21

مسجد آقا عباس آمل با قدمتی چندین هزار ساله

  • کد خبر : 10961
  • ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۱
مسجد آقا عباس آمل با قدمتی چندین هزار ساله
مسجد آقا عباس یکی از بناهای تاریخی شهر آمل واقع در شرق محله کارگر، ضلع جنوب غربی راسته بازار نو است که تاریخ آن به دوران صفوی- قاجاره گزارش شده است، این مسجد از مساجد قدیمی آمل در راستای مساجد جامع و امام حسن عسگری(ع) به حساب می‌آید.

به گزارش “خط شمال” ورودی مسجد در ضلع شمالی است و بر فراز سردر آن مناره هشت ضلعی زیبایی با تزیینات خاص آجرکاری قرار دارد. حیاط مسجد مستطیل شکل و شبستان‌هایی در جهت جنوبی و غربی آن واقع شده‌اند.
اکنون این مسجد چهار سالی ست که شبستان و حجره‌های آن مورد استفاده طلبه‌های حوزوی قرار نمی‌گیرد و حجره‌ها بلااستفاده مانده است.

قدمت این مسجد به قرون اولیه هجری قمری می‌رسد، ولی بنا در طی زمان دچار تغییرات فراوانی شده‌است. این بنا یک بار در اثر زلزله تخریب و در سال ۱۲۲ به دست آقا علی اشرف مشایی و حاجی گرشاسب بازسازی شد. (رابینو، ۱۳۶۵) در سال ۱۳۳۵، مسجد طعمه حریق شد و بار دیگر متولیان آن را مرمت کردند. در سال‌های اخیر، شبستان جنوبی بنا را تخریب و شبستان دیگری با سازه فلزی بجای آن احداث کرده‌اند.

سال ۱۳۶۵ شمسی تولیت مسجد جامع آمل به مرحوم حجت‌الاسلام حاج شیخ محمد صادق اسدیان که از نوادگان و فرزندان ذکور واقف بنا، حاج گرشاسب مشائی بوده‌اند با امضا و تائیدات بزرگان طایفه و خاندان مشائی و همچنین تاییدات مراجع قم به ایشان سپرده شد. متولی وقت حاج شیخ محمد صادق اسدیان مقبره جد بزرگوار خود حاج گرشاسب را با تفأل به قرآن و آمدن آیه شریفه (ادخلوها بسلام آمنین…)بازسازی نموندند. مرحوم اسدیان مرمت و بازسازی مسجد جامع، احیای کتابخانه وحوزه علمیه، تدریس سطوح مقدماتی وعالی حوزه علمیه در مسجد جامع را نیز بر عهده داشته‌است.

این اثر در تاریخ 11 دی 1380 با شمارهٔ ثبت 4671 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

عکس:کبریا مقدس

لینک کوتاه : https://khateshomal.ir/?p=10961

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.