانان، دانش اموزان و دانشجویان است. در یادواره های شهدای مدارس از شهدا راویتگری کردم. بعنوان راوی همراه کاروان ها بودم و در تمام یادمان ها توفیق راویتگری داشنم. عموما عمده سوال هایی که زائریان می پرسند بیشتر حول محور شخصیت شهدا ، اتفاقاتی که در مناطق عملیاتی افتاده و یک جاهایی شبهات و ابهامات درباره شهدا و دفاع مقدس را می پرسند که اینجا هنر روای است که بتواند به صورت درست به شبهات پاسخ دهد.

وی ادامه داد: روایتگری فقط مختص به دوره راهیان نور نیست .در طول سال ، در منابر،مناسبت ها و هیئت ها،مدارس و دانشگاه ها به موضع شهدا میپردازم و از شهدا روایتگری می کنم. بنده اعتقاد دارم که بهترین مصداق و استشهاد برای مبانی دینی سیره شهدا است چرا که قابل لمس است و قابل باور است و میشود آن شخصیت را به فرد مرتبط کرد و مستندات موجودی دارد و قابلیت اثبات دقیق تری پیدا میکند. خصوصیات یک روای به نظر بنده اولین ویژگی آن صداقت است . راوی باید راستگو باشد.درشت گویی نباید کند. دومی اخلاص است و باید برای خدا روایتگری کرد نه برای خوشایند مخاطب.

روای راهیان نور گفت: سومین هم اطلاعات عمومی و مطالعه دقیق درباره جنگ و دفاع مقدس داشته باشد. چهارم خلوت و انس و نورانیت باید داشته باشدروای اول باید برای خود راویت کند نه برای مردم. راویت در جهاد تبیین از همین جنس روایتگری شهدا است.

حجت‌الاسلام رضاپور بیان کرد: راویت تبیینی بخشش روایت ارزش ها و ارمان های شهدا و انقلاب اسلامی است درفضای دیگر هم باید روایتگری اندیشمندانه،خالصانه، عالمانه و معنو ی باشد. راهیان نور به فرموده حضرت آقا یک فناوری است.

وی یادآور شد: زائر با پای دل به راهیان نور میاد انتخابی میاید و اجباری نمی آمد و نباید راهیان نور اجباری شود باید مردمی برگزار شود. در راهیان نور تحول‌های عظیمی اتفاق میافتد که ما جنس ان را در جایی دیگری نمی بینیم.

راوی راهیان نور در پایان تصریح کرد: راهیان نور نه شبیه اربعین است نه شبیه هیئت نه شبیه سفرهای دیگر است این سفر همان به معنای واقعی راهیان نور است با تکثر و تنوع و عمقی که در وجود مناطق و یادمانها و حس و حال ی که زائر دارد و تجلی شهدا را حس میکند و راهیان نور از اتفاقات فرهنگی بزرگ و دستاور د فرهنگی انقلاب است و باید قدرش را دانست و تقویت کرد و باید همت کنیم ان را به جلو پیش ببریم .

لینک کوتاه : https://khateshomal.ir/?p=3715

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.