4

رونمایی از برگزاری ششمین جشنواره ملی اشکواره حسینی/ مردم نقش مهمی در جهت حفظ مکتب عاشورایی داشتند

  • کد خبر : 11440
  • ۰۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵
رونمایی از برگزاری ششمین جشنواره ملی اشکواره حسینی/ مردم نقش مهمی در جهت حفظ مکتب عاشورایی داشتند
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اشاره به اهداف قیام عاشورا هدایت بشر و احیای دین از سوی آقا ابا عبدالله الحسین(ع) حرکات مردمی را با برپایی مراسمات عزاداری مهمتر نقش در جهت حفظ نهضت عاشورایی مطرح کرد.

به گزارش “خط شمال” احسان آهنگر در نشست خبری و رونمایی از پوستر ششمین دوره ملی اشکواره حسینی با اشاره به فرارسیدن اربعین حسینی و راهپیمایی بزرگ آن اظهار کرد: جاذبه سید الشهدا هر ساله جمعیت بسیاری از زائران را با وجود گرما به سرزمین کربلا می‌کشاند و این نشانه همان مکتب عاشورایی است.

وی با بیان اینکه اهداف قیام عاشورا هدایت بشر و احیای دین از سوی آقا ابا عبدالله الحسین(ع) بود، افزود: در این قیام عاشورایی عوامل دیگری چون اهل بیت و دو ائمه اطهار بوده که نقش پر رنگی در حفظ و ماندگاری نهضت عاشورا داشتند.

آهنگر با اشاره به اینکه حضرت زینب(س) با روایت‌گری و سخنان پرمحتوایشان بعد از واقعه عاشورا تا پایان عمر نقش بزرگی را در جهت ترویج مکتب عاشورا ایفا کردند و با برگزاری مراسمات عزاداری و زیارت قبور شهدای کربلا در ماندگاری این واقعه نقش مهمی داشتند، گفت: همچنین مردم نقش اساسی در ماندگاری قیام عاشورا داشتند و یکی از دلایل اصلی ماندگاری این حرکت برگزاری مراسمات مردمی است به طوری‌که با وجود مانع عزاداری حکومت‌های ستمکار این مردم بودند که به جهت اعتقاداتشان به برپایی این مراسمات می‌پرداختند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران هیات‌های مذهبی را یکی از مصادیق نقش آفرینی مردم در عاشورا عنوان و خاطرنشان کرد: هیات آل طاها امروز بیرق برگزاری را در ششمین سال برپا کرده که این یکی از جریانات مردمی است که سعی کرده در فرهنگ عاشورا را گسترش دهد.

وی با بیان اینکه دو اصل اتصال به فرهنگ عاشورا و نگاه تیزبینانه با ابزار هنری با اجرا و ماندگاری اشکواره حسینی باعث حفظ و ماندگاری نهضت عاشورا می‌شود.

حضور ۹ هزار هنرمند ایرانی طی پنج سال اشکواره حسینی

امید خزر دبیر ششمین اشکواره ملی حسینی در ادامه این نشست از حضور 9 هزار هنرمند با 20 هزار اثر در این پنج سال در اشکواره عنوان کرد و گفت: در این سال‌ها 70 نمایش خیابانی تولید و 6 هزار عکس به دبیرخانه اشکواره ارسال شد که در سال گذشته نیز هزار و 137 هنرمند با ارسال سه هزار و 500 اثر از سراسر کشور به دبیرخانه این جشنواره ارسال کردند.

وی با بیان اینکه ششمین دوره ملی اشکواره حسینی در ۶ رشته برگزار می‌شود، اظهار کرد: تئاتر خیابانی، عکس، شعر، داستان کوتاه و بخش کودک و نوجوان در پنج بخش شعر و دکلمه خوانی، قصه گویی، سرود گروهی، گزارشگری، پادکست و گویندگی و در دو رده سنی و رسانه در سه رشته مقاله، مصاحبه و گزارش بخش‌های این اشکواره است.

دبیر ششمین اشکواره ملی حسینی دبیرخانه مرکزی این جشنواره را در آمل مطرح و بیان کرد: دبیرخانه بخش تئاتر در شهرستان نور، شعر در شهرستان بابل، نوجوانان در شهر فریدونکنار و داستان کوتاه ، عکس و رسانه در شهرستان آمل است.

وی خاطرنشان کرد: افتتاحیه این همایش ملی از 16شهریور ماه و اختتامیه ۲۷ شهریور ماه خواهد بود.

لینک کوتاه : https://khateshomal.ir/?p=11440

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.