8

عامل بیماری پوسیدگی طوقه برنج (ژیبرلا) چیست؟

  • کد خبر : 9735
  • ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۲
عامل بیماری پوسیدگی طوقه برنج (ژیبرلا) چیست؟
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد گفت: عامل بیماری پوسیدگی طوقه برنج (ژیبرلا، قارچ فوزاریم بوده که بعد از بلاست برنج از مهمترین بیماری‌های شایع در شالیزارهای مازندران می باشد،که در اکثر ارقام برنج ایجاد خسارت می کند.

به گزارش “خط شمال” محمد هادی‌زاده در این خصوص اظهار داشت: عامل بیماری پوسیدگی طوقه برنج (ژیبرلا)، بیماری قارچی بوده، که بعد از بلاست برنج از مهمترین بیماری های شایع در شالیزارهای مازندران می باشد ،که در اکثر ارقام برنج ایجاد خسارت می کند.

وی علائم بیماری را، رشد بیش از حد نشاهای آلوده در خزانه و زمین اصلی، بلند، باریک شدن و زردی بوته های آلوده، که نسبت به گیاه سالم بلندتر بوده و بعضاً موجب از بین رفتن تعدادی ازبوته های نشاها قبل از انتقال در زمین اصلی و ایجاد لکه های سیاه در روی طوقه و ایجاد ریشه های نابجا در بندهای پایین عنوان کرد .

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد در ادامه گفت : کنترل زراعی این بیماری انتخاب بذر سالم، کاهش مصرف کود ازته، تهویه و خشکاندن مزرعه ومصرف مناسب کودهای حاوی پتاس می باشد.

هادی‌زاده ادامه داد: ضمن رعایت موارد فوق در صورت بروز علائم بیماری در زمین اصلی، خشکاندن مزرعه در حد ترک مویی توصیه می شود.

وی در خاتمه یاد آور شد: کشاورزان می توانند جهت کسب اطلاعات تکمیلی به کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی و یا مراکز جهاد کشاورزی تابعه خود مراجعه نمایند.

لینک کوتاه : https://khateshomal.ir/?p=9735

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.