13
خسارات و اقدام و عمل در سوادکوه از مازندران:

آنچه در پی بارش شدید باران و سیلاب سنگین در سوادکوه گذشت

  • کد خبر : 1207
  • ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۹:۱۰
آنچه در پی بارش شدید باران و سیلاب سنگین در سوادکوه گذشت
سیل و سیلاب، رانش و خسارات ناشی از آن و انسداد برخی راه‌های ارتباطی به‌صورت موقتی در دهه اخیر در سوادکوه پدیده‌ای آشنا برای مردم محسوب می‌شود و سیل اخیر که منبعث از بارش سنگین در دو بازه زمانی دیشب و عصر امروز (نهم و دهم مرداد 1400) موجب خساراتی در این شهرستان شد.

عین‌الله طالبی فرماندار سوادکوه و رییس ستاد مدیریت بحران در این شهرستان در گفت‌وگو با خبرنگار قلم شمال؛ در مورد بازه زمانی باش اظهار کرد: از شب گذشته تا صبح امروز شاهد بارش سنگین باران و مجدد در عصر امروز بارش شدید ادامه یافته (نهم و دهم مرداد 1400) که بارش سنگین باران و شیب منطقه و دیگر عوامل طبیعی موجود موجب خسارات در منطقه شده است.

وی افزود: براساس سامانه‌های هشدار هواشناسی و بر مبنای هشدار مدیریت بحران استان، قبل از بارش، به تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط شهرستان دستور آماده باش اعلام و شخص فرماندار از قبل از حادثه تا لحظه تقریر گزارش در محلات حادثه دیده بازدید میدانی همچنین در محل فرماندهی امور فکری و سازماندهی را انجام می دهد که اقدام جهادی و عملیاتی و تفکر مدیریتی را به‌کار برد.

فرماندار شهرستان سوادکوه در خصوص مناطق حادثه دیده گفت: سیل در بالادست سوادکوه یعنی مناطق راستوپی و ولوپی موجب خساراتی شد، جاده مسیر ولوپی در نواحی شیرکلا، مومج خیل، عبور شیردره، شش رودبار، مسیر دراسله، مسیر آلاشت و…. به لحاظ جاده ای خسارات وارد شد.

طالبی خاطرنشان کرد: در جاده خطیر کوه مسیر سرتنگه، عبور روستای خرج، مسیرروستای کرمون ، مناطق بالا دوآب و سیمت، روستای اسد آباد، طالع رودبار، که مناطق یادشده جاده آن دچار خسارات گردید و همچنان روستای اسد آباد از نظر جاده مسدود است.

وی در مورد عامل خسارات مسیر عبور و مرور روستاها بیان کرد: بارش سنگین باران در دو مرحله، دبی بالای آب رودخانه و دره ها، شیب تند منطقه و سرعت گرفتن آب، سردهنه‌ها، واریزه‌ای بودن حاشیه جاده و لغزش واریزه به داخل جاده، املاح و گل و لای حمل شده توسط رودخانه و دره، پایین بودن سطح بعضی از پل‌ها، سقوط برخی از درختان و قرار گرفتن در مسیل‌ها و…. از جمله خسارات وارد شده بود.

فرماندار سوادکوه که همچنان در نواحی حادثه دیده جهت بازدید میدانی همچنین هماهنگی استانی و شهرستانی برای اعزام اداوات و ماشین آلات راهسازی حضور دارد، افزود: علاوه بر خسارات به جاده های روستایی بالادست سوادکوه بعنوان مسیر تردد روستاییان عزیز، به برخی زمین‌های کشاورزی و باغات و دامپروری نیز خسارات وارد شد بعنوان مثال در بایع کلا چند رأس احشام، در روستاهای کارمزد، مومج خیل و شیرکلا نیز به دامپروری آسیب‌هایی وارد شد اما آمار دقیق متعاقبا اعلام می‌شود.

طالبی تصریح کرد: چون مرحله دوم بارش عصر امروز موجب خساراتی شد، آمار صحیح فردا بعد از حضور کارشناسان جهاد کشاورزی و بنیاد مسکن اعلام خواهد شد.

وی اظهار کرد: دیوار دور برخی منازل و زمین‌ها به‌عنوان حصار در شش رودبار و کارمزد خسارت دیده اند، روستای کارمزد آب وارد روستا که 2 منزل خسارت دیدند و 1 منزل پاکسازی شد، مدرسه امام صادق (ع) پل سفید آب وارد محوطه و در منطقه تامین اجتماعی یا ازانده رودبار پل سفید بر اثر لغزش سنگ آسیب دیده اند، به دلیل اینکه بعد از حضور کارشناسان بنیاد مسکن و جهاد کشاورزی مجدد شاهد بارش و سیلاب بوده ایم آمار دقیق فردا بعد از اعزام و جمع بندی کارشناسان اعلام خواهد شد و آمار فعلی نهایی نیست و به برخی از خسارت‌ها اشاره شده است.

فرماندار سوادکوه در خصوص تجهیزات شرکت‌های خصوصی یادآور شد: در مسیر جاده خطیر کوه، ولوپی و برخی نقاط دیگر، مدیران شرکت‌های خصوصی معدنی و… همکاری خوبی داشتند و خودروهای سنگین کامیون و لودر را در اختیار قرار دادند.

طالبی گفت: شرکت البرز مرکزی برای جاده ولوپی لودر در اختیار قرارداد و طالبی مدیرکل راه آهن نیز برای ریل راه آهن منطقه اسدآباد ادوات و نیرو اعزام کرد و فردا نیز علاوه بر راه آهن، با مدیریت شرکت انتقال خطوط نفت و گاز هماهنگی شده تا بیل زنجیری اعزام کنند.

شهرداری ها :
شهرداری زیرآب و پل سفید با امکانات نقلیه ای و نیروی انسانی به کمک آمدند

دهمیان :
آب و برق و گاز و مسیر دسترسی جاده ای برقرار گردید

اسدآباد :
علیرغم تلاش فرماندار و مدیریت راه آهن و راهداری، مدخل ورودی به روستای اسدآباد مسدود هست

کار مزد :
روستای کارمزد با برخی منازل مسکونی، جاده، باغات و مزارع، دامداری خساراتی وارد شد

مدیریت بحران :
بنابه گفته طالبی فرماندار سوادکوه، احمدی مدیرکل مدیریت بحران استان هماهنگی خوبی را در سطح استان و هماهنگی بین دستگاه‌ها انجام داده است و برای اعزام ادوات نیز تلاش خوبی داشت

پایان عملیات تا حداقل 2 هفته آینده :

آقای عین الله طالبی عنوان کرد با توجه به خساراتی که وارد شد و خسارات جاده ای، اگر تمامی دستگاه‌ها و شرکت‌های دارای تجهیزات نظیر لودر و بیل مکانیکی زنجیری و گریدر و…. پای کار باشند تا حدود 15 روز آینده با اقدام جهادی مشکلات مرتفع خواهد شد

پرداخت خسارات به حادثه دیدگان :

طالبی فرماندار سوادکوه بیان داشت با هماهنگی با جهاد کشاورزی و بنیاد مسکن به زودی بعد از ارزیابی کارشناسی، میزان دقیق خسارات بررسی و اعلام و سپس با هماهنگی دهیاران و بنیاد و…. با انجام مراحل جهت معرفی به بانک برای وام و دیگر خدمات حمایتی انجام خواهد شد

راهداری :
فرماندار سوادکوه بیان داشت رانندگان، کارکنان و مدیران راهداری بازوی پرتوان مدیریت بحران سوادکوه در حوادثی نظیر سطل و رانش و برف و…. هستند

هلال احمر :
طالبی گفت تیم های امداد نجات، کارکنان، مدیران، امدادگران و نجاتگران، و… هلال احمر همواره صف مقدم هستند

سپاه و بسیج :
فرماندار طالبی سپاه و بسیج را همواره دوشادوش مردم و کنار مردم و وسط میدان دانست

دستگاه‌های درگیر :
فرماندار طالبی از رانندگان، کارکنان، مدیران، امدادگران و اعضای :بسیج، راهداری، شرکت‌های خصوصی، راه آهن، البرز مرکزی، شهرداری، هلال احمر، برق و آبفا، جهاد، منابع طبیعی، آب منطقه ای، دهیاران و شوراهای روستاها، پایگاه بسیج محلات و… تقدیر نمود که درگیر در امر خدمت رسانی بوده اند

صنعت بیمه :
آقای عین الله طالبی فرماندار سوادکوه از کشاورزان، باغداران، دامداران، مالکان واحدهای طیور، زنبورداری، باغداری، منازل مسکونی، مزارع کشاورزی و…. خواست تا صنعت بیمه و بیمه حوادث و…. را جدی بگیرند

احتمال بارش مجدد و حوادث احتمالی :
فرماندار نسبت به هوشیاری تمامی مردم مناطق سوادکوه برای بارش مجدد البته برحسب اعلام سازمان هواشناسی و مدیریت بحران همچنین هوشیاری در مناطق حادثه دیده، تذکراتی را بیان داشت

نقش سازنده فرماندار سوادکوه :
طالبی فرماندار سوادکوه به لحاظ تصمیم گیری و اقدام اجرایی، قبل، حین و بعد از سیراب، اقدام و عمل خوبی را به اجرا گذاشت

پایان نیافتن عملیات :
فرماندار سوادکوه پایان عملیات را اعلام نکرد بلکه شخصا حضور میدانی دارد و با توجه به خسارات به برخی منازل، باغات، مزارع، دامپروری و مسیر تردد جاده ای و برخی پل ها و سردهنه ها و روستاها و…. اتفاقا خواستار جدی تر اقدامات در روزهای آتی نیز شد

بررسی قصور احتمالی برخی از دستگاه‌ها :

شاید در 6 سال اخیر این سومین سیل سنگین در سوادکوه باشد، نگارنده این گزارش (عبدالله شهمیر) طی یادداشت‌های متعددی به پردازش خسارات سیل‌های قبلی و قصور احتمالی یا نقش دستگاه‌هایی به مانند آب منطقه ای، منابع طبیعی و آبخیز داری،جهادکشاورزی و…. پرداخت، صد البته دیگر کارشناسان، خبرنگاران، صاحب نظران امر نیز به دفعات بهتر از نگارنده به موضوع ورود کردند، گزارش فوق الذکر شرح ماجرا از زبان فرماندار جهادی و ساعی شهرستان سوادکوه بوده است، اما بررسی نقش معاون عمرانی استاندار، اداره کل عمرانی استانداری، راهداری، اداره کل مدیریت بحران، معاون عمرانی فرماندار، مدیران آب منطقه ای، منابع طبیعی و آبخیز داری، جهاد کشاورزی، بنیاد مسکن و…. بررسی خواهد شد که آیا از قبل آزاد سازی مسیل ها، سردهنه ها، چشمه های دهنه پل های کم ارتفاع، درختان در حال سقوط، پاکسازی مسیر، جلوگیری از تجاوز حریم رودخانه و دره ها، لایروبی، سد بندی، نظارت بر شرکت‌های معدنی و شن و ماسه طول مسیر و حاشیه رودخانه، و…. انجام شده است یا خیر و بی هیچ محافظه کاری به ولی نعمتان دولت و حکومت و مجلس یعنی مردم عزیز اطلاع رسانی خواهد شد، همانطوریکه اصل تقدیر از خدمات را رسالت خویش می دانیم، اعلام کم کاری احتمالی یا قصور احتمالی را نیز شرح رسالت می دانیم و ضعف و قوت مدیران را با انصاف و پرهیز از حب و بغض بیان خواهیم کرد، تا ویرانی سده های مرتفع و قطور حاشیه رو خانه قاسم آباد و سرخ کلاه و سپاه تکرار نشود و صدالبته بیان خدمات و اقدام و عمل انجام یافته که درخور تقدیر است.

لینک کوتاه : https://khateshomal.ir/?p=1207

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.