به گزارش “خط شمال” برخی هم گهگاهی چون میراثخواران تاریخ از آن یاد میکنند، فقط در اندازه یک رویداد تاریخی. دستهای هم بدان عشق ورزیدهاند، عشق ورزیدنی عاطفی که ثمری جز تخلیه عواطف نداشته است و دوست داشتنی که به هیچ همسانسازی و الگوگیری منجر نشده است.
کسانی دیگر هم هستند که آن را به یک مراسم صرفاً آیینی تقلیل دادهاند تا سالی یک روز آن را بزرگ دارند و به گرامیداشتش نشینند، ولی هیچ نسبتی با روح آن و جهتگیریهای آن نیافتهاند. آنچه در رویکرد به غدیر مهم است، «زیستن با آن» و براساس روح آن است.
میتوان چنین زیستی را براساس آموزههای نهجالبلاغه و خانواده حدیث آن و نیز رفتارشناسی امیرمؤمنان علی(ع) و زندگی او دریافت که او خود «غدیر» است. پیام مهم غدیر در تبیین حقیقت امامت و ولایت این است که اسلام به عنوان یک دین جامع و کامل، برنامهای مدون برای تدبیر زندگی بشر در همه عرصههای فردی و اجتماعی ارائه کرده و این موضوع در واقع خط بطلانی است بر نظریه و دیدگاه کسانی که دین را از سیاست جدا میدانند، چراکه ولایت امیرالمومنین(ع)، ولایتی در همه شئون از جمله در امور سیاسی و زمامداری است.
با چنین باور و اعتقادی مسلم است که یک مسلمان و شیعه واقعی که محب و رهروی راه پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) است، باید محور اصلی زندگیاش بحث ولایت باشد و از این نظر، تأکید بر تبعیت از سبک زندگی ولایی، مهمترین پیام عید سعید غدیر خم است.
از منظر آموزههای قرآنی، ولایت به معنای تقرب است و در واقع یک ولی بیشتر وجود ندارد و آن خدای متعال است و ولایت حضرات معصومین (ع) در طول ولایت خدا و به اذن پروردگار عالم است بنابراین، نخستین ثمره ولایتمداری، تقرب هر چه بیشتر به خدا و توسل به اولیای الهی بهویژه اهل بیت(ع) است که این تقرب، لازمه نیل به سعادت دنیا و آخرت است.
کسی که سبک زندگیاش ریشه در بندگی خدا و سپس ولایت و محبت ائمه اطهار داشته باشد، به دنبال رشد و تکمیل فضایل در وجود خود و نیز پرهیز جدی از رذائل است. چنین انسانی، زندگی به هر قیمتی را دوست نمیدارد، بلکه آن زندگی را دنبال میکند که او را هر چه بیشتر و بهتر در مسیر بندگی و عبودیت و تبعیت از ولایت ائمه(ع) رهنمون سازد.
چنین انسانی، مسلم است که اهل معصیت و هنجارشکنی و تجاوز به حقوق دیگران و ضرررساندن به جامعه نیست، بلکه است.برعکس میکوشد که در سایه بندگی خدا به خلق او کمک کند تا آنها نیز راه بندگی و سعادت را بپیمایند و البته چنین سعادتی فقط در جاده ولایت حضرات معصومین(ع) محقق میشود که عصاره و چکیده آن، همین عید غدیر است.
با توجه به مباحث بیان شده،تربیت انسان دینی احتیاج به تاسیس یک جامعه دینی دارد و تاسیس آن فرایندی است که تنها از طریق حکومت دینی امکانپذیر است. انقلاب اسلامی ایران به عنوان جلوهای از عینیت و تحقق آرمان پیامبر در غدیر خم و نیز با اجرایی کردن نظریه حاکمیت ولایت فقیه بهعنوان استمرار امامت کارآمدی دین را برای اداره بشر اثبات کرد.
غدیر مرکز ثقل تاریخی اندیشه سیاسی در اسلام و سند تاریخی تفکیکناپذیری دین از سیاست است. راهبرد پیوسته دین در عرصه روابط اجتماعی ملتها بهویژه ملتهای مسلمان دعوت به اصول و مبانی مشترک است. اگر پیام غدیر در صدر اسلام عملی میشد امامت امام معصوم و حاکمیت آن باعث ایجاد وحدت در امت پیامبر میشد و ثمره این وحدت رسید به آرمانشهری که خداوند متعال با حاکمیت دین وعده داده بود میشد.
ما در زمان خود ثمره حاکمیت امامت را دیدهایم که جامعهی ما از میان این همه طوفان ها، بحرانها و چالشهای متفاوت که هر یک میتوانست باعث گسیختگی ملت ما شود به سلامت عبور کرد و نمام تهدیدها با مدیریت ولایت فقیه به فرصت تبدیل و ما امروز زمینهساز باز تولید تمدن اسلامی با مرکزیت ایران اسلامی هستیم.
نظریه ولایت فقیه تضمینکننده حضور پیوسته دین در قلمرو زندگی بشر است و لذا ما دفاع نظری و عملی از ضرورت حضور انسان کامل در قلمرو زندگی انسان اثبات کننده حقانیت «غدیر» است. رسالت اصلی انقلاب اسلامی ایران به عنوان پیشدرآمد انقلاب جهانی حضرت مهدی(عج) استقرار عدالت است چراکه عدالت علت تامه، معنویت در جامعه است در صورت استقرار نسبی عدالت، جمهوری اسلامی مدل موفق از مدیریت دینی به شایستگی معرفت اسلام علوی و مبشر اسلام مهدوی خواهد بود.
استقرار عدالت جوهره اصلی پیام غدیر است در سایه حاکمیت انسان کامل. پیام غدیر به نسل ما این است؛ سعادت و رستگاری جامعه انسانی تنها در گرو جاری شدن احکام الهی در تمامی زمینه های فردی و اجتماعی تحت زعامت و مدیریت انسان کامل و الهی می باشد(ماهنامه حیات،خبرگزاری تسنیم).
متاسفانه در دنیای امروز دشمنان اسلام در رسانهها و فضای مجازی حملات شدیدی نسبت به ولایت اهل بیت و ولایت فقیه انجام میدهند. جنگ نرم بسیار گستردهای علیه موضوع ولایت دینی در حال انجام است، پیروان و محبان اهل بیت باید هوشیارانه این تبلیغات را خنثی و معارف عزت آفرین اهل بیت را برای جهانیان تبیین کنند امروز باید با استفاده از همه امکانات از جمله فضای مجازی پیام غدیر برای جهانیان تبیین شود و موضوع ولایتمداری، ایستادگی در مقابل استکبار، عدالت اجتماعی وحمایت محرومان و مستضعفان مهم ترین پیام غدیر است.
این ایام یک فرصت طلایی برای درک بهتر معارف اسلامی، شناخت تاریخ اسلام و فصل ممیز تاریخ اسلام از تاریخ جاهلی است و از همین رو بر همه دستگاههای فرهنگی لازم و ضروری است که در این خصوص و به منظور شناساندن غدیر برنامهریزی لازم را داشته باشند تا فرهنگ و آموزههای غدیری در بین مردم ترویج شده و همچنین شاهد ارتقای سطح محبت و معرفت نسبت به ائمه باشیم چرا که غدیر تنها یک روز نیست بلکه کلید خوردن تاریخ است.
بر همین اساس، نگریستن به آن به عنوان تنها یک عید و یک روز، بدون دانستن و تفکر در فلسفه آن، ظلم به معنای تبلیغی، اندیشمندانه و جهادی آن است. این مساله موضوعی است که متاسفانه بسیاری از دستگاهها و متولیان فرهنگی ما بدان مبتلا هستند.
آن چه از غدیر برای ما اهمیت دارد، آموزهها و فرهنگ غدیر است و این که چه درسی از آن بگیریم تا بتوانیم الگو شویم بنابراین میتوان با رفتار، کردار و گفتار خود فرهنگ غدیر را معرفی کرد. عید غدیر باید به عنوان یک فرهنگ در زندگی ما حضور پیدا کند و نباید آن را در حد یک تشریفات بدانیم، بلکه باید به عنوان فرهنگی ناب بدان نگاه کنیم که یک سبک زندگی به ما ارائه میدهد.
مسئله غدیر و ولایت مهم ترین مساله شیعیان است
باید تلاش کنیم که با استفاده از هنر و ابزار آن، مفاهیم والای ولایت با بالاترین کیفیت به جهانیان معرفی کنیم. عید غدیر را باید یکی از بزرگترین اعیاد شیعیان دانست. روزی که دین کامل شد و نعمتهای پروردگار بیسابقه گشت.
پیامبر گرامی اسلام (ص)با قرائت خطبه غدیر تکلیف آحاد جامعه اسلامی را مشخص نمود. از این رو لازم است تا «واقعیت فرهنگی» و «آموزههای غدیر» سینه به سینه و نسل به نسل منتقل شود تا همگان حقیقت ولایت مولی الموحدین حضرت علی علیهالسلام را بدانند جهان فهمید برای رسیدن به حقیقت یک راه دارد و آن عشق به علی(ع) و عمل به سیره اوست، زیستن با غدیر؛ زیستن در پرتو آزادی معنوی و آزادی اجتماعی است، با غدیر زیستن، یعنی بر مبنای اخلاق با همه گستره آن زندگی کردن است، اگر غدیر تحقق پیدا کند، اخلاق به تمام معنا تحقق پیدا میکند.
اگر حقوق در معنای گسترده آن و در همه عرصههای آن شناخته و پاس داشته شود، همه چیز بهسامان میشود و رکنی رکین از ارکان غدیر تحقق مییابد. غدیر برای آن است که «فلسفه بعثت» تحقق پیدا کند و بعثت برای «تکمیل اخلاق» و تتمیم بزرگواریهای اخلاقی است. مفهوم عدالت مفهومی گسترده است و زمانی تحقق مییابد که در مفهوم گسترده خود دریافت شود و در همه عرصههای زندگی رعایت گردد؛عدالت تدبیرکنندهای عمومی و فراگیر است که همه چیز را زیر پوشش خود بهسامان میآورد و در سایه آن همگان بدرستی بهرهمند میشوند و به حقوق شایسته خود میرسند و این گونه است که غدیر معنا مییابد.
قانون؛ پاسداشت حریمها و مرزهای الهی و رعایت قوانین عقلانیِ انسانی، رکنی اساسی برای تحقق گوهر غدیر است و اینگونه است که زیستن با غدیر، زیستن براساس آزادی و اخلاق، در پرتو حقوق و قانون و بر مدار عدالت است. غدیر بر مبنای این پنج شاخص، گوهر خود را مینمایاند و زندگی مردمان را بهسامان میآورد و راه تعالی را بر آنان هموار میکند امروز امکان پیام رسانی به قدری وسیع، راحت و قابل دسترسی است که هیچ زمانی این چنین نبوده است.
با الگوبرداری از فرهنگ نورانی غدیر میتوان روح همدلی و اتحاد را میان مسلمانان تقویت کرد و با بیداری و پایداری، گرد یاس و ناامیدی را بر اردوگاه دشمن پاشید. ما اگر غدیر را به خوبی تفسیر و ساماندهی کردیم و با ادبیات و بیان مناسب آن را تبیین کردیم، می توانیم با استفاده از امکانات گسترده موجود غدیر را به عنوان یک پیام به جهانیان منتقل کنیم.
پیام غدیر این است که تجاوزی در جهان صورت نگیرد
عدالت برقرار شود، به ستمها پایان داده شود، کودکی یتیم نشود، به زنی در هیچ جای دنیا تعرضی صورت نگیرد، آواره ای در دنیا نباشد، کشتن انسان بی گناه و ترور خط قرمز زندگی انسان باشد، هیچ حقوقی نادیده گرفته نشود، طبیعت تخریب نشود و به سمت نابودی نرود، حریمی شکسته نشود و همه انسان ها پروادارانه زندگی کنند. در عرصه حکومت نیز شایسته سالاری، شفافیت، رفتار براساس قانون گرایی، پایبندی به کیفیت استخدام وسیله، پاسداشت حقوق مردم و عمل به عدالت رعایت شود، آن زمان می توان گفت اخلاق حکومتی به سمت غدیر حرکت کرده است.
گردآورنده: سرهنگ “سید جعفر ساداتی” معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مازندران