10

مرکز نیکوکاری حامیان مهربانو سوادکوه شمالی یاور سلامت و معیشت زنان سرپرست خانوار

  • کد خبر : 1188
  • ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶
مرکز نیکوکاری حامیان مهربانو سوادکوه شمالی یاور سلامت و معیشت زنان سرپرست خانوار
سمن‌‌ها بازوی پر توان دولت‌ها و حکومت در ایران عزیز هستند که امروز به معرفی یکی از این سمن‌ها با عنوان مؤسسه خیریه حامیان مهربانو شهرستان سوادکوه شمالی از استان مازندران با سرپرستی خانم دکتر باوند می‌پردازیم.

سرکار خانم دکتر باوند، لطفا حوزه فعالیت مرکز نیکوکاری مهر بانو را معرفی فرمایید:

_با عرض سلام و احترام خدمت جناب اقای عبدالله شهمیر و سپاس فراوان از همه ی شما بزرگواران در حوزه ی رسانه و خانه مشارکت مردم در سلامت شهرستان، در پاسخ به سوال حضرتعالی، موسسه خیریه حامیان مهربانو با هدف کمک به زنان بی سرپرست، بی خانمان و آسیب دیده در مناطق محروم به صورت کمک مالی و غیرنقدی اقدام به راه اندازی انواع طرح های حمایتی با کمک خیرین نیوکار کرده است هرچند چتر های حمایت از زنان بی سرپرست نهاد های دولتی بیش از پیش گسترانیده شده است اما با افزایش 86 درصدی زنان بی سرپرست ، تامین رفاه و معیشت این دسته از قشر آسیب دیده بسیار مشکل تر از گذشته شده است و اغلب این بانوان چشم امید خود را به دست های یاری رسان و طرح های نیکوکاری کمک به زنان بی سرپرست موسسات و خیریه ها دوخته اند.در حوزه ی مهربانو حمایت از زنان بی سرپرست و توجه ویژه به توانمندسازی این قشر آسیب پذیر به منظور درآمدزایی این عزیزان داریم و با کمک خیرین نیکوکار توانسته ایم قدم های بزرگی در را کمک به زنان بی سرپرست برداریم.دیگر طرح های حمایتی شامل اعطای وام برای کارآفرینی زنان بی بضاعت و راه اندازی کسب و کار خانگی و کوچک ، کمک در بازاریابی و بازارسازی فروش محصولات و خدمات این بانوان برای تحقق اهداف توانمند سازی و حمایت از زنان بی سرپرست شهرستان عزیزمان میباشد و در پایان تقاضامندم چناچه عزیزانی قصد دارید در این اقدامات خیرخواهانه سهیم باشید میتوانید با موسسه ی مهربانو مشارکت نمایید. اگر هنر، دانش و حرفه ی تخصصی دارید میتوانید یا آموزش آن به بانوان آسیب دیده حمایت از زنان بی سرپرست را به زیبا ترین شکل ممکن انجام دهید.

برای اعضای خانه مشارکت مردم در سلامت و شاید بسیاری از مردم عزیز شهرستان سوادکوه شمالی سوال باشد که آیا شما بعنوان مدیر موسسه خیریه مهربانو و همکاران شما در این مرکز نیکوکاری در راستای تامین سلامت مددجویان همچنین در خصوص مقابله با بیماری کرونا ویروس هم فعالیتی داشته اید و آیا اصلا سلامت، بهداشت و درمان هم جزئی از برنامه های موسسه محسوب می شود؟

مطمئنا یکی از بزرگ ترین مسئولیت های مرکز نیکوکاری نسبت به بانوان حوزه ی سلامت بانوان میباشد. شرایط کنونی جامعه ما علی رغم تمامی تلاش های صورت گرفته تاکنون شاهد نارسایی های مختلفی در امر سلامت جامعه است . بیماری انسان های نیازمند علاوه بر درد و رنج و نگرانی ، تامین هزینه های سنگین را نیز به دنبال دارد که خارج ازتوان آن هاست . این افراد برخلاف میل باطنی شان به دلیل بیماری ، کهولت ، ازکارافتادگی و… توان اداره زندگی خود را نداشته و از این بابت در مقابل خانواده و فرزندان خود نگران و شرمنده اند و به لطف خداوند و همت والای انسان های خیراندیش ، مرکز خیریه توانسته است در راستای بهبود اوضاع زندگی بانوانی که به بیماری های مختلفی درگیر میباشند خدماتی در جهت بهبود سلامتشان ارائه دهد. مرکز مشاوره و خدمات روان شناختی ، ارتقای سلامت زنان در زمینه های مشاوره در حوزه مسائل مربوط به نوجوانان، جوانان و ازدواج و خانواده و روانپزشکی ، تغذیه و دیگر فعالیت های حوزه ی روان شناختی در مرکز مهربانو مشغول به فعالیت هستندکه اتفاقا در راستای اهداف خانه مشارکت مردم در سلامت هم می باشد که ما در این مرکز نیکوکاری پیگیر هستیم.

مرکز نیکوکاری مهربانو بر این امر معتقد میباشد که بانوان و خانواده های آن ها با چندین دغدغه ی مهم در حوزه ی سلامت مواجه هستند لذا در همین راستا به دلیل اهمیت حفظ سلامت و درمان افراد ،پیگیر امور در مانی مدد جویان تحت پوشش میباشند. پوشش ضعیف بیمه های پایه که یکی از مشکلات بزرگ افراد تحت پوشش خیریه میباشد چرا که بیمارانی که بیمه مکمل ندارند و از توانایی مالی خوبی برخوردار نیستند جهت درمان خودشان یا اعضای خانواده با نداشتن بیمه ی تکمیلی با ثبت نام در سامانه مرکز خیریه و تحت پوشش قرار گرفتن عزیزان در بیمه های مکمل خصوصی که توسط خیرین مرکز پشتیبانی میشود از خدمات بیمه مکمل بهره مند می‌شوند.

جهت تامین داروهای خاص برخی از مددجویان با توجه به ناتوانی مالی آن ها مرکز جهت حفظ سلامت و بنیان خانواده برخی از داروهای خاص بیماران که هم بار مالی دارد و هم به راحتی قابل دسترس نمیباشد باز هم با همت بالای خیرین عزیز تهیه و در اختیار این عزیزان قرار می‌گیرد.

یکی از دغدغه ها که قصه ی پر غصه مددجویان تحت پوشش میباشد هزینه های بالای دندانپزشکی و تحت پوشش نبودن درمان های مربوط به دندان است چرا که افراد بسیاری چه خودشان یا فرزندانشان به دلیل نداشتن توانایی کافی مالی نمیتوانند به موقع از پوسیدگی و خراب شدن دندان هایشان جلوگیری کنند هرچند برخی مراکز با دفترچه خدمات درمانی برخی خدمات را ارائه میدهند که با توجه به سطح پایین کیفیت خدمات و طولانی بودن زمان نوبت گیری همه ی بیماران نمیتوانند به موقع خدماتی دریافت کنند بنابراین مرکز مهربانو با دستان پرمهر خیرین جهت درمان سلامت دندان و دهان به این عزیزان خدمات خوبی ارائه می‌دهند.

مرکز نیکوکاری مهربانو در روز های کرونایی توانسته است خدمات قابل توجهی به قشر آسیب پذیر بانوان ارائه دهد. در کنار اقدامات انجام شده ی (معیشتی ، پوشاک و تامین نیازهای ضروری زندگی) بیش از 3000 بسته ی بهداشتی تا به امروز و بالغ بر 2500 ماسک و چندین لیتر مواد ضدعفونی و شوینده بین خانواده ها توزیع شده است .

سرکار خانم دکتر افسانه باوند اگر بخواهید به اختصار بخشی از فعالیت شش ماهه موسسه خیریه مهربانو سوادکوه شمالی را توضیح فرمایید چه گزارشی را به مردم و اعضای تحت پوشش ارائه می دهید و آیا این خدمات به نوعی مرتبط با سلامت روانی و جسمی و معیشتی هست ؟

_ با کمک همدلانه و حضور در طرح هایی چون نوروز و مهربانی ، سفره ی افطار ، مناسبت ها و مراسم های مذهبی معنوی ، پنجشنبه های مهربانی و …. ضمن حفظ کرامت و عزت انسانی نیازمندان در جهت بهبود آسیب های اجتماعی عمیق ناشی از فقر ، مرکز مهربانو در شش ماهی که گذشت خدماتی که در ذیل آمده است را ارائه داده ست:

1.تامین اقلام خوراکی و پوشاک و کفش عید و اهدای عیدی به نیازمندان ( تامین و تهیه و توزیع کفش و لباس نو ، آجیل و میوه و مواد غذایی و کارت هدیه به فرزندان تحت پوشش از جمله مهم ترین اقدامات مهربانو در قالب کمپین نوروز و مهربانی پس از ماه ها تلاش شبانه روزی به لطف همراهی و همدلی خیرین بزرگوار به بهترین شکل انجام شد.

2.تخصیص کمک هزینه درمانی

3.تخصیص کمک هزینه تحصیلی

4.تخصیص کمک هزینه ایاب و ذهاب

5.تخصیص کمک هزینه رهن و اجاره منزل

6.تخصیص کمک هزینه خرید جهیزیه لوازم منزل

7.تخصیص کمک هزینه ایجاد اشتغال

8.اهدای پوشاک و اسباب بازی

9.برگزاری جشن و اعیاد و مناسبت ها با حضور مددجویان با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی

10.برگزاری کارگاه مهارت های زندگی برای نو عروسان تحت پوشش

11.برگزاری کارگاه آموزشی( بهداشت سلامت خانواده ) با حضور تعدادی از بانوان تحت پوشش

12.بازدید از مناطق روستایی لفور و سرکشی و بازدید میدانی از مددجویان تحت پوشش

13.برگزاری دیدار حامیان و کودکان تحت پوشش

14.تامین تاسیسات برقی ساختمان مددجویان توسط 5 نفر از حامیان حوزه ی ساخت مسکن خیریه مهربانو

15.برگزاری کلاس های آموزشی هفتگی آنلاین زبان و نقاشی

16.برپایی میز حمایتی و فروش صنایع دستی بانوان تحت پوشش

17.توزیع سبد کالا به صورت ثابت بین تعدادی از مددجویان تحت پوشش در پنجشنبه های مهربانی

18.برگزاری کارگاه روانشناسی با موضوعات شیوه تفکر ، فرزند پروری و سبک زندگی برای مددجویان تحت پوشش

19.برپایی مراسم عید قربان و توزیع بسته های گوشت قربانی بین مددجویان تحت پوشش

20.اعطای تسهیلات بانکی به صورت قرض الحسنه به مددجویان تحت پوشش

21.معرفی 15 نفر از بانوان سرپرست خانوار به صاحبان مشاغل در جهت اشتغال زایی

22.معرفی تعدادی از مددجویان تحت پوشش به فروشگاه های کیف وکفش و چادر برای خرید

23.برگزاری جشن تولد برای 14 مورد از کودکان حمایت 5 الی 13 سال در شش ماه گذشته

24.برگزاری مراسم توزیع غذای گرم به مددجویان تحت پوشش به مناسبت عید سعید غدیر

25.معرفی کودکان تحت پوشش به دندانپزشکی ( پزشک خیّر ) جهت دریافت خدمات رایگان

خانم دکتر باوند، مؤسسه خیریه مهربانو از نظر سیاست گذاری وابسته به کدام سازمان یا سازمانهاست و چند مدد جو را تحت پوشش دارد؟

_ موسسه مهربانو وابسته به کمیته امداد امام خمینی (ره) است.

200 مددجوی کمیته امداد خمینی توسط دونفر از مدد کاران مهربانو رسیدگی و سرپرستی میشوند و تحت پوشش قرار دادن 400 بانوی بدسرپرست و بی سرپرست و آسیب پذیر که توسط رابطین محلی شناسایی و در مرکز مهربانو دارای پرونده میباشند و از خدمات مرکز بهره مند هستند که خدمات ما در مرکز نیکوکاری باز به نوعی علاوه بر اهداف تعریف شده ما که در مرکز نیکوکاری حامیان مهربانو انجام می دهیم کمک به خانه مشارکت مردم در سلامت هم می باشد

خانم افسانه باوند از جمله رسالت های خانه مشارکت مردم در سلامت مطالبه گری مباحث بهداشت، سلامت و مشارکت مردم در امر سلامت و اطلاع رسانی دانستنی های بهداشتی به مردم هست به نظر شما که این تعداد از مددجویان عزیز سرو کار دارید، شما نیز یکی از اعضای اصلی خانه مشارکت مردم در سلامت هستید، چگونه می توان با کمک اینگونه موسسات که اهداف متعالی و قابل تحسین را پیگیر هستید در خصوص ارتقائ اطلاعات بهداشتی در جامعه هدف نیز مؤثر واقع شد؟

_با تهیه ی بروشورهای بهداشت و سلامت ودر اختیار قرار دادن آن ها بین مددجویان که حاوی مطالب بهداشتی و پیشگیری های لازم در جهت بهبود سلامت مددجویان تحت پوشش میباشد آن ها را مطلع ساختیم.

برگزاری کمپین بهداشت و سلامت با کمک مراکز درمانگاهی روستاها و خیرین بخش سلامت از زمانی که ویروس منحوس کرونا شروع شد تا به حال و اهدای بسته های بهداشتی به بانوان تحت پوشش ما در مرکز نیکوکاری که این وظایف و خدمات را انجام می دهیم مجدد کمک کار خانه مشارکت مردم در سلامت نیز هستیم

خانم دکتر باوند، مؤسسه تحت مدیریت شما، خدمات خوبی را تقدیم جامعه هدف نموده، یاریگران شما در این عرصه مقدس چه کسانی هستند؟

با سپاس فراوان از خواهران خوبم ، خواهران همراه و زحمت کش که سربازان گمنام خیریه میباشند بدون چشمداشتی با بنده در تمام ساعات شبانه روز همراه و هم قدم میباشند . خواهران خوبمان سرکار خانم مژگان شیرزاد کبریا ، خواهر فائقه رضایی ، خواهر نفیسه ذبیحی و خانم فاطمه فتحی و خانم فاطمه محمدی و بوسه میزنیم بر دستان مهربان تمام خیرین بزرگوار ، دلیر مردان و شیرزنان دیار همیشه سبز مازندران بالاخص شهرستانهای سوادکوه و سوادکوه شمالی که از راه دور ونزدیک دغدغه ی بانوان و کودکان سرزمینشان ، در همه حال با آن هاست و هرزمان که جهت رفع مشکلی دست کمک به سوی آن ها دراز میکنیم از هیچ کمکی دریغ نمینمایند و همیشه و در همه حال دعای خیر مددجویان تحت پوشش بدرقه ی راه زندگیشان.

از خیرین، مردم و مسئولین چه انتظاری دارید؟

طی سال های اخیر مراکز خیریه و نهاد های مردمی توسعه ی کمی کیفی بسیاری پیدا کرده و خدمات بسیار ارزنده ای توسط این نهاد های مردمی به اقشار آسیب پذیر کشور ارائه شده است اما با وجود همه ی اینها دهک های پایین جامعه به لحاظ معیشتی و گذران زندگی خود و جوانان برای اشتغالشان دچار مشکلات زیادی هستند و از دولت انتظار مداخلات موثر و راهگشا میرود . همانطور که میدانیم نهاد های مردمی بیشترین تماس و ارتباط را با اقشار آسیب پذیر جامعه دارند و مورد اعتماد مردم هستند بنابراین در صورت مشارکت دستگاه های اجرایی و نهاد های مردمی و برقراری یک همکاری سازنده بسیاری از آسیب های اجتماعی قابل کنترل و سازماندهی میشوند.
مرکز خیریه از مسئولین انتظار دارد با توجه بیشتر به تقاضاهای قانونی آن ها بتوانند با فرایند دولتی و دستگاه های اجرایی خدمات بهتری به مددجویان تحت پوشش ارائه دهند.
انتظار میرود مسئولان مراکز خیریه را به ارگان های بالادست بشناسانند و جهت اعتمادسازی خیرین جذب شده و هماهنگی با ارگان های حمایتی می توان بسیاری از مشکلات جامعه و نیازمندان را رفع کرد.
انتظار داریم که دغدغه های مراکز خیریه توسط مسئولین به صورت جدی پیگیری شده و به جامعه بانوان سرپرست خانوار توجه کنند.
ما معتقدیم که وقتی به مسئولین جهت رفع مشکلات بانوان تحت پوشش مراجعه میکنیم قوانین نباید دست و پاگیر و کندکننده کارها باشد. قانون در مصادیق خیریه باید حامی و مشوق خیرین برای کمک به محرومین باشد به طور مثال در بحث ساخت و ساز خانه ی محرومین اعطای رایگان انشعابات آب و برق و گاز و دریافت همه ی مجوز ها و پروانه ی ساخت از سوی دستگاه های اجرایی متولی انتظار میرود.
به طور خلاصه تسهیل قوانین جهت تشویق خیرین به امور خیر حذف و یا اصلاح قوانین دست و پا گیر، حمایت دستگاه های اجرایی از پروژه های در دست احداث توسط خیرین ، زمینه سازی برای انجام امور خیر و رعایت شان خیرین .

خانم دکتر باوند شما شاغل هم هستید و تحصیلات عالیه دارید، در راستای تامین سلامت در خانه مشارکت مردم در سلامت سوادکوه شمالی و در فعالیت موسسه خیریه نقش اساسی دارید و البته نقش مادر و خانواده را دارا هستید چگونه بعنوان یک بانوی موفق از عهده امور بر می آیید؟

درست است که معمولا برنامه ریزی ها با موفقیت صددرصد روبه رو نمیشود اما خوب برنامه ریزی کردن میتواند امکانات و توانایی ها را بهتر نشان دهد . بی شک بزرگ ترین وظیفه و رسالت هربانویی فرزندپروری و مدیریت خانه و خانه داری میباشد. بنده هم با توجه به رسالتی که بر دوش دارم و همانطور که عنوان کردم با یک برنامه ریزی درست و تقسیم کارها و مسئولیت های محول شده به اینجانب طبق رده بندی و اهمیت هرکدام از این مسئولیت ها سعی میکنم تا جایی که امکان دارد تداخلی بین فعالیت اجتماعی بنده در بیرون منزل و وظیفه اصلی ام که خانه داری و مدیریت در منزل میباشد ایجاد نشود. البته جا دارد تشکری ویژه نمایم از همسر بزرگوار وصبورم که در این راه در تمامی ثانیه ها همراه و شتیبان بنده بوده است و از اینکه اینجانب در فلسفه ی کمک به محرومین قدم برمیدارم بسیار خرسند هستند و در همه حال مشوق بنده میباشند.
در حوزه ی فرزند و تربیت آن که یکی از اساسی ترین فرزند بنده به عنوان مادر است از هیچ وظیفه ای دریغ نمینمایم و در این راستا خدا را شاکرم که توانسته ام فرزندی توانمند ، با اخلاق و قدردان داشته باشم و زمان هایی را در منزل صرف هم صحبتی و مشاوره جهت بهبود عملکرد تحصیلی و راهکارهای مثبت اخلاقی و رفتاری اختصاص میدهیم و نتایج خوبی تا به امروز به شکر خدای مهربان شاهد بوده ایم و خداراشاکرم که با توجه به گستردگی دامنه فعالیت ها توانسته ام با برنامه ریزی مدون در طول 24 ساعت تعادل خوبی بین فعالیت اجتماعی و وظایف مادرانه برقرار نمایم.

صحبت پایانی:

خداوند بزرگ را شاکریم که زمینه ی فعالیت کار خیر را برای ما فراهم نمود تا با یاری شما خیرین بتوانیم بهتر و دقیق تر وظایف دین مان را در راستای اهداف و آرمان های بلند انقلاب اسلامی و خواسته های امام خمینی و منویات مقام معظم رهبری در قبال محرومین و نیازمندان انجام دهیم تا همانند همیشه ضمن یاد درگذشتگان و ذکر خیر دوستان برای یکدیگر دعا کنیم و در کار خیر و نیات خیر کنار هم باشیم و گره ای از بندگان خداوند باز نماییم .
انشالله مرکز خیریه مهربانو توانسته باشد فعالیت های خود را بر اساس تکالیف محوله و سیاست گذاری های انجام شده ، انجام داده باشد و توانسته باشیم خدمتگذار لایق و صادقی بوده و از دعای خیر بهره مند گردیم و بتوانیم در زمینه ی جذب نیازمندان و رساندن خدمات بیشتر و بهتر در زمینه ی درمان-وام و جهیزیه-مسکن- مساعدت های حمایتی و اللخصوص فعالیت های فرهنگی و اقتصادی برداریم و امیدواریم با مشارکت صمیمانه و بیشتر همه ی عزیزان و همشهری های گرامی و خیرین محترم در انجام امور خیر موجبات کسب رضایت خداوند متعال و آخرین ذخیره ی امام عصر (عج) فراهم آوریم و در پایان از حوصله ای که به خرج داده اید و مطالب را مورد عنایت و مطالعه قرار میدهید کمال تشکر را دارم.

لینک کوتاه : https://khateshomal.ir/?p=1188

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.