7

پدیده قاچاق چوب؛ درام غم انگیز خداحافظی با جنگل‌ها 

  • کد خبر : 4713
  • ۰۱ تیر ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۱
پدیده قاچاق چوب؛ درام غم انگیز خداحافظی با جنگل‌ها 
قاچاق چوب یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های استان های شمالی است که این روزها به یک نگرانی عمده برای مردم تبدیل شده است.

به گزارش “خط شمال” همه روزه در لابه‌لای اخبار شاهد اخباری از حوزه قاچاق هستیم که این پدیده نامبارک وقتی در حوزه چوب رخ‌نمایی می‌کند به معضل شومی تبدیل می‌شود که سرمایه‌های ملی کشور را نشانه گرفته است. سرمایه‌هایی که تنها متعلق به نسل امروز نیست.

‌قاچاق چوب یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های استان های شمالی است که این روزها به یک نگرانی عمده برای مردم تبدیل شده، تا جایی که اگر همین روند ادامه یابد شاهد درام غم‌انگیز خداحافظی با جنگل‌ها در اکثر شهرهای جنگلی خواهیم بود.

اگر نفس جنگل ها به شماره بیفتد دم های ما هم بازدمی نخواهد داشت در این صورت انسان ها نیز از آسیب در امان نخواهند ماند و لازم است دستگاه های ذیربط با افرادی که به صورت غیرمجاز، مبادرت به قطع درختان و قاچاق چوب می کنند برخورد جدی تری داشته باشند و مقامات مسئول نیز جریمه های بازدارنده بیشتری را در این خصوص تعیین و اعمال کنند.

قاچاق چوب و تخریب جنگل ها به ویژه در مناطق شمالی کشور باعث دل نگرانی متولیان و فعالان حوزه محیط زیست و منابع طبیعی شده است.
تاراج منابع طبیعی به عنوان سرمایه ملی، آلودگی هوا، وقوع سیل، رانش زمین، از بین رفتن گیاهان بومی و گونه های ارزشمند و آسیب به محیط زیست و جانوران و انسان ها بخشی از مضرات قاچاق چوب است که باید با فرهنگ سازی و آگاهی بخشی به عموم مردم و جدی تر شدن متولیان این بخش از گسترش آن جلوگیری کرد.

پدیده قاچاق چوب به عنوان یک تجارت تلخ، ناخوشایند و منفعت طلبانه است. درست است که صنعت چوب رو به گسترش است اما وجود جنگلها نیز برای بشر امری بسیار حیاتی است و نباید اجازه داد قاچاقچیان به جان درختان افتاده و از طریق فروش آنها سود جویی و کسب در آمد کنند.

با توجه به اظهار نظرات کارشناسان درون و برون سازمانی متاسفانه در ماههای اخیر به علت تورم، تعطیلی برخی از کارخانجات و بیکاری کارگران، گران شدن قیمت چوب و … افراد سود جو برای کسب در آمدهای هنگفت برخی افراد بومی نیز با وجود احتمال گرفتار شدن در تله ماموران حفاظت از جنگل منابع طبیعی و گشت های پلیس، مخاطرات را به جان می خرند و با سود جویان همراه می شوند.

از جمله راهکارهای کاهش قاچاق چوب می توان در مرحله اول به احیاء کارخانجات و به کارگیری کارگران بیکار شده اشاره کرد و وضعیت تورم و مشکلات اقتصادی را تا حدودی کاهش داد، افزایش نیروهای حفاظتی و اجرای مقررات بازدارنده از دیگر عوامل کاهش قاچاق چوب است.
در همین راستا می توان به واردات چوب به میزان تامین صنایع با قیمت مناسب، تامین منابع لازم چوبی و همچنین برای کاهش منابع طبیعی و جنگلها به افزایش زراعت چوب اشاره کرد.

گردآورنده: سرهنگ “سید جعفر ساداتی” معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مازندران

لینک کوتاه : https://khateshomal.ir/?p=4713

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.