5
به صورت مجازی با حضور مقامات کشوری، وزارتی و دانشگاهی برگزار شد:

مراسم اختتامیه رویداد ملی کمند

  • کد خبر : 802
  • ۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰
مراسم اختتامیه رویداد ملی کمند
مراسم اختتامیه رویداد ملی کمند (کار، مهارت، نوآوری دانشجویان دختر) در روز سه‌شنبه 15 تیرماه 1400 و به‌صورت مجازی به میزبانی دانشگاه مازندران برگزار شد.

در این مراسم که با حضور مقامات کشوری و وزارتی به صورت مجازی و مسئولان دانشگاهی به صورت حضوری برگزار شد، دکتر معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، دکتر غلام‌رضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و مهندس حاتمی معاون صندوق کارآفرینی امید استان مازندران پس از سخنان دکتر کوروش نوذری رییس دانشگاه مازندران به ایراد سخن پرداختند.

در پایان این مراسم نیز از برگزیدگان رتبه‌های برتر، ایده‌های برتر، ایده ناب و هم‌چنین مسئولان و اعضای کمیته اجرایی این رویداد با اهدای لوح سپاس و تندیس، تجلیل به عمل آمد.

رویداد کمند بر تقویت مهارتها و توجه به خلاقیت و نوآوری دانشجویان تمرکز دارد

دکتر معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور نیز که به صورت مجازی و از طریق سامانه وبینار در این مراسم حضور داشت، با اشاره به انعقاد حدود 230 موافقت‌نامه با دستگاه‌های مختلف اجرایی در حوزه مرتبط با زنان و خانواده، گفت: همکاری‌های بسیار خوبی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه‌های کشور در غالب این موافقت‌نامه شکل گرفته از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به رویداد کمند، رویداد سفیران فرهنگی در حوزه‌ توان‌افزایی کانون‌های فرهنگی دانشجویی برای افزایش مهارت‌های تاب‌آوری، گفت‌وگو و مهارت‌های ارتباطی در میان جمع و دانشجویان است.

دکتر ابتکار افزود: از دیگر موارد موفقیت این توافق‌نامه‌ها می‌توان به نمایشگاه‌های صنایع دستی و مد و لباس دانشجویان دختر اشاره کرد که فرصتی برای عرضه کارهای‌شان است که خوشبختانه این نمایشگاه اکنون شکل مجازی پیدا کرده و یک نمایشگاه دایمی مجازی برای این موضوع فعال است. هم‌چنین جشنواره زن و علم، جایزه‌ مرحوم مریم میرزاخانی که سالانه اجرا می‌شود و افراد برتر پژوهشی و علمی معرفی می‌شوند و همین‌طور ما امسال به طور خاص، جشنواره پروین اعتصامی را برای زنان شاعر کشورمان داریم که برگزار خواهیم کرد.

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور ضمن سپاسگزاری از دانشجویانی که در این فعالیت‌ها همراه هستند، اظهار داشت: ما همیشه در موضوع ارتباط بین دانشگاه و صنعت، تولید و بخش‌های مختلف اجرایی کشور مانند بهداشت و درمان این دغدغه را داشتیم که این ارتباط و پیوند به خوبی برقرار نشده و دانشگاه‌های ما صرفا با نگاه نظری نسبت به موضوعات نگاه کردند و جنبه‌های کاربردی را کمتر دیدند. هم‌چنین فارغ‌التحصیلان ما این امکان را نداشتند که بتوانند در کسب‌وکار خود و یا در عرصه‌های مورد نیاز کشور نقش‌آفرینی کنند که خوشبختانه در دوره دولت دوازدهم، چند رویکرد باعث شد تا این رویه تغییر کند و فرصت‌های نوینی برای دختران و پسران فارغ‌التحصیل به دست آید که از جمله می‌توان به تقویت و توسعه‌ شرکت‌های دانش‌بنیان که از دست‌آوردها و پیش‌رفت‌های بزرگ کشور ما است اشاره کرد که این شرکت‌ها و استارت‎آپ‌ها و اکوسیستم خوبی که بین دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری و بخش خصوصی جهت بروز استعدادها و توانمندی نخبگان در عرصه‌های مختلف به وجود آورده است.

دکتر ابتکار در ادامه سخنان خود به موضوع مهارت به عنوان یکی دیگر از رویکردهای مهم در نظام آموزشی، چه در دانشگاه‌ها و چه در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: مهارت خوب‌زیستن که برای ما اهمیت زیادی دارد و ما می‌خواهیم این مهارت‌های خوب زیستن را توسعه دهیم، مهارت‌های تاب‌آوری و مهارت‌های ارتباطی خوب تا بتوانیم انسجام خانواده و اجتماع و حس اعتماد به نفس و خودباوری ملی‌مان را ارتقا دهیم و همین‌طور مهارت‌های شغلی و کاری که به افراد این فرصت را بدهد که آینده خود را بسازند و ایده‌ها و دیدگاه‌های‌شان را آن‌هم در دنیای مجازی امروز از سطح ایده به یک محصول و خدمت تبدیل کنند.

معاون رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به رویداد کمند اشاره کرد و با تاکید بر این‌که این طرح از آن‌دسته طرح‌هایی است که روی موضوع مهارت‌ها و توجه به خلاقیت و نوآوری دانشجویان تمرکز دارد، افزود: خوشبختانه این طرح بسیار مورد توجه اساتید و دانشجویان قرار گرفته و نکته حایز اهمیت این است که ما این نهال را کاشتیم و احتیاج دارد تا اساتید و روسای دانشگاه با آبیاری نهال کمند، الگوی موفق برای مهارت‌افزایی دانشجویان را توسعه دهند و بتوانند این ایده را در سطوح و ابعاد مختلف گسترش دهند تا ما به یک نقطه‌ای برسیم که همه دانشجویان ما این فرصت را داشته باشند که بتوانند در طرح کمند، آموزش‌های لازم مهارتی را ببینند و آن اعتماد به نفس و دید نسبت به آینده را برای مشاغل کسب کنند.

امروزه دختران دانشجو حضورشان را در عرصه‌های مختلف به‌ویژه در حوزه علم و فعالیت علمی اثبات کردند

دکتر غلام‌رضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این مراسم با تاکید بر این نکته که ما در تعداد قابل ملاحظه‌ای از دانشگاه‌ها شاهد برگزاری رویداد علمی کمند بودیم که دست‌آورد‌های خوبی را هم برای مجموعه دانشگاهی خاصه دانشجویان دختر دانشگاه‌های کشور به‌همراه داشت، گفت: فلسفه این رویداد بزرگ این است که کیفیت زندگی دانشجویی دانشجویان از قوت بهتر و بیشتری بهره‌مند و برخوردار شود. زمانی که صحبت از کیفیت زندگی دانشجویی می‌شود منظور، تجربه زیست اجتماعی، فرهنگی و علمی که دانشجویان در روتین روزمره‌شان و در میدان بزرگ دانشگاه طی می‌کنند و از این طریق، یک تجربه و توانمندی تازه را کسب می‌کنند و زندگی را از یک غنای بیشتری بهره‌مند می‌سازند و تمام این‌ها در دایره کنشگری و فعالیتی رقم می‌خورد که یک فعالیت اکتسابی است و حرمت و جایگاه ویژه‌ای دارد.

دکتر غفاری ادامه داد: فعالیتی که در قالب طرح ملی کمند ارایه می‌شود این است که ما کیفیت زندگی اکتسابی خود را قوت ببخشیم و به همین خاطر اساسا با کسب فعالیت‌ها، زندگی را تعریف می‌کنیم. به ویژه وقتی که این قابلیت‌ها در یک فعالیت و کنشگری جمعی و گروهی شکل می‌گیرد که خود ارزش و اهمیت کنش دانشجویان را مضاعف می‌سازد، زیرا یکی از حلقه‌های مفقوده‌ای که ما در توسعه کشورمان داریم این است که در موضوع فعالیت جمعی، کنشگری جمعی و کار تیمی که خود نیازمند یک فرهنگ است دارای نقصان‌هایی هستیم. این رویداد کشور را برای کار جمعی و کار تیمی فراهم می‌سازد که این کار کمی نیست.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت عتف با بیان این نکته که خوشبختانه ما امروزه در قالب این رویداد ملی، شاهد یک تنوع و تکثری از فعالیت‌ها هستیم، خاطرنشان ساخت: طبیعتا در جایی که تنوع و تکثر وجود دارد، این نوید را به ما می‌دهد که این فعالیت‌ها قابل اشاعه در مجموعه‌های مختلف هستند. زمانی که ما در یک مقیاس ملی و فراتر از یک دانشگاه، شاهد کارهای خوب دانشجویان در این رویداد علمی هستیم، درمی‌یابیم که از یک تنوع و تکثر قابل توجهی برخوردار هستیم. اگر ما این نکته را پذیرا شویم که پیشرفت جوامع در گرو قابلیت‌هایی است که در نزد کنشگران آن جامعه قرار دارد، رویداد ملی کمند یکی از این بستر‌ها و پدیده‌هایی است که در تقویت این مهم بسیار موثر است.

دکتر غفاری در پایان سخنان خود، رویداد کمند را فراتر از مجموعه دانشگاه دانست و اظهار داشت: امروزه می‌بینیم که فعالیت و کنشگری دانشجویان ما صرفا محدود به محیط و میدان دانشگاه نیست بلکه با مجموعه‌های بیرون دانشگاه ارتباط و پیوندی حاکم شده است که دست‌آورد مهمی به‌شمار می‌آید. این هم پیوندی و توجه به استفاده از ظرفیت‌هایی که در مجموعه‌های مختلف وجود دارد، فرصت بسیار خوبی برای نوعی تمرین برای کار جمعی، گفت‌وگو، هم‌افزایی و استفاده از توان و انرژی است که هم در مقیاس فردی در نزد افراد مختلف وجود دارد و هم استفاده از مجموعه‌های نهادی و سازمانی که از ظرفیت و امکان کمک و هم‌افزایی برخوردار است. طبیعتا این‌چنین فعالیت‌هایی آثار و پیامدهای فراوانی را برای مجموعه‌های دانشگاهی و جامعه دارد چرا که این امر اثبات شده، به ویژه وقتی که این فعالیت از ناحیه دختران دانشجو صورت پذیرد که امروزه حضورشان را در عرصه‌های مختلف به‌ویژه در حوزه علم و فعالیت علمی اثبات کردند.

نباید از ظرفیت عظیم دختران و بانوان آموزش‌دیده و خلاق کشور غافل باشیم

دکتر کوروش نوذری رییس دانشگاه مازندران در ابتدای این مراسم، با اشاره به این‌که دانشگاه مازندران به عنوان دانشگاه جامع، مادر و معین استان که وظیفه نظارت و راهبری آموزش عالی را در استان برعهده دارد، در حال حاضر حدود ۱۳۶۰۰ دانشجو در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دارد که حدود ۴۵۰۰ نفر از این دانشجویان در دوره‌های تحصیلات تکمیلی درحال تحصیل می‌باشند، از حضور حدود ۶۵ درصدی دانشجویان دختر در دانشگاه مازندران خبر داد و این امر را افتخار بزرگی برای دانشگاه مازندران و نظام جمهوری اسلامی دانست که زمینه‌ حضور دختران و بانوان در مسایل علمی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی را فراهم کرد.

نماینده وزیر علوم در استان مازندران خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد دانشگاه مازندران پذیرای چنین پتانسیل عظیمی از منابع آموزش‌دیده یا آموزش‌پذیر باشد، طبیعی است که از نقش کارآفرینانه و جامعه محورانه خود نمی‌تواند غافل باشد. دانشگاه مازندران در حوزه کارآفرینی در سال‌های اخیر به‌خصوص در دو سال اخیر قدم‌های قابل ملاحظه‌ای را برداشته است و در این راستا می‌توان به اجرای طرح کواپ اشاره کرد که به شکر خدا در گام اول طرح موفقی بوده است و در این طرح در گام نخست بیش از ۶۰ نفر از دانشجویان موفق دانشگاه مازندران در شرکت‌ها و صنایع استان، دوره‌های ۸ ماهه را گذراندند یا درحال گذراندن هستند و ما مصوبه‌ای درحال تصویب داریم که این ۸ ماه جزو سنوات تحصیلی دانشجویان مذکور محسوب نشود تا آن‌ها در مسیر نخبگی دچار چالش آموزشی مربوط به سنوات نشوند. در ادامه نیز بنا بر این است که طرح کواپ با قدرت و قوت و در طیفی گسترده‌تر اجرا گردد.

رییس دانشگاه مازندران با تاکید بر این نکته که استارت‌آپ‌های متعددی در دانشگاه اجرا شده‌اند یا در دست انجام هستند و در آینده نیز با قدرت ادامه پیدا خواهند کرد، نتیجه یک پایش در رابطه با این استارت‌آپ‌ها در دانشگاه را این‌گونه ارزیابی کرد که قریب ۷۰ درصد از شرکت‌کنندگان این رویدادهای استارت آپی به این نتیجه رسیده‌اند که خود را از امور اداری و پشت میزنشینی خلاص کنند و وارد عرصه کار و کارآفرینی در جامعه شوند که این خبر خوب و امیدوارکننده‌ای برای جوانان سرزمین‌مان است.

نماینده عالی وزارت عتف در استان با بیان این‌که دانشگاه مازندران، شورای اشتغال‌پذیری دانشجویان را در حوزه معاونت آموزشی دانشگاه در دو سال اخیر شکل داده است، از تشکیل حدود ۴۰ جلسه با محوریت اشتغال‌آفرینی برای دانش‌آموختگان دانشگاه خبر داد که با نظم مشخص و با نگاه به برون‌دادهای مناسب انجام شده که ماحصل آن ملموس بوده است و در ذیل آن تشکیل کمیته‌های تخصصی کارآفرینی و اشتغال و حتی طراحی برخی دروس اختیاری مرتبط برای دانشجویان بوده است تا مقوله اشتغال‌پذیری دانشجویان در دانشگاه مازندران به عنوان یک‌ ماموریت راهبردی به نتایج مطلوب برسد.

دکتر نوذری در پایان سخنان خود با تاکید بر این نکته که نه تنها در دانشگاه مازندران، بلکه در همه دانشگاه‌های کشور و در کل جامعه نباید از ظرفیت عظیم دختران و بانوان آموزش‌دیده و خلاق کشور و پتانسیلی خارق‌العاده‌ای که اگر از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل شود، قطعا باعث پیشرفت شگرف کشورمان می‌شود غافل باشیم، به حضور تعداد کثیری از بانوان و دختران کشورمان در میان دانشجویان نخبه چه در عرصه‌های علمی و چه در زمینه تکنولوژی و دیگر عرصه‌های اجتماعی اشاره کرد و از حمایت موثر و مستمر دانشگاه مازندران در قالب طرح کمند و سایر زمینه‌ها از این نخبگان خبر داد.

 

حضور 225 ایده از دانشگاه‌های استان مازندران رویداد ملی کمند

به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، دکتر جمال قاسمی رییس مرکز کارآفرینی و ارتباط با جامعه دانشگاه مازندران و دبیرکل برگزاری رویداد ملی کمند، در این مراسم به ارایه گزارشی از روند برگزاری رویداد پرداخت و با اشاره به این‌که رویداد کمند در دانشگاه مازندران در اسفند 1399 کلید خورد و در محورهای متنوعی مانند صنایع دستی و تولیدات کشاورزی و تولیدات غذایی و خوراکی، تکنولوژی و مهندسی و پوشاک، طراحی پارچه، عکاسی، گرافیک، محیط زیست و کارافرینی گردشگری انجام شد، گفت: در این رویداد پس از دو فراخوان، حدود 225 ایده در قالب کلیپ‌های یک دقیقه‌ای از دانشگاه‌های استان مازندران به دبیرخانه رویداد ارسال شد و پس از بررسی کلیپ‌ها توسط کمیته فنی، در نهایت 30 ایده به دور دوم راه یافتند.

دکتر قاسمی با اعلام این‌که کارگاه‌های مختلفی برای این 30 ایده با عناوین پرورش افکار، آشنایی با استارت‌آپ، کارگروهی و فیلم‌سازی، اصول کارآفرینی، آشنایی با امور مالی، آشنایی با شرکت‌های موفق، برندسازی و بازاریابی، مدل کسب‌وکار و نحوه ارایه و در انتها، انتقال تجربه کارآفرینی بانوان به مدت 522 ساعت برگزار شد، ادامه داد: پس از برگزاری کارگاه، دانشجویانی که به مرحله دوم راه پیدا کردند بالغ بر 150 ساعت از راهنمایی مشاوران متخصص بهره بردند و در نهایت، کلیپ‌های سه دقیقه‌ای خود را آماده و به دبیرخانه ارسال کردند.

دبیرکل برگزاری رویداد ملی کمند در پایان اظهار داشت: بعد از بررسی کمیته فنی، 10 ایده به مرحله نهایی داوری راه پیدا کردند و سپس در مجموع، 3 ایده رویداد علمی کمند در استان مازندران انتخاب شدند و دو ایده هم به عنوان ایده‌های ناب قابل تقدیر از بین ده ایده برگزیده شدند.

یادآور می‌شود: در پایان این مراسم و پیش از تجلیل از برگزیدگان، مهندس حاتمی معاون صندوق کارآفرینی امید استان مازندران نیز به ایراد سخن پرداخت. هم‌چنین زینب محمودثانی و عادله محمدپور از دانشچویان برگزیده این رویداد به نمایندگی از مجموعه دانشجویان برگزیده، به ارایه سخنان و بیان سوالات، درخواست‌ها و دغدغه‌های خود پرداختند.

در پایان این مراسم، از برگزیدگان رتبه‌های برتر، ایده‌های برتر و ایده ناب، با اهدای لوح سپاس و تندیس، تجلیل به عمل آمد. در ذیل، اسامی برترین‌ها را ملاحظه می‌کنید:

ایده ناب

  • سرکار خانم ساره آقاجانپور ← طرح ساخت داربست استخوانی اکسیژن‌ساز
  • سرکار خانم زینب محمودثانی ← طرح ایجاد پوشش ضد حریق و آب‌گریز بر سطح چوب با استفاده از فناوری پلاسما

ایده برتر

  • عطیه قلی زاده مقدم ← طرح روغن تخم کدو
  • رویا محمد زاده ← طرح محصولات چرمی
  • سوسن گرجی ← طرح استفاده خلاقانه و جذاب از تنه و شاخه درختان
  • فاطمه علی‌محمدی ← طرح دستگاه تصفیه آب
  • سولماز اکبری نژاد ← طرح دست‌آفریده های چرمی

رتبه‌های برتر

نفر اول ← عادله محمدپور ← لوسترهای اوریگامی بازیافت پذیر

نفر دوم ← رقیه آب پیکر ← موتیف‌های دکوراتیو و ساختمانی

نفرات سوم ← معصومه رضی‌پور جویباری و فاطمه محمودی

لینک کوتاه : https://khateshomal.ir/?p=802

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.