2

واکسیناسیون موثرترین اقدام در کاهش ابتلا/ ا‌ُمیکرون را دست‌کم نگیرید

  • کد خبر : 3015
  • ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۴
واکسیناسیون موثرترین اقدام در کاهش ابتلا/ ا‌ُمیکرون را دست‌کم نگیرید
سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی بابل واکسیناسیون را موثرترین اقدام در کاهش ابتلا به کرونا در سویه جدید دانست و گفت: در ابتدای پیک ششم کرونا ناشی از سویه اُمیکرون قرار داریم.

به گزارش قلم شمال آنلاین؛ دکتر سیدعلی مظفرپور در این خصوص اظهار داشت: در این سویه از کرونا علائم بالینی اولیه شباهت بیشتری به سرماخوردگی داشته اما متاسفانه سرایت پذیری بالاتری نسبت به سویه‌های قبلی دارد.

وی افزود: علائم خفیف باعث نشود تا این بیماری دست‌کم گرفته شود، چون تجربه پیک‌های حاصل از سویه های قبلی نشان داد که به دنبال افزایش بروز بیماری موارد بستری هم افزایش یافته و با توجه به محدودیت تخت های بستری و بخش مراقبت ويژه وافزایش عوارض و مرگ و میر را خصوصا در گروه های پرخطر خواهیم داشت.

سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی بابل تصریح کرد: در پیشگیری از ابتلا موثرترین اقدام واکسیناسیون است که طبق مطالعات انجام شده دریافت کنندگان دوره کامل توصیه شده از انواع واکسن‌های موجود در صورت ابتلا علائم خفیف تری داشته و خطر پیشرفت به فرم شدید بیماری و مرگ و میر به طور قابل توجهی در آنها کاهش داشته است.

مظفرپور ادامه داد: همچنان رعایت پروتکل های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و قرنطینه در کاهش بار ابتلا در جامعه از اقدامات مهم توصیه شده است.

وی خاطرنشان کرد: علائم اولیه سویه اُمیکرون بسیار شبیه سرماخوردگی است در صورت مبتلا شدن از مایعات کافی، سوپ‌های رقیق و درمانهای علامتی ساده جهت کنترل تب نظیر استامینوفن و آنتی هیستامین هایی نظیر دیفن هیدرامین جهت کنترل سرفه با مشورت پزشک خانواده خود استفاده کنید.

سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی بابل افزود: همچنین استفاده از دمنوش‌هایی همچون بابونه و آویشن با توجه به مطالعات انجام شده در تسکین علامتی مراحل اولیه بیماری کمک کننده خواهد بود.در صورت ابتلا حتما قرنطینه خانگی را رعایت کنید تا از ابتلای سایر افراد جامعه تا حد امکان پیش گیری شود.

مظفرپور در پایان بیان کرد: دقت کنید که گرچه علایم ابتدایی این بیماری ممکن است به سرماخوردگی شبیه باشد، ولی کرونا سرماخوردگی نیست و در صورت عدم بهبودی طی ۳ تا پنج روز اول ابتلا خصوصا در گروه های پر خطر نظیر مبتلایان به دیابت، پرفشاری خون، نارسايي كليوي، قلبي، كبد، چاقي بيش از حد و دریافت کنندگان پیوند و داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی با توصیه های فوق با پزشک خانواده خود ارتباط برقرار کنید و همچنين در صورت بروز علایم خطر نظیر بی اشتهایی و ضعف و تب طول کشیده و پیش رونده، تنگی نفس و درد قفسه سینه اقدام و ارجاع به موقع صورت گیرد.

لینک کوتاه : https://khateshomal.ir/?p=3015

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.