4

منابع و راه‌های شناخت حضرت زهرا (س)

  • کد خبر : 2743
  • ۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۱
منابع و راه‌های شناخت حضرت زهرا (س)
حضرت زهرا(سلام الله علیها)، حلقه وصل نبوت به امامت هستند و جایگاه عظیم و مقدس، واجد ویژگی‌های فراوانی از جهات مختلف بوده به‌گونه‌ای که امام زمان(علیه السلام)، ایشان را الگوی خود قرار می‌دهند چنان‌چه در یکی از نوشته ها(توقیعات) فرمودند«وَ فِي ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ(صلى الله عليه و آله) لِي أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ»(فاطمه دختر رسول خدا(صلى الله عليه و آله) براى من اسوه و الگويى نيكوست».(کتاب اللغیبه للحجه طوسی،محمد بن الحسن)

به گزارش قلم شمال آنلاین؛ دکتر محمد شریفی عضو هیئت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه مازندران، در یک یادداشت تحلیلی به مناسبت سال‌روز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، به بیان منابع و راه‌های شناخت این بانوی بزرگ اسلام پرداخت.

حضرت زهرا (س)الگوی تمام جهانیان اعم از زن و مرد می‌باشند. خداوند با توجه به سوره کوثر، خیر کثیر به پیامبر(ص) داده و این خیر کثیر الی یوم القیامه باقی است و اگر کسی بخواهد از وجود مبارک ایشان الگوی عملی و رفتاری داشته باشد با مطالعه به سیره شخصیتی ایشان در جهات مختلف اعم از ایمان، تقوا، عبادت، بندگی، همسرداری، تربیت فرزندان، دفاع از ولایت، صبر و استقامت و حلم و انفاق، ایثار و علم و معرفت او در حوزه‌های مختلف اعم از فردی، خانوادگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ولایتمداری و تکریم ِولایت که همه ناشی از علم و معرفت و یقین ایشان می‌باشد.

برای شناخت هر شخصیتی طبعاً یک منابعی وجود دارد. در مورد حضرت زهرا(سلام الله عليها) می‌توان از چهار منبع، به وجود و جایگاه ایشان معرفت پیدا کرد:

نخستین منبع: قرآن کریم

ده‌ها آیه قرآن مستقیم یا غیرمستقیم مربوط به حضرت زهرا(سلام الله علیها) در قرآن وجود دارد. برخی تا ۱۳۰ آیه جمع‌آوری کردند. یکی از نمونه‌ها نزول آیات سوره”هل أتی” است. خداوند متعال در این سوره، این‌ها را ابرار نامیده و مفسران شیعه و اهل سنت معتقدند این سوره در عظمت این خانواده و جایگاه‌شان نازل شده است.

منبع دوم: پیامبر اکرم(ص)

روایات عجیبی از پیغمبر اکرم(ص) وجود دارد. هم‌چنین وقتی پیامبر از دنیا رفت تمام این ۹۵ با ۷۵ روز جبرییل رفت و آمدش را با این خانه قطع نکرد نزد حضرت زهرا می‌آمد و مطالبی را برای ایشان می‌گفت: از جمله تسلیت و تعزیت به ایشان؛ اخبار پدرشان را در عالم برزخ؛ اخبار ذریه‌شان و آینده امت اسلام که در آینده چه اتفاقاتی برای‌شان می‌افتد.

منبع سوم: (امامان معصوم ع)

منبع سوم، همسر و فرزندان‌شان هستند، به عبارت دیگر دوازده امام که از همه این‌ها می‌توان روایت نقل کرد. اصولا یکی از شخصیت‌هایی که همه ائمه در مقابلش فروتن بودند، مادرشان حضرت زهرا(سلام الله علیها) است.

به عنوان مثال این روایت خیلی عجیب هست که امام باقر(عليه السلام) می‌فرماید:”اطاعت حضرت زهرا مثل اطاعت از پیغمبر گرامی بر همه موجودات لازم بود.”

منبع چهارم: (کتب شیعه و سنی)

اما بخش چهارم، انبوهی از کتاب‌هایی که شیعه و سنی و مسیحی راجع به حضرت زهرا(سلام الله) نوشتند. در دانشنامه‌ی فاطمی مجموعه نویسندگانی آمده که راجع به حضرت زهرا(سلام الله) کتاب نوشتند.

سلیمان کتّانی، نویسنده مسیحی کتابی دارد با عنوان وتر فی غمد. نویسنده دیگر: احمد خليل جمعه، که ایشان نویسنده کتاب‌های حوزه زنان هست کتابی دارد به نام‌«نساء اهل البيت». یک تعبیر ایشان این است که: کسی می‌خواهد فاطمه را بشناسد بداند ایشان آینه پیغمبر بود.

سایر کتاب‌های دیگر در این زمینه:

اتحاف السائل بما لفاطمة من المناقب والفضائل؛ علامة محمد عبد الرؤوف المناوي الأشعري الصوفي

الثغور الباسمة في مناقب سيدتنا فاطمة بنت رسول الله صلى الله عليه وسلم؛ جلال الدين السيوطى.

دانشنامه‌ی فاطمی؛ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.

پرتوی از فضایل معنوی فاطمه زهرا علیهاالسلام؛ علی سعادت پرور

فاطمه علیه السلام در آیینه کتاب؛ اسماعیل انصاری زنجانی

زندگانی حضرت فاطمه علیهاالسلام و دختران آن حضرت؛ سیدهاشم رسولی محلاتی

صحیفة الزهرا علیهاالسلام؛ جواد قیّومی اصفهانی

نهج الحیاة: فرهنگ سخنان فاطمه علیهاالسلام؛ محمد دشتی

فاطمه زهرا علیهاالسلام بانوی نمونه اسلام؛ آیت اللّه ابراهیم امینی

زهرا علیهاالسلام از ولادت تا شهادت؛ آیت اللّه سیدمحمدکاظم قزوینی

فاطمه فاطمه است؛ دکتر شریعتی

فاطمه از نگاه دیگران؛ علی اصغر رضوانی.

لینک کوتاه : https://khateshomal.ir/?p=2743

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.