5

در تربیت اسلامی، انسان، قهرمان تربیت است/ لزوم توجه به حقوق دانش‌آموزان در طی دوران تحصیل

  • کد خبر : 11944
  • ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۴
در تربیت اسلامی، انسان، قهرمان تربیت است/ لزوم توجه به حقوق دانش‌آموزان در طی دوران تحصیل
امام جمعه سرخ‌رود با بیان اینکه آنچه در اسلام تعلیم و تربیت را ممتاز کرد، توجه آن به انسان و سازندگی و کمال است، گفت: در تربیت اسلامی، انسان، قهرمان تربیت است و همه چیز با خواست و اراده او رقم می‌خورد.

به گزارش “خط شمال” حجت‌الاسلام مهدی تقی‌زاده در خطبه نماز جمعه امروز با اشاره به اینکه در هفته‌های گذشته مقام معظم رهبری دو دیدار مهم داشتند و به موضوعات مهم اشاره کردند، اظهار داشت: ایشان دو مقوله وحدت و امنیت را جزو هدف های اصلی دشمن دانستند. دشمن با پروپاگاندا و برجسته کردن موضوعات قومی و مذهبی و تمرکز بر روی مسئله زن به دنبال اختلال و از بین بردن وحدت و پس از آن ضربه زدن به امنیت کشور است.

وی ادامه داد: در این بین باید مواظب بود پازل و جدول دشمن را کامل نکنیم، بدانیم هدف دشمن چیست، در گفتار و رفتارمان اگر طوری عمل کردیم که دشمن از آن استقبال کرد در واقع در پازل دشمن عمل کردیم. مَعیت با رسول الله که خداوند در قرآن فرمود؛ محمد رسول الله والذین معه اشداء علی کفار،یعنی اگر کارمان دشمن شاد کن شد از معیت با رسول الله فاصله گرفتیم.

امام جمعه سرخ‌رود افزود: دشمن در دشمنی خود جدی است و ما هم در مقابله با دشمن جدی هستیم. دشمن یک روز در جنگ تحمیلی تمام نیروی خود را به میدان آورد تا جمهوری اسلامی را نابود کند و نتوانست و بعد از آن فتته های پی در پی راه اندازی کرد تا به جمهوری اسلامی ضربه بزند. یک روز یک جنگ جهانی نظامی و سال گذشته یک جنگ جهانی رسانه ای.

حجت‌الاسلام تقی‌زاده تصریح کرد: ناکام شدن دشمن و مایوس شدن آن از براندازی یعنی قدرت مقاومت و ایستادگی ایران. ناکامی دشمن را در سالگرد فتنه سال گذشته دیدیم که چقدر مفتضحانه هم در داخل و هم در خارج از کشور هیچ استقبالی از فراخان آنها نشد. این شکست ها نشان دهنده ضعیف شدن قدرت های استکباری و قدرتمند شدن قدرت های نوظهور مانند ایران است؛ دنیا دیگر از تک قطبی و دوقطبی خارج شده و فصل جدیدی در تحول دنیا آغاز شد.

وی با بیان اینکه هفته دفاع مقدس را در پیش داریم و به فرموده مقام معظم رهبری باید قدر نیروهای مسلح را دانست، گفت: عزیزانی که در دفاع مقدس بسیار تلاش و فداکاری کردند،در دفاع از مرزها فداکاری می کنند،در حفظ امنیت فداکاری می کنند،نیروهای مسلح جزو نوامیس حتمی جامعه ما هستند.

امام جمعه سرخ‌رود یادآور شد: غیور مردانی که به برکت رهبری امام راحل و مقام معظم رهبری مرزهای ما را وسعت بخشیدند، اما نه مرزهای جغرافیایی،بلکه مرزهای معنوی و مقاومت. عزیزانی که با دکترین مقاومت و قدرتمند شدن و در کنار آن اخلاص و تواضع، تفکر مقاومت را در منطقه و جهان گسترش دادند و امروز در هر جایی از جهان نشان آن را می بینیم. باید این رشادت ها را به جامعه و دنیا نشان داد، با استفاده ابزار هنر و فرهنگ مانند فیلم و کتاب و با همچنین تبيين.

حجت‌الاسلام تقی‌زاده با اشاره به حضور عزت مندانه ریاست محترم جمهور و تیم همراه در سازمان ملل از حمایت عزت مندانه از قرآن و اسلام و از دفاع عزتمندانه از ملت ایران در برابر دشمن، افزود: سوال های اساسی ریاست محترم جمهور حرف دل تمام مظلومین جهان بود. آنهایی از بمب اتم استفاده کردند اما به بهانه بمب اتم دیگر کشورها را تحریم می کنند. آنهایی که بزرگترین زندان زنان را دارند اما ژست حمایت از زنان را به خود می گیرند. آنهایی که با ترویج هم‌جنس‌گرایی به کانون خانواده حمله کردند و بزرگترین ضربه را به زن و زندگی زدند.

وی خاطرنشان کرد: کشورهای به اصطلاح حامی زن مانند فرانسه که به این بهانه در اغتشاشات همراهی کردند اما امروز قانون منع حجاب را در مدارس و دانشگاه ها پیاده می کنند. دروغ هایی که توسط رئیس محترم جمهور در سازمان‌ ملل بر ملا شدن و مدعیان حقوق بشر هیچ پاسخی برای آن ندارند.

امام جمعه سرخ‌رود گفت: به نیابت از همه عزیزان در راهپیمایی بزرگ اربعین و راهپیمایی بزرگ رضوی شرکت داشتم. حقیقتا باید بگویم حضور مردم و دلدادگان اهل‌ بیت بی نظیر بود. میلیون ها عاشق و دلداده با هر زحمت خود را به میعادگاه رساندند و ابراز ارادت خود را نشان دادند. دشمن هر چه تلاش کرد تا این مراسمات مذهبی را تضعیف کند تیرش به سنگ خورد. مردم ما با هر تفکری دلداده اهل بیت هستند. خاک پای زائران حسینی و رضوی را توتیای چشممان می کنیم و می گوئیم سعیکم مشکور ان شالله.

نقش اول مدرسه‌ها، مرکزیت داشتن آن‌ها برای تعلیم و تربیت است

حجت‌الاسلام تقی‌زاده ادامه داد: هر سال، با شروع سال تحصیلی جدید، شور و شعف و نشاط، جامعه را فرا می گیرد. فرا رسیدن مهر ماه، حتی برای بزرگ ترها نیز عطر دل انگیز خاطرات خوش مدرسه را به ارمغان می آورد. بازگشایی مدرسه ها تنها برای این اهمیت ندارد که دانش آموز باسواد می شود یا چیزهای بیشتری یاد می گیرد، بلکه به آنچه مدرسه ها را در جامعه مهم جلوه می دهد، نقش و کارکرد آنهاست.

وی اظهار کرد: نقش اول مدرسه ها، به سبب مرکزیت داشتن آنها برای تعلیم و تربیت است؛ از این رو، مدارس در پیشرفت، رشد و توسعه جوامع، نقش مهمی بر عهده دارند و سرنوشت هر کشور بسته به کیفیت و محتوای آموزشی و پرورشی آن است. چون مردان و زنانی که می خواهند فردای یک کشور را بسازند، از مدرسه های آن برخواهند خاست.

امام جمعه سرخ‌رود افزود: در روزگاران قدیم و برخی فرهنگ های مادی و طبقاتی، تحصیل علم و آموختن دانش، برای ثروتمندان جامعه و یا ویژه طبقات خاصی از مردم بوده است؛ به گونه ای که افراد طبقات پایین تر، ولو با استعداد سرشار، حق تحصیل و بهره بردن از لذت دانش آموزی را نداشته اند. در مقابل، در فرهنگ اسلامی، بر دانش آموزی کودکان و نوجوانان و عموم مردم، بسیار تأکید و حتی بر وادار کردن آنان به تعلیم و تربیت سفارش شده است.
حجت‌الاسلام تقی‌زاده بیان کرد: پیامبر­اعظم(ص) فدیه جمعی از اسیران جنگ بدر را که چیزی برای فدیه دادن نداشتند این قرار داد که به کودکان انصار، نوشتن بیاموزند. آنچه در اسلام تعلیم و تربیت را ممتاز کرده است، توجه آن به انسان و سازندگی و کمال اوست. در تربیت اسلامی، انسان، قهرمان تربیت است و همه چیز با خواست و اراده او رقم می خورد.
وی تصریح کرد: قرآن کریم نیز در آیات بسیاری بر تعلیم و تزکیه انسان ها تأکید کرده است. حقوق دانش آموزی بعد از خانواده و پدر و مادر، مهم ترین نقش در تعلیم و تربیت فرزندان، بر عهده مدارس است. دانش آموزان دارای حقوقی هستند که آشنایی و عمل به آن، در تربیت صحیح آنان اهمیت بسیاری دارد.
امام جمعه سرخ‌رود در پایان یادآور شد: رعایت و توجه به حقوق دانش آموزان در طی دوران تحصیل، می تواند در ایجاد جامعه ای سالم و عدالت جو، کارساز باشد؛ برخی از حقوق دانش آموزان عبارتند از: حق بیان و اظهارنظر، حق احترام، حق نشاط و شادی، حق بهداشت، پیوند خانه و مدرسه.
لینک کوتاه : https://khateshomal.ir/?p=11944

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.