3

سردرد یکی از شایع‌ترین عوارض ویروس کووید 19/ یک سوم از بیماران مبتلا به کرونا دچار درگیری سیستم عصبی خواهند شد

  • کد خبر : 1454
  • ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۲
سردرد یکی از شایع‌ترین عوارض ویروس کووید 19/ یک سوم از بیماران مبتلا به کرونا دچار درگیری سیستم عصبی خواهند شد
متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی بابل از درگیری سیستم عصبی یک سوم از بیماران توسط ویروس کووید 19 خبر داد و گفت: يكي از شایع‌ترین عوارض همراه ویروس کرونا سردرد است ؛ به‌طور کلی در دوران پاندمی با افزایش شیوع سردرد روبرو هستیم که به علت تشدید سردردهای زمینه‌ای مثل میگرن و سردردهای تنشی، استفاده مداوم از ماسک خصوصاً توسط کادر درمان است اما ویروس خود نیز می‌تواند مستقیماً عامل سردرد باشد.

دکتر هدی نقشینه  در گفت‌وگویی با بیان اینکه ویروس کووید 19 می تواند در حدود یک سوم از بیماران ایجاد علائم درگیری سیستم عصبی کند، اظهار کرد: اين ويروس می‌تواند علامت‌های کمتر شایع مثل سکته‌های مغزی، بيماری اعصاب محيطی مثل گیلن باره و تشنج و همین‌طور عوارض بسیار شایع‌تری مثل سردرد، سرگیجه و اختلال حس چشائی و بویائی ایجاد کند.

وی افزود: در بیشتر موارد بیمار با علائم تنفسی یا گوارشی مراجعه مي‌كند و در سیر بیماری علائم درگيری دستگاه عصبي به آن اضافه می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه این ویروس از چند طريق به دستگاه عصبی آسيب می‌زند، تصریح کرد: ویروس کرونا به‌طور مستقیم از راه عصب بویایی يا با اتصال به گیرنده‌هایی در سطح سلول‌های ديواره عروق خوني و بدنبال آن شکستن سد خونریزی مغزي وارد دستگاه عصبي مي‌شود.

دکتر نقشینه همچنين به‌طور غیر مستقیم از طریق ایجاد طوفان التهابی و يا اتصال به گیرنده های ACE-2 تغییر در بروز و عملکرد آن‌ها باعث بروز علايم نورولوژيك مي‌شود.

وی با ذکر این نکته که سردردهایی که عامل آن‌ها خود ویروس است معمولاً چند ویژگی دارند، عنوان کرد: در بیمارانی که تشخیص کرونا در ٢تا١٠ روز اخیر براي آنها داده شده است، در صورت بروز سردرد جدید یا تغییر ماهیت سردرد قبلی باید به احتمال بروز سردرد در نتیجه ویروس شک کرد.

متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: از مشخصات دیگر آن دوطرفه بودن، درگیری در نواحی گیجگاهی و پیشانی، طول کشیدن سردرد بیش از 48 ساعت و عدم پاسخ مناسب به درمان با مسکن‌ها است.

دکتر نقشینه با اشاره به اینکه مصرف کورتیکواستروئید در درمان این نوع سردرد توصیه نمی شود، گفت: برای درمان این نوع سردرد مصرف مایعات فراوان، دریافت سرم در صورت لزوم و درمان افت اكسيژن خون( هيپوكسي) توصیه می شود و در صورتیکه بیمار به علت سابقه ی قبلی سردرد در حال مصرف دارو می باشد بهتر است این داروها قطع نشود.

 

لینک کوتاه : https://khateshomal.ir/?p=1454

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.