1

مگس میوه در 100 هکتار باغ محمودآباد ردیابی شد

  • کد خبر : 17203
  • ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۸
مگس میوه در 100 هکتار باغ محمودآباد ردیابی شد
مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد از ردیابی آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در 100 هکتار باغات این شهرستان از اول امسال تاکنون خبر داد.

به گزارش “خط شمال” محمد هادی‌زاده با بیان اینکه مگس میوه مدیترانه‌ای یکی از آفات مهم و خطرناک است، اظهار کرد: این آفت چندنسلی و در شرایط مساعد می‌تواند در تمام طول سال زاد و ولد کند.

وی درباره چگونگی خسارت مگس میوه مدیترانه‌ای، گفت: مگس ماده در پوست میوه تخم‌ریزی و لارو از گوشت میوه تغذیه می‌کند که در اثر لارو یک نوع لهیدگی و تغییر رنگ در میوه دیده می‌شود.

هادی‌زاده تغییر رنگ در محل تخم‌ریزی مگس بر روی میوه، پوسیدگی میوه در اثر تغذیه لارو آفت و ریزش شدید و نابه‌جای میوه را از دیگر علائم خسارت این آفت برشمرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد درباره کنترل آفت مگس میوه مدیترانه‌ای، بیان کرد: نصب تله‌های جلب‌کننده یا کارت زرد چسبنده در باغات آلوده، جمع‌آوری و معدوم کردن میوه‌های آفت‌زده و مشکوک و مدفون کردن میوه‌ها در عمق 50 سانتی‌متری خاک، طعمه پاشی تنه و سرشاخه‌های اصلی درخت به‌ویژه قسمت‌های آفتاب‌گیر درخت با پروتئین هیدرولیزات 3 تا 5 درصد به همراه سم مالاتیون با دوز دو در هزار در 100 لیتر آب، از راهکارهای کنترل این آفت است.

هادی زاده با اشاره به اهمیت زمان مناسب برداشت برخی از میوه‌ها مانند نارنگی زودرس، خرمالو، ازگیل و … در فصل پاییز و پاکسازی سطح باغ، تصریح کرد: باغداران از نقل و انتقال میوه‌های آفت‌زده جلوگیری و نسبت به انجام مبارزه زراعی در فصل سرما و پابیل کردن سایه‌انداز درختان برای از بین بردن شفیره‌های آفت اقدام کنند.

وی به وجود 6 ایستگاه ردیابی این آفت در شهرستان محمودآباد اشاره کرد و گفت: امسال تاکنون آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در 100 هکتار باغات این شهرستان توسط کارشناسان پهنه ردیابی و عملیات محلول پاشی علیه این آفت در 35 هکتار با مصرف 130 لیتر مالاتیون انجام و تعداد 450 عدد کارت زرد و 30 عدد تله مک فیل و 20 عدد فرمون، 40 لیتر پروتئین هیدرولیزات و 10 کیلوگرم قرص سراتینکس در ایستگاه های ردیابی مصرف شد.

لینک کوتاه : https://khateshomal.ir/?p=17203

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.