8

غار گل زرد پلور؛ اثری شگفت‌انگیز در پای دماوند/ قدمت غار مشخص نیست

  • کد خبر : 11763
  • ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲
غار گل زرد پلور؛ اثری شگفت‌انگیز در پای دماوند/ قدمت غار مشخص نیست
غار گل زرد پلور یکی از اثرهای شگفت‌انگیزی است که در پای دماوند قرار دارد؛ استان مازندران با وجود موقعیت جغرافیایی دارای طبیعت زیبا و بکری برخوردار بوده که شاید تا به حال بسیاری از گردشگران و طبیعت‌گردان برخی از این زیبایی‌ها را ندیده باشند.

به گزارش “خط شمال” زیبایی‌هایی که برای هر یک از ما ممکن است شگفتی‌هایی را به دنبال آورد و از آن طبیعت بکر و نهفته به یک آرامش روحی و خوب دست یابد.

در دل این طبیعت استان حاصل‌خیز و پربرکت چشمه‌ها، آبشارها، رودها، غارها، وجود دارد که طبیعت‌گردان را از اقصی نقاط ایران برای دیدن آن خود را می‌رسانند تا علاوه بر شناسایی آن طبیعت بکر بتواند با ضبط مستندی برای ثبت آن تلاش کنند.

طبیعتی که از مدت‌های مدید حتی مورد توجه پادشاهان دوره‌های مختلف حکومتی در سرزمین ایران بوده و در نقاط بسیاری آثار متعددی چون کافرکلی شهر رینه، قلعه ملک بهمن شاهاندشت، شکل شاه وانا، استراحتگاه شاه عباس بهشهر، خانه کلبادی ساری و جاهای بسیار دیگر برجای گذاشتند تا هر یک از این آثار در فهرست ثبت ملی طبیعی کشور قرار بگیرد.

اثرهایی که هر یک بیان‌کننده روایت و تاریخ یک حکومت و زندگی بشریت در دل این طبیعت بکر است تا موجب شگفتی هر یک از ما شود و امروز همچنان با کشف و شناسایی اثری با خود بگوییم سرزمین تبرستان باز چه چیزهای دیگری در دامن طبیعت خود دارد.

در بین این شگفتی‌های ناشناخته طبیعت آن هم در پای قله دماوند، واقع در منطقه پلور لاریجان شهرستان آمل غاری وجود دارد؛ غاری که می‌شود به عنوان یکی از شگفت‌انگیزترین اثر طبیعی ایران قرار داد.

وقتی همراه تیم امدادونجات کوهستانی جمعیت هلال‌احمر شهرستان آمل با مدیریت جمشید نیک زاد رئیس جمعیت هلال‌احمر این شهرستان به منظور برگزاری اردوی یک‌روزه آموزشی توان افزایی و دوره آشنایی مخاطرات خبرنگاران بحران با هماهنگی خانه مطبوعات آمل شدیم، تا از این غار بازدید کنیم فکر نمی‌کردیم با یک طبیعت بکر و زیبا مواجه شویم.

غاری که به گفته فلاح از کوهنوردان پیشکسوت آمل سالانه کوهنوردان زیادی را برای دیدن و کشف رمز و راز خلقت آن جذب کرده و تاکنون کشف کاملی از حفره‌ها و پیچیدگی‌های سنگ های آن به دست نیامده است.

اگرچه باید در جهت حفظ این غار کوشا بود و هنگام بازدید از آن مواردی چون تمیز نگه داشتن، قوانین محیط زیست و منابع طبیعی و اصول کوهنوردی و طبیعت‌گردی را رعایت کرد تا آیندگان نیز بتوانند از غار گل زرد دیدن کنند.

قدمت غار مشخص نیست

داود لشکری کوهنورد و یکی از امدادگران کوهستان و قله دماوند در خصوص این غار گفت: غار گل زرد یک غار آهکی در پشت منظریه، منطقه پلور لاریجان واقع که رسوبات آن کاملا آهکی شکل گرفته است.

داود لشکری با بیان اینکه قدمت این غار همانطور از حلقه‌های یک درخت شناسایی می‌شود از مقدار شکستگی سنگ های داخل غار مشخص می‌شود، افزود: برای شناسایی قدمت این غار نیز با توجه به‌ تالاب‌های مخزنی آب و حفره‌ها نیاز به اکتشافات کارشناسان دارد تا مدت آن مشخص شود.

وی عنوان کرد: برای بازدید از این غار با وجود شکستگی‌های حفره‌ها حتما به همراه یک کوهنورد بیایند تا از این منظره زیبا لذت ببرید.

لزوم بر رعایت نکات ایمنی طبیعت‌گردان در داخل غار

جمشید نیک زاد رئیس جمعیت هلال‌احمر آمل طول مساحت این غار را ۸۰۰ مترمربع مطرح و بیان کرد: ارتفاع غار گل زرد در جاهای مختلف متفاوت است یعنی برخی جاها ۳۰ متر و جاهای دیگر ۱۲ متر است.

وی با بیان اینکه با توجه به موقعیت طبیعی این غار لازم به رعایت اصول محیط زیستی از سوی گردشگران و طبیعت‌گردان‌هاست به ویژه در داخل غار و اطراف آن از ریختن زباله صرفنظر کنند، عنوان کرد: با توجه به رعایت نکات ایمنی، گردشگران و کوهنوردان هنگام بازدید از داخل غار مواظب قندیل ها باشند تا شکسته نشوند؛ همچنین داخل غار سروصدا نکنند تا موجب ریزش سنگ شود اما در صورت حادثه‌ای با تماس ۱۱۲ امدادونجات، امدادگران پایگاه پلور جهت کمک اعزام می‌شوند.

نیک زاد با اشاره به شناسایی این غار گفت: غار گل زرد برای اولین بار ۱۴ سال قبل از انقلاب اسلامی توسط یک چوپان کشف شد اگرچه گفته‌های دیگری وجود دارد اما استناد قطعی در این مورد در دست است.

نیاز بر پژوهش‌های میدانی دقیق برای شناسایی بهتر غار گل زرد

حمیدرضا کارشناس اداره میراث فرهنگی در حوزه باستان شناسی شهرستان آمل از ثبت ملی این اثر طبیعی در فهرست میراث طبیعی کشور مطرح و عنوان کرد: با توجه به جایگاه غار گل زرد در پای دماوند با تلاش میراث شهرستان طی این سال‌ها در فهرست آثار طبیعی قرار گرفت.

وی نام این غار را به دلیل رشد گیاهی به رنگ زرد در فصل بهار بیان کرد و گفت: این گل‌ها در سطح وسیع اطراف غار رویش دارد که باعث جذب گردشگران شده است.

علیزاده با بیان اینکه قدمت این غار به دوره سوم زمین‌شناسی یعنی کوارتری و ۳ هزار ساله پیش برمی‌گردد، افزود: داخل غار از جنس کربنات کلسیم و با سطح داخلی آهکی و سازنده‌های چکیده یا استالاگمیت تشکیل شده است که با حفره‌های آبی و چشمه‌های زیرزمینی غار را بسیار زیبا کرد.

کارشناس میراث فرهنگی آمل با اشاره به اینکه جهت شناسایی بهتر این غار نیاز به اکتشافات بیشتر است که تاکنون پژوهش‌های میدانی دقیقی برای آن انجام نشده است، تصریح کرد: برای مراقبت از این پدیده شگفت‌انگیز نیاز است دهیاری پلور و سایر دستگاهای ذی‌ربط ورود جدی یابد.

وی با اشاره کشف غار را از سوی تعدادی دانشجویان دانشگاه تهران در سال ۱۳۵۰ طی دوره کوهنوردی خودشان خبر داد و گفت: سطح ارتفاع غار بعد از ورودی آن به ۱۵۰ مترمربع می‌رسد و برای مشاهده غار لازم است حتما نکات ایمنی کوهنوردی آشنایی کاملی داشته باشند.

لینک کوتاه : https://khateshomal.ir/?p=11763

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.