2
عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران؛

مهندسی خلاقیت، ساختن و سازندگی است/ مهندسان؛ پیشگامان عرصه سازندگی

  • کد خبر : 3345
  • ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶
مهندسی خلاقیت، ساختن و سازندگی است/ مهندسان؛ پیشگامان عرصه سازندگی
عضو هیئت علمی و رییس دانشکده مهندسی و فناوری دانشگاه مازندران گفت: مهندسی یعنی خلاقیت، ساختن و سازندگی؛ پویایی و نشاط در هر جامعه‌ای که در آن علم مهندسی جایگاه خود را پیدا کرده باشد؛ امنیت، رفاه و آسایش اهل آن جامعه خواهد بود.

به گزارش قلم شمال آنلاین؛ دکتر علی اکبر عمویی در گفت‌وگو با خبرنگاران در آستانه فرا رسیدن پنجم اسفندماه به‌مناسبت روز بزرگ‌داشت خواجه نصیرالدین طوسی و روز مهندس اظهار داشت: خواجه‌نصیرالدین در ۵ اسفندماه سال ۵۷۹ در توس دیده به جهان گشود؛ به‌ افتخار روز تولد این دانشمند بزرگ، پنجم اسفندماه هر سال در تقویم ایران در جهت تجلیل از مهندسان به‌عنوان پیشگامان عرصه سازندگی و بازگو‌کننده رسالت این قشر فرهیخته در مسیر پیشرفت، توسعه و آبادانی این مرز و بوم، روز مهندس نامگذاری شده است.

وی تصریح کرد: مهندسی یعنی خلاقیت، ساختن و سازندگی. پویایی و نشاط در هر جامعهای که در آن علم مهندسی جایگاه خود را پیدا کرده باشد، امنیت، رفاه و آسایش اهل آن جامعه خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران گفت: برخلاف دانشمند، مهندس، آزاد و مختار نیست تا موضوع و مشکل مورد علاقه خود را انتخاب کند؛ وظیفه او این است که به حل مشکلاتی که پیش‌بینی شده یا مشکلات پیشبینی نشده که اتفاق می‌افتد، بپردازد؛ او باید در فایده اقتصادی عمل خود یا ادامه کار یک وسیله یا سیستم، بهبود بازدهی آن و پرهیز از پیچیدهکردن بیمورد سیستم نیز تامل کند.

عمویی خاطرنشان کرد: اگر به تاریخ کهن ایران نگاه کنیم آثار فراوانی از کارکرد مهندسان به یادگار مانده است که احداث بناهای جهانی در تخت جمشید، معماری مسجد گوهرشاد مشهد توسط قوام‌الدین شیرازی، ساخت اولین مسجد جامع اصفهان در دوره سلجوقیان توسط عبدالوهاب بنای شیرازی و اعلام حرکت مریخ به دور خورشید توسط قطبالدین شیرازی از نمونه‌های برجسته و چشمگیر این قشر خلاق جامعه است.

وی افزود: در طول 400 سال گذشته، نقش مهندسان، گسترده و توسعه بسياری يافته است و از ساخت سلاح‌های دفاعی و موتورها تا محصولاتی كه زندگی روزانه همه مردم را تحت تأثير قرار میدهد، تغيير يافته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران ادامه داد:بسياری از اين تغييرات به خوبی شناخته شده است؛ مهندسان طراحی رايانهها، نرمافزارها، اتومبیل‌ها، جادهها و پلهای عبور خودروها، نیروگاهها و سيستمهای انتقال قدرت به مردم را بر عهده داشته‌اند؛ اگرچه مهندسان، متواضعانه به اداى وظايف خود ادامه ميدهند، به هر حال برخى از اقدامات آنان به درستی شناخته نشد براى مثال هر جزیى از دستگاههاى پزشكى از يک ترمومتر ساده گرفته تا دستگاه بسيار پيچيده MRI توسط يک مهندس طراحى شده است.

عمویی در پایان یادآور شد: در سال ۲۰۰۳، آکادمی ملی مهندسی در آمریکا فهرستی از نوآوری بیست دست‌آورد مهندسی که زندگی ما را دگرگون کردند را منتشر کرد که عبارتند از: 1- برقی‌سازی 2- خودرو 3- هواپیما 4- تامین و توزیع آب 5- الکترونیک 6- رادیو و تلویزیون 7- مکانیزاسیون کشاورزی 8- رایانه 9- تلفن 10- تهویه مطبوع و سردسازی 11- بزرگ‌راه 12- فضاپیما 13- اینترنت 14- عکس‌برداری 15- لوازم خانگی بزرگ 16- فناوری‌های بهداشتی 17- فناوری نفت خام و سوخت فسیلی 18- لیزر و فیبر نوری 19- فناوری هسته‌ای 20- دانش مواد.

لینک کوتاه : https://khateshomal.ir/?p=3345

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.