4

گویش مازنی به سمت فراموشی می‌رود/ ضرورت توجه به فرهنگ‌های بومی برای ماندگاری آداب و سنن محلی

  • کد خبر : 13308
  • ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۳
گویش مازنی به سمت فراموشی می‌رود/ ضرورت توجه به فرهنگ‌های بومی برای ماندگاری آداب و سنن محلی
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فریدونکنار با اشاره به اینکه گویش مازنی به سمت فراموشی می‌رود، گفت: اینکه هنرمندان و شاعران مازندرانی به زبان مازنی کم توجه باشند مایه تاسف است چراکه همه ما باید در شناساندن این زبان کوشا باشیم.

به گزارش “خط شمال” امیر امیرنیا در جلسه شورای فرهنگ عمومی با اشاره به اینکه سه موضوع عمومی هفته مازندران، هفته کتاب و بنیاد مهدویت محله مهدوی در دستور کار این شورا است، اظهار داشت: موضوعاتی که در این جلسه مطرح و مصوب می‌شود لازم الاجرا است و نتیجه آن را باید مردم لمس کنند.

وی با اشاره به اینکه گویش مازنی به سمت فراموشی می‌رود، خاطرنشان کرد: اینکه هنرمندان و شاعران مازندرانی به زبان مازنی کم توجه باشند مایه تاسف است چراکه همه ما باید در شناساندن این زبان کوشا باشیم.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فریدونکنار با تاکید بر اینکه فرهنگ‌های غیربومی جایگزین فرهنگ‌های بومی شد، تصریح کرد: امروزه کاشت برخی درختان مانند پالم در فضاهای شهری، فراموش شدن غذاهای سنتی و استفاده از موسیقی‌های غیر بومی را شاهد هستیم که نشان از فراموشی فرهنگ بومی محلی مازندران دارد.

امیرنیا تاکید کرد: نپرداختن و بی‌توجهی به برخی از آداب و رسوم و سنت‌های مازندرانی موجب شده نسل‌های بعدی هیچ‌گونه شناختی به این امر مهم پیدا نکنند.

وی گفت: با توجه به اینکه در هفته متعلق به مازندران قرار داریم لازم است به مسئله امامزاده‌ها، آداب و رسوم مازندرانی، ادبیات، پوشش لباس و غیره بپردازیم و به‌ویژه آموزش و پرورش باید تلاش کند که معلمان و دانش‌آموزان به این موضوع ورود کرده تا فرزندان ما این فرهنگ را بهتر بشناسند.

لینک کوتاه : https://khateshomal.ir/?p=13308

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.