4

کنه قرمز یکی از آفات مهم و درجه اول باغات مرکبات/ 550 هکتار در محمودآباد سم پاشی شد

  • کد خبر : 16809
  • ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۹
کنه قرمز یکی از آفات مهم و درجه اول باغات مرکبات/ 550 هکتار در محمودآباد سم پاشی شد
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد خبر داد: با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی در زمستان درسال گذشته موجب افزایش جمعیت کنه قرمز باغات مرکبات شد.

به گزارش “خط شمال” به نقل از روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد، محمد هادی‌زاده طی گفتگوی خبری گفت: کنه قرمز با قطعات دهانی خود سطح برگ، سرشاخه های جوان، حتی پوست میوه را پاره کرده و از شیره مترشحه آن تغذیه که موجب ضعف عمومی نهال یا درخت، ریزش برگ، شکوفه ها ومیوه های تازه تشکیل شده می شود و درختان جوان را کاملاً از رشد باز می دارد.

هادی‌زاده با بیان اینکه این آفت در شرایط مناسب در طی سال 15-12 نسل می تواند داشته باشد افزود: زمستان گذرا نی آن عمدتاً بصورت تخم روی سر شاخه ها بوده ولی در زمستان های ملایم بصورت پوره و جانور کامل دیده می شود و مناسب ترین زمان فعالیت این آفت اوایل بهار ( هنگامی که هوا از سردی رو به گرمی می رود ) واوایل پائیز ( هنگامی که هوا از گرمی رو به سردی می رود) می باشد که بیشترین تراکم را داراست .

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد اظهار کرد: کنه ماده تخم مرغی شکل و محدب برنگ قرمز تیره یا مخملی به طول 32/0- 37/0 میلیمتر بوده و کنه های نر کوچکتر از حشرات ماده و در انتهای بدن کشیده تر می باشند. هر ماده حدود 20 تا 50 عدد تخم طی مدت 2 تا 3 روز در هر دو سطح برگ می گذارد.

وی یکی از روش های کنترل این آفت را مصرف کنه کش در روغن پاشی زمستانه دانست و ادامه داد: در اسفند ماه 96 درباغات شهرستان محمودآباد جهت مبارزه با این آفت در سطح 550 هکتار سم پاش و مقدار 825 لیتر کنه کش نیسورون و آپولو مصرف گردیده است.

در پایان این مقام مسئول گفت: مرحله بعدی سم پاشی بهاره در خرداد ماه می باشد که با انجام به موقع آن می توان جمعیت این آفت را زیر آستانه زیان اقتصادی نگه داشت. آستانه زیان اقتصادی مشاهده دوکنه ماده در هر برگ است‌.

لینک کوتاه : https://khateshomal.ir/?p=16809

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.