7
با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی:

همایش بررسی فرصت‌ها و چالش‌های منطقه آزاد در دانشگاه مازندران برگزار شد

  • کد خبر : 13665
  • ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۷
همایش بررسی فرصت‌ها و چالش‌های منطقه آزاد در دانشگاه مازندران برگزار شد
همایش بررسی فرصت‌ها و چالش‌های منطقه آزاد استان مازندران با حضور دکتر سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در روز دوشنبه 6 آبان 1402 در سالن اجتماعات شهید آوینی دانشکده هنر و معماری برگزار شد.

به گزارش “خط شمال” دکتر سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در همایش بررسی فرصت‌ها و چالش‌های منطقه آزاد استان مازندران در دانشگاه مازندران گفت: دانشگاه مازندران برای ما دانشگاه ویژه‌ای است؛ ما در این منطقه کمتر دانشگاهی را داریم که مجموعه ظرفیت‌ها و سرمایه‌های انسانی و دانش تجربی در آن باشد.

دکتر خاندوزی درخصوص فلسفه ایجاد مناطق آزاد اظهار داشت: بخشی از تجارت کشورها باید با درجات سهل‌تری از مقررات صورت می‌گرفت و کمتر در چنبره مقررات تو در تو و پیچیده سرزمین اصلی گرفتار می‌ماند که بنابراین در نظر گرفتند بخشی از مناطق سرزمین اصلی بتواند مساله تجارت را روان‌تر، کم‌هزینه‌تر و سهل‌تر انجام دهد. از طرفی دیگر مناطق آزاد به دنبال این بودند که جایگاهی برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی صادرات‌محور ایجاد شود. در نتيجه ما نیازمند به یک نقطه کانونی پیونددهنده با اقتصاد منطقه و بین‌الملل هستیم که این نقاط کانونی به شکل ویژه برای اقتصاد سرزمین و منطقه نقش تسهیل‌کنندگی ایفا کند.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: هدف این است که در این محدوده‌های مناطق آزاد، ما از پیچ و خم بروکراسی‌های دیوانسالاری دست‌و‌پاگیر عبور‌ کنیم و تمام دولت، یک نمایندگی در مناطق آزاد داشته باشد که آن نماینده تام‌الاختیار دولت، تصمیم‌گیرنده نهایی باشد و تصمیمی که گرفته شد بدون مانع و در کوتاه‌ترین زمان به سرانجام برسد تا این مساله برای فعالیت سرمایه‌گذاران ایجاد خطر نکند.

دکتر خاندوزی یادآور شد: ما در کشور خود نیازمند به یک تمهید نظام قانونی و مقرراتی هستیم که مناطق آزاد ما دست‌خوش تغییرات مستمری که ممکن است رخ دهد نشود و بتواند با ثبات به امور خود ادامه دهد.

رییس شورای اقتصادی دولت با تاکید بر جانمایی درست مناطق آزاد تصریح کرد: همه این زدودن مقررات غیرلازم و دیوانسالاری‌های غیرضروری زمانی ‌موثر است که منطقه آزاد در جانمایی، کاملا قابلیت پیاده کردن این مسایل را داشته باشد.

دکتر خاندوزی با بیان این نکته که یکی از انحرافاتی که در طول دهه‌های گذشته صورت گرفت این است که مناطق آزاد کشور ما رنگ و بوی مناطق شهری گرفته‌اند، اظهار داشت: بنابراین پیاده‌کردن این مقررات و نظارت بر آن‌ها تقریبا برای دولت‌ها سخت شده است و نتيجه اين انحرافات این می‌شود که دستگاه‌های نظارتی، قواعد و مقررات سرزمین‌های اصلی را در مناطق آزاد پیاده کنند تا به نحوی آن را رصد کنند.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم از این تجارب در خصوص منطقه آزاد مازندران و نسل دوم مناطق آزاد استفاده کنیم باید بسیاری از این تسهیل‌ها و ملاحظات در آن صورت بگیرد.

دکتر علی‌نژاد رییس دانشگاه مازندران:

ایجاد مناطق آزاد باعث جذب سرمایه‌گذار خارجی، انتقال فناوری، رشد نوآوری و توسعه کشور خواهد شد

بر اساس این گزارش، دکتر حشمت‌اله علی‌نژاد رییس دانشگاه مازندران در همایش بررسی فرصت‌ها و چالش‌های منطقه آزاد استان با اشاره به این‌که امروزه تعداد مناطق آزاد بسیار توسعه پیدا کرده است، گفت: ایجاد مناطق آزاد باعث رشد اشتغال، جذب سرمایه‌گذار خارجی، انتقال فناوری، رشد نوآوری، توسعه صادرات، پشتیبانی از اصلاحات گسترده اقتصادی و رشد اقتصادی و توسعه کشور خواهد شد.

دکتر علی‌نژاد مناطق آزاد را محلی برای صادرات و افزایش ضریب نفوذ شرکت‌های دانش‌بنیان، محیطی برای آزمون نوآوری، انتقال‌دهنده و توسعه‌دهنده دانش و فناوری، تسهیل‌کننده شبکه‌سازی و همکاری‌های بین‌المللی و جذب سرمایه‌گذار خارجی دانست و تصریح کرد: ایجاد صنایع مبتنی بر مزیت نسبی استان و تقویت زیست‌بوم‌های کسب و کار و نوآوری منطقه، تدارک زیرساخت حمل و نقل و جابه‌جایی در مناطق، ایجاد شبکه همکاری بین‌المللی و افزایش تنوع و سبد اقتصادی منطقه با برقراری ارتباط ارگانیک میان صنایع مختلف از دیگر مزیت‌های ایجاد منطقه آزاد است.

نماینده وزیر علوم در استان افزود: دانشگاه مازندران در حقیقت دانشگاه جامع و معین استان است که رشته‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف دارد و در همه حوزه‌هایی که منطقه آزاد به آن نیازمند است، فعالیت علمی دارد.

رییس دانشگاه معین استان در خاتمه ضمن اعلام آمادگی میزبانی همایش‌های این‌چنینی، پیشنهاد کرد که این همایش به‌صورت سالانه برگزار شود تا فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی منطقه آزاد مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.


دکتر حسینی‌پور استاندار:

استان مازندران را می‌توان به استان اول کشور از منظر اقتصادی تبدیل کرد

دکتر سیدمحمود حسینی‌پور استاندار مازندران نیز در این همايش، منطقه آزاد تجاری و صنعتی مازندران با رویکرد ترانزیت، صنایع هایتک و گردشگری را گامی مهم در این استان و کشور ایران دانست و افزود: این مهم با توجه به رویکرد دولت مردمی و سیاست‌های خاص دکتر رییسی در افزایش ارتباط با حوزه کشورهای منطقه، می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند.

استاندار مازندران با تاکید بر این‌که شروع حرکت این اقدام استراتژیک استان با هم‌اندیشی اساتید و اهل علم، مایه امید و مسرت است، گفت: این اتفاق و ابتکار عمل برای مازندران، نتایج و ثمرات خوبی را به همراه خواهد داشت.

دکتر حسینی‌پور با بیان این‌که جامعه هدف در مناطق آزاد استان مازندران، بازار بزرگ کشورهای مشترک‌المنافع قفقاز و آسیای میانه است، تاکید کرد: این کار به عنوان یکی از موفق‌ترین کارهای دولت سیزدهم در استان مازندران و یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌ها است که اگر نخبگان استان، فعالان اقتصادی، مسوولان دولتی و بخش خصوصی استان و تمام مراکزی که در حوزه‌های اقتصادی و تجاری در حال پژوهش هستند پای کار بیایند، می‌توان استان مازندران را به استان اول کشور از منظر اقتصادی تبدیل کرد.


رییس همایش منطقه آزاد و نماینده شهرستان‌های بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی:

ایجاد منطقه آزاد بابلسر در گرو استفاده از نظرات نخبگان و دانشگاهیان

دکتر علی‌اصغر باقرزاده نماینده مردم شهرستان‌های بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی و رییس برگزاری همايش بررسی فرصت‌ها و چالش‌های منطقه آزاد استان مازندران، ضمن تقدیر از دولت سیزدهم به‌دلیل تلاش مضاعف در راستای تحقق این امر گفت: اکنون نیز همه باید دست به دست هم دهیم تا این اتفاق به کام مردم شیرین شود.

رییس مجمع نمایندگان استان مازندران با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل موجود در شهرستان بابلسر خاطرنشان کرد: در خصوص ایجاد منطقه آزاد در این شهرستان باید بیشتر کار شود و از نظرات همه کارشناسان به‌ویژه نخبگان و دانشگاهیان استفاده شود تا بتوان از ظرفیت این استان به‌خصوص منطقه مرکزی با محوریت بابلسر نهایت بهره را برد.

عضو هیات امنای دانشگاه مازندران و رییس برگزاری این همایش یادآور شد: دو سوم جمعیت استان در این محدوده قرار می‌گیرند که این نکته بسیار حایز اهمیت است و باید مورد توجه قرار بگیرد.


​​​​​​​

یادآور می‌شود: در ابتدای این همایش که با حضور مسوولان استانی و شهرستانی، امام جمعه بابلسر، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، برخی از روسای دانشگاه‌های استان و صاحب‌نظران این حوزه برگزار شد، دکتر صادق صالحی دبیر علمی همایش، دکتر سیدهادی ناصری و دکتر جواد سلطان‌زاده از اعضای هیات علمی دانشگاه مازندران،  دکتر رضا یوسفی مدیر اندیشکده حکمرانی و قانون‌گذاری مازندران و حجت‌الاسلام فولادی مدیر منطقه آزاد تجاری – اقتصادی مازندران در یک پنل تخصصی به بررسی فرصت‌ها و چالش‌های منطقه آزاد استان مازندران پرداختند.

هم‌چنین دکتر حاجی‌پور نماینده مردم آمل و مهندس علی‌پور نماینده مردم قایمشهر، سوادکوه و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی و داود پاشنا مدیرعامل شرکت عمران و توسعه بابلسر نیز به ایراد سخنرانی پرداختند.

لینک کوتاه : https://khateshomal.ir/?p=13665

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.