11

علل ناسازگاری زن و شوهر/ روابط زوجین آسیب‌شناسی شود

  • کد خبر : 5673
  • ۰۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۸
علل ناسازگاری زن و شوهر/ روابط زوجین آسیب‌شناسی شود
در ابتدای ازدواج، زن و مرد عشق و هیجان زیادی را تجربه می‌کنند که تحمل اختلاف نظرها را ساده می‌کند، اما با فروکش کردن هیجانات اولیه کنار آمدن با تفاوت‌ها دشوار شده و ناسازگاری‌ها آغاز می‌شود. 

به گزارش “خط شمال” منظور از ناسازگاری صرفا اختلاف نظرها نیست، بلکه مجموعی از چالش‌هایی است که به خوبی مدیریت نشده و باعث آسیب عمیقی به رابطه زن و شوهر شده‌اند.

در ناسازگاری زوجین، مشکلات به حدی می‌رسد که خود رایی، غرور، خشم، آزار و تلخی مانع ارتباط موثر بین آن‌ها می‌شود. اما ناسازگاری پایان زندگی مشترک نیست! کافی است نشانه‌ها و علل آن را بشناسیم و از راهکارهای موثر در این زمینه کمک بگیریم.

راهکارهایی برای کاهش ناسازگاری

برای شروع لازم است نیاز به تغییر را حس کنید. آیا به جایی رسیده‌اید که با جدیت دنبال راه حل بگردید؟ حاضرید هرکاری برای بهتر شدن اوضاع انجام دهید؟ این بهترین نقطه برای شروع است.

در مورد دلایل ذکر شده فکر کنید و ریشه اختلافات خود را بیابید. ممکن است همه موارد در مورد شما صدق نکند. عوامل مهم مربوط به رابطه‌تان را پیدا کرده و روی حل و فصل آن‌ها تمرکز کنید.

سازش بر سر خواسته ها و انتظارات

شما از دو فرهنگ متفاوت هستید و شخصیت‌هایی متفاوت دارید. ناسازگاری نتیجه تفاوت در انتظارات و نیازهاست. در مورد خواسته‌ها و نیازهای خود با همسرتان صحبت کنید. سپس به صحبت‌های او در مورد انتظاراتش گوش کنید.

همه گزینه‌هایی که دارید را بررسی کنید. در نهایت گزینه‌ای را انتخاب کنید که تعادلی بین خواسته‌های هر دوی شما برقرار می‌کند. می‌توانید به همسرتان بگویید اگر یکی از عادت‌های بدش را ترک کند، شما هم یکی از رفتارهای آزاردهنده برای او را حذف می‌کنید.

با قانون ده دقیقه صحبت کنید

با همسرتان در مورد مشکلات و احساساتی که دارید صحبت کنید و نظر او را بپرسید. برای این‌که وسط حرف یکدیگر نپرید قانون 10 دقیقه را رعایت کنید. ده دقیقه شما صحبت کنید و از همسرتان بخواهید در این مدت سکوت کند، سپس شما ده دقیقه به حرف‌های همسرتان گوش دهید و برای پاسخ دادن منتظر نوبت خود باشید. سعی کنید لحن صحبتتان را آرام نگه دارید. این روند تا رسیدن به نتیجه ادامه دهید.

بد صحبت کردن را کنار بگذارید

با تحقیر، توهین و کنایه به شخصیت همسرتان حمله نکنید. کسی که مورد حمله قرار گرفته باشد تمام انرژی خود را صرف دفاع از خود می‌کند. در این صورت همسرتان به خواسته‌ها و احساسات شما توجه نمی‌کند. تنها دغدغه او بازسازی شخصیتش است که شما تخریب کرده‌اید. خواسته هایتان را واضح و صریح بیان کنید. غر نزنید. در هنگام عصبانیت قبل از صحبت کردن، احساسات همسرتان را در نظر بگیرید. تمرین کنید کنایه و توهین را از رابطه خود حذف کنید.

ببینید چه مواقعی بیشتر بحث می‌کنید 

زمان‌هایی که مستعد بحث و جدل با همسرتان هستید را شناسایی کنید. ببنید در این مواقع چه احساسی دارید. چه افکاری از ذهن شما می‌گذرند. چه رفتارهایی می‌کنید. پس از پایان بحث چه احساسی دارید. آیا به نتیجه دلخواهتان می‌رسید. چه کارهای بهتری می‌توانید در این مواقع انجام دهید.
بپذیرید که کامل نیستید.

هیچکس کامل نیست. با همان دقتی که عیب‌های همسرتان را می‌بینید و به او گوشزد می‌کنید، به رفتار خود دقت کنید. ببینید در چه مواردی عجولانه و به دور از انصاف رفتار می‌کنید. چه انتظارات غیرواقع بینانه‎ای از همسرتان دارید. از دید همسرتان به خود نگاه کنید و ببینید چه مواردی را لازم است برای بهتر شدن رابطه تان تغییر دهید.

تفاوت‌ها را بپذیرید

بعضی تفاوت‌های شخصیتی ممکن است در ابتدای ازدواج برای شما جذاب باشد. ممکن است شما درونگرا و کم حرف باشید و جذب شادابی و انرژی همسر برونگرایتان شده باشید. اما پس از مدتی تفاوت نیازها شما را آزار می‌دهید و آرزو می‌کنید همسرتان بیشتر شبیه شما بود. بپذیرید که شخصیت شما در بعضی موارد متفاوت است و نمی‌توانید همسرتان را کاملا تغییر دهید. برای کم کردن فاصله های شخصیتی‌تان باهم تلاش کنید.

گردآورنده: “سیده مریم کربلایی” مشاور و مددکار فرماندهی انتظامی شهرستان سیمرغ

لینک کوتاه : https://khateshomal.ir/?p=5673

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.