4

مساله‌ی کتابخوانی در کشور ما جزو امور نگران کننده است/ نقش کلیدی رسانه و خبرنگار در جامعه

  • کد خبر : 10987
  • ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰:۳۰
مساله‌ی کتابخوانی در کشور ما جزو امور نگران کننده است/ نقش کلیدی رسانه و خبرنگار در جامعه
امام جمعه محمودآباد به اهمیت کتاب و مطالعه اشاره کرد و گفت: مطالعه از مسائلی‌ است که در کشور ما چندان به آن توجه نشد و مساله‌ی کتابخوانی در کشور ما جزو امور نگران کننده محسوب می‌شود.

به گزارش “خط شمال” حجت‌الاسلام احمد جباری  در خطبه نماز جمعه این هفته اظهار داشت: مقام معظم رهبری می‌فرماید هر وقت به یادم می‌آید آمار کتابخوانی چقدر در کشور ما پایین است قلبم به درد می‌آید در فشار قرار میگیرد. برای توجه چندانی متاسفانه در کشورمان به مساله‌ی کتابخوانی نمی‌شود. در حالی که اگر بخواهیم یه بررسی سطحی هم داشته باشیم کشورهای  پیشرفته را بخواهیم یک ارزیابی داشته باشیم عامل پیشرفت آنها و توسعه پیدا کردنشان چه بوده است، جز کتابخوانی، جز تحقیقات جز پژوهش هیچ عامل دیگری اینجا وجود نداشته است.

وی افزود: وقتی این فرهنگ در جامعه‌ای جا بیافتد که کتاب می‌تواند جامعه را رشد و بالنده بدهند این‌همه مهری و این همه کم توجهی نسبت به امر کتاب صورت نمی‌گیرد بنابراین بزرگان این مطلب را بیان فرمودند: هر کسی اگر در جامعه به جایی رسید و توفیق پیدا کرده است یا به خاطر مطالعه و کتابخوانی او بوده است یا همدم و رفیق اهل مطالعه‌ای داشته است که توانسته از او استفاده‌ی بهینه و بهره‌ی لازم را ببرد.

امام جمعه محمودآباد به شهدای مدافع حرم  اشاره و گفت: مقام معظم رهبری بیان فرمودند: در دفاع مقدس امام راحل این‌ها را امر می‌کرد، تشویق می‌کرد، جبهه‌ها را پر کنید، دستور به رفتن جبهه رادر هشت سال دفاع مقدس می‌دادند. اما برای برای سوریه و عراق نه این‌ها را کسی امر کرد نه ملزم کرد نه تشویق شان کرد. سر از پا نشناخته برای دفاع از حریم اهل بیت می رفتند و در غربت هم به شهادت می‌رسید و تعدادی هم  پیکرشان برنگشته است.توانستند دفع خطر و ایجاد امنیت برای ام القری اسلامی ایران عزیز ما و بقیه کشورهایی که در معرض خطر بودند بوجود بیارند. اینها نباید فراموش بشوند یاد اینها باید همیشه سر زبان‌ها باشد.

حجت‌الاسلام جباری تصریح کرد: از همه‌ی عزیزان که اهل رسانه، خبر و اطلاع رسانی سالم منصفانه و مومنانه هستند تشکر می‌کنم. می‌دانیم امروز نقشی که رسانه خبر و خبرنگار در جامعه بشری دارد به طور مطلق نقش بسیار تعیین کننده و شگرفی است. اثرگذار می‌تواند اتفاقات بسیار مهمی را در جامعه رقم بزند حوادث خطرناکی را بوجود بیاورد یا اسباب برای آثار و برکات فراوان در جامعه باشد.

وی یادآور شد: خبرنگاران برخی شاید خیلی آشنا به رسالت نباشد و ندانند از دیر زمان همان رسانه‌های قدیمی هم چه اندازه ایفای نقش می‌کردند چه رسد امروز که خبرها بر خط است صریح در آن واحد می‌تواند جامعه را دچار یک واکنشی بکند یا ملتهب بکنند اگر به رسالتش آشنا باشد می‌تواند درست عمل کند. از این ابزار مهم و اثرگذار به نحو احسن با آنچه که در وجودش هست سلامت نفس، امانتداری و درست مخابره کردن خبر به سرعت ایفای نقش کردن اینها را اگر بتواند در دستور کار خودش قرار بدهد بسیاری این خبرنگار می‌تواند موثر باشد و جایگاه خاصی را داشته باشند.

امام جمعه محمودآباد بیان کرد: یک ویژگی ممتازی که خبرنگاران باید داشته باشند و برخی از افراد را ما می‌بینیم این ویژگی را دارند خبرنگار باید حر باشد و آزاد. وابسته به هیچ چیز نباشد نه وابستگی به مادیات باشد نه وابستگی به جریانات باشد نه وابسته به حزب و گروه باشد. آنچه که تکلیفش اقتضا می‌کند به عنوان رابط و واسط میان مردم و مقامات و دولتمردان و مدیران و مسولانه حرف و مطالبات مردم را بتواند به خوبی و به درستی منتقل کنند.

حجت‌الاسلام جباری عنوان داشت: اگر این روحیه را یک خبرنگار نداشته باشد قطعا جذب برخی از احزاب، گروه‌ها یا جریاناتی می‌شود که پول می‌توانند به راحتی او را متزلزل کند. خبرنگار نباید وابسته به هیچ فرد، گروه و جریانی باشد.آزاد اما مومنانه باید کارشان را انجام بدهند.

وی خاطرنشان کرد: چهارشنبه هیجده مرداد هم روز بزرگداشت شهدای مدافع حرم است یاد همه‌ی ها را با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد زنده و جاوید می‌داریم. روزهایی گذشت، داعش درنده حیوان‌صفت، بر جامعه‌ی بشری و منطقه‌ی غرب آسیا که یک نام لرزه بر همه‌ی جان ‌ها و بدن‌ها می‌انداخت.وقتی که در یک منطقه و روستا اینها وارد میشدند جنایت را مرتکب می‌شدند فیلم‌ها و عکس‌ها و خبرهاشان منتشر می‌کردند با شنیدن همین جنایات روستا به روستا،شهر پشت سر هم سقوط می‌کرد و اینها منطقه به منطقه را تصرف می‌کردند. نامشان لرزه بر اندام می انداخت فراموش نکردیم. اما شیر مردانی از ایران اسلامی، لبنان، افغانستان، سوریه و عراق، برای پیوستن به جبهه‌ی مقاومت و مجاهدان و مدافعان حریم الهی خود را آماده کردند. آنها به عراق و سوریه  رفتند، کاری با اینها(داعش) کرده‌اند که اینها راه آمده را برای برگشت گم کردند. سردار سلیمانی روحش شاد و با سیدالشهدامحشور باشد ریشه آنها را زد.

امام جمعه محمودآباد گفت: مساله‌ی اشاره‌ی منکرات و تظاهر به ناهنجاری‌ها از حیث رفتاری و اخلاقی به مساله‌ی اعتقادی و دینی و مذهبی هم رسوخ پیدا کرده است. تا کجا می‌خواهند این مساله را پیش ببرند و مسئولین ما هم ساکت و آرام باشند. تابستان هم  یواش یواش دارد به اتمام می‌رسد. طرح و لایحه‌ای که مجلس رفته بود گفتند این را سریع آماده می‌کنیم و اقدامات مقتضی لازم را هم انجام میدهیم. سوال  اینه نکند این طرح البته ما اعتماد داریم شما این برازنده‌ی شما نیست ولی ما یه دوره‌ای را طی کردیم. زمین میدهیم زمان می‌خریم.

حجت‌الاسلام جباری افزود: بنی صدر ملعون یکی پس از دیگری داشت مناطق از دست می‌داد. دلش خوش بود به این که زمان در اختیار ماست. ما داریم زمان را از دست می‌دهیم، زمینه‌ها یکی پس از دیگری هم دارد از دست ما در می‌رود. اول کشف حجاب بود بعد برخورد با محجبه‌  ها  شروع شد. بعد از برخورد با محجبه ها با آمران به معروف و ناهیان از منکر در افتادند بعد از آن توهین به ارزش‌ها و معتقدات و مقدسات شروع شده است. به ائمه‌ی معصومین توهین می‌کنند به دین توهین‌ می کنند. باز ما  هم دست رو دست بذاریم دل خوش کردیم که لایحه می‌خواهد بیرون بیاد.هرکاری که دلشون خواست انجام دادند آن وقت عادی سازی که بشود هیچ قدرتی و هیچ قانونی نمی‌تواند این قضایای را در کشور جمع کند.

وی ادامه داد: مسئله برنج و کشاورزی هم که مسئولان و وزیر کشاورزی ماهم که حسابی در خواب عمیق به سر می برند. و هیچ گونه دلسوزی خیرخواهی وجود ندارد. کشت دوم هم یواش‌یواش دارد شروع میشود.محصول امسال هم که به دست آمد. تن به تن برنج های سال گذشته  در انبار خونه‌ها مانده است. قیمت مشخص و معینی براش تعیین نکردند پنجاه تومان، پنجاه و هفت یا شصت تومان هست چقدره؟ مرغی که چهل و پنج روز مرغدار زحمت می‌کشد آن زحمت مقایسه کنید با زحمت کشاورز. کیلویی صد، صد و ده تومن هم رسیده بود. برنج با آن همه زحمات، با آن همه هزینه‌های سنگین از ماشین‌آلات گرفته تا کود و سم تا قیمت کارگر و بقیه‌ی امور. آنها را جزء کالاهای ضروری نمی دادند.

حجت‌الاسلام جباری  بیان داشت: آقایان بی‌خیال هستند. هر چه داد بزنن، نزنن فایده‌ای ندارد. نمایندگان هر چی گلو پاره کنند فایده ندارد.اگر یادتان باشه نمایندگان مجلس اصفهان برای آب زاینده رود که بیاد توی زاینده رود جریان پیدا کند همه متفقن گفتند  استعفامی دهند، بدن دولت لرزید گفت نه آب به زاینده رود میاریم. زاینده رود را پر از  آب کردند. مازندران ما چه جایگاهی دارد؟ مسئولین مازندران کجای کار هستند؟ شما می‌تونید یک وزیر را بیدار کنید دولت را نمی خواهد بلرزانید. لذا مطالبه‌ی همه‌ی کشاورزان و ما نوکران این مردم است که باید فکر عاجل و مناسبی نسبت به این امر بشود تا دغدغه و نگرانی کشاورزان رفع بشود.

وی در پایان گفت: نماز جمعه برای معرفت افزایی است. نمازگزاران موقع خطبه‌ها هم توجه به نماز و خطبه ها داشته باشند و  هم حالتشان حالت نمازگزار باشد هم در حین خطبه‌ها قرآن نخوانند. نمازهای مستحبی نخوانند.کارهایی که منافات با خطبه‌ها و شنیدن خطبه‌ها دارد را کنار بزارند. لذا توصیه  می شود، خطبه‌ها جای دو رکعت نماز هست و حالت نماز گزار رو به قبله و رو به خطیب  تا ان شالله فضیلت نماز هم دست شما بیاد.

گفتی است در بین اقامه نماز جمعه به مناسبت هفته نماز جمعه از حجت الاسلام و المسلمین اسماعیلی امام جمعه اسبق شهرستان محمودآباد با اهدای لوح تقدیر، تجلیل به عمل آمد.

لینک کوتاه : https://khateshomal.ir/?p=10987

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.