4
رییس اداره اوقاف و امور خیریه محمودآباد:

وقف در پیشرفت شئون زندگی جامع نقش مؤثری دارد/ معافیت مردم محمودآباد از پرداخت پذیره اولیه موقوفات

  • کد خبر : 15351
  • ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۴
وقف در پیشرفت شئون زندگی جامع نقش مؤثری دارد/ معافیت مردم محمودآباد  از پرداخت پذیره اولیه موقوفات
رییس اداره اوقاف و امور خیریه محمودآباد گفت: وقف در پیشرفت شئون زندگی و استحکام پایه‌های گوناگون اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و بنداشتی جامع نقش مؤثر و بسزایی داشته است.

به گزارش “خط شمال” محمدرضا فیاض‌بخش در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ما ضمن اشاره به اینکه وقف از مسائل مهم فقهی و حقوقی است، اظهار داشت: فقهای ما در فقه فصلی بعنوان کتاب وقف اختصاص داده‌اند و از لحاظ حقوقی هم علیرغم قوانین و آئین نامههای مختلف راجه به وقف، در قانون مدنی ۳۶ ماده بصورت پشت سر هم و متوالیاً از ماده ۵۵ تا ۹۲ راجع به وقف است.

وی افزود: بحث وقف از دیرباز در صحنه حیات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی انسان‌ها نقش مهمی به عهده داشته است و به ادیان یا فرهنگ خاصی تعلق نداشته بلکه در تمام جوامع در طول تاریخ بشر متداول بوده است.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان محمودآباد ادامه داد: وقف سرمایه فنا ناپذیر و پر سود و برکتی بوده که در حقیقت از ایمان سرچشمه گرفته و با ساده ترین وضع و بهترین ترکیب بدون مداخله مستقیم دولت مشکلات مردم از طریق خیرات و مبرات حل می‌شد.

فیاض‌بخش تصریح کرد: وقف نهادی است اجتماعی که از وارستگی و آزادی و علو طبع واقف خود حکایت میکند و به عمل خیر واقف مهر ابدیت و جاودانگی میزند خداوند در سوره کهف آیه ۴۶ می‌فرماید مال و فرزندان زینت زندگی دنیوی هستند اما اعمال صالح که تا قیامت باقی است نزد پروردگار تو بهتر است هم از جهت ثواب الهی و هم از جهت حسن عاقبت اخروی

وی گفت: پیامبر اکرم (ص) فرمودند هرگاه فرزند آدم بمیرد عمل او قطع میشود مگر از سه چیز : صدقه جاریه ( یعنی وقف ) علمی که از آن سود برده  فرزند صالحی که برای او شود. ر کن کام کی اسلام به گونه ای اساسی و ریشه ای تمام نیازهای جامعه را بررسی کرده و راه حلهایی را ارائه داده که ضامن و در بردارنده گسترش عدالت و مساوات است از این رو وقف در میان مسلمانان دارای ارزش والایی است.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان محمودآباد افزود: وقف در پیشرفت شئون زندگی و استحکام پایه های گوناگون اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و بنداشتی جامع نقش مؤثر و به سزایی داشته است. اسلام به پیروان خود دستور داده تا با اجرای دستورات قرآن و شارع مقدس برای محرومیت زدایی از جامعه اسلامی اقدام کنند .

فیاض‌بخش عنوان داشت: شهرستان ولایتمدار محمود آباد مفتخر است بیش از ۳۰ امامزاده را در دل خود جای دهد و این امامزادگان محل و پایگاه معنوی برای این شهرستان است که مردم ولایتمدار برای ادای احترام به مقام شامخ این بزرگواران عرض ارادت و ادب مینمایند و درآمد و نذورات حاصل از بقاع متبرکه در زمینههای مختلف فرهنگی، دینی ، عمرانی و ساخت ساز و گسترش محل دفن امامزادگان و همچنین امورات قرآنی ، فرهنگی ، ادبی و هنری و – هزینه می شود.

 

وی با اشاره به اعمال معافیت های ویژه در پرداخت بخش قابل توجهی از حقوق موقوفات برای اشخاص حقیقی گفت: پذیره هوایی که در بحث انعقاد قرار داد برای باز پرداخت حقوق موضوعات دارند معاف می‌شوند.رییس اداره اوقاف محمودآباد افزود: معافیت کامل از پرداخت پذیره اولیه نسبت به کلیه کاربری ها در اراضی مشمول قانون ابطال اسناد فروش رقبات آب و اراضی موقوفه به استثنای کاربری های تجاری ۷۰ درصد،معافیت ۵۰ درصدی مستأجرین اراضی مزروعی از پرداخت اجور و اجرت المثل ایام تصرف و اشخاصی که سابقا نسبت به پرداخت اولیه اقدام نمودند از پرداخت پذیره انتقال همان رقبه کاملا معاف می‌شوند.

فیاض بخش با اشاره به اینکه وقف از دیرباز در صحنه حیات اجتماعی،اقتصادی و فرهنگی انسان ها نقش مهمی داشته عنوان کرد: وقف سرمایه فنا ناپذیر و پر سود و برکتی بوده که از ایمان سر چشمه گرفته و با ساده ترین وضع و بهترین ترکیب،بدون مداخله مستقیم دولت ،مشکلات مردم از طریق خیرات و میراث حل می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین وقف نهادی اجتماعی است که از وارستگی و آزادی واقف خود حکایت می‌کند و به عمل خیر واقف مهر ابدیت و جاودانگی می‌زند.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان محمودآباد در پایان در رابطه با برخی عملکرد اوقاف گفت: باز بینی ،بروز رسانی و تکمیل و صدور احکام هیأت امنا امام زادگان و اماکن مذهبی ،اجرای طرح شمیم حسینی با رویکرد به مبلغ ۱۰ میلیارد ریال ،پیگیری برای سند دار کردن ۲۰ موقوفات و رقبات آنها،تنظیم و تجدید۱۳۸ فقره قرار داد اجاره برای موقوفات غیر متصرفی از برخی اقدامات این اداره بود.

لینک کوتاه : https://khateshomal.ir/?p=15351

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.