1

مبارزه با بیماری پوسیدگی سیاه ناف مرکبات در محمودآباد

  • کد خبر : 5823
  • ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۶
مبارزه با بیماری پوسیدگی سیاه ناف مرکبات در محمودآباد
مدير جهاد كشاورزي شهرستان محمودآباد بر اجتناب از آبياري و كود دهي بيش از حد كودهاي ازته جهت جلوگيري از بيماري ' آلترناريا ' در مركبات تأكيد كرد.

به گزارش” خط شمال” محمد هادی‌زاده با بیان اینکه بيماري پوسیدگی سیاه ناف مرکبات عامل آن قارچ آلترناريا می باشد، گفت: علائم بیماری هر ساله با گرم شدن هوا و اولين بارندگي بيش از پنج ميليمتر در تابستان در ارقام پرتقال ناول (ناف دار) مركبات از جمله پرتقال تامسون ناول و نارنگي رقم پيچ مشاهده مي شود.

هادی‌زاده در خصوص اینکه عامل اين بيماري قارچ آلترناريا بوده كه به بيماري پوسيدگي سياه ناف مركبات بيشتر مشهور است، افزود: زرد شدن ناف و در مراحل بعدي سياه شدن لايه آلبيدو و ريزش غير طبيعي ميوه هاي ارقام حساس در اوايل تابستان كه با ريزش طبيعي و فيزيولوژيك متفاوت مي باشد حتی. پس از برداشت نیز باعث پوسیدگی میوه در انبار می شود، اگرچه وقوع آلودگی قبل از برداشت صورت گرفته است را از علائم اين بيماري بر شمرد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد افزود: براي كنترل اين بيماري بايستي در زمان برنامه ريزي براي احداث باغ نسبت به غرس ارقام مقاوم اقدام نمود.

وي با تأكيد بر اجتناب از آبياري و كود دهي بيش از حد كودهاي ازته براي جلوگيري از گسترش بيماري تصريح كرد: در صورتي كه تابستان گرم با بارندگي بيش از پنج ميليمتر در اوايل اين فصل همراه شود، ممكن است خسارت را به آستانه اقتصادي برساند كه اين موضوع با مشاهده ريزش ميوه هاي نسبتاً درشت و زردي ناف همراه مي باشد كه در اين صورت توصيه مي شود درختان آلوده مورد محلول پاشي حفاظتي با قارچ كش هاي موثر نظير كاربندازيم و رورال تي اس به ميزان دو كيلوگرم در هزار ليتر آب قرار گيرند.

این مقام مسئول به باغداران توصيه نمود سمپاشي را به هنگام عصر و بعد از خنك شدن هوا و از پايين درخت به سمت تاج صورت دهند تا امكان تماس سم با ناف ميوه فراهم شود، همچنين سمپاشي بايد در هواي آرام و بدون باد و در شرايط مساعد انجام و 24 ساعت بعد از سمپاشي بارندگي رخ ندهد.

لینک کوتاه : https://khateshomal.ir/?p=5823

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.