6

روز عاشورا عشق بود و بس…

  • کد خبر : 1651
  • ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۸
روز عاشورا عشق بود و بس…
هر چند محرم دو سالی‌ست رنگ و بوی دیگر دارد اما عاشقان حسین(ع) عزادار بوده و پایبند به ماندگاری فرهنگ عاشورایی هستند؛ استان مازندران نیز در روز دهم محرم همانند سایر استان‌های کشور با رعایت پروتکل‌ها عزاداری کرده و فرهنگ عاشورا را زنده نگه می‌دارد.

بهناز مقدس/ این روزها عجیب حال و هوای زیارت حرم حسین(ع) به سر می‌زند و از گوشه و کنار خیابان و کوچه‌ها نامت شنیده می‌شود؛ از پیر و جوان، زن و مرد همه عزادار هستند و صدای مویه‌ها زیرصدای طبل و سنج جوانان هیات‌ها است.

دل‌ها به یاد نام اباعبدالله‌الحسین(ع) بهم گره خوده و دست‌ها مدام بر دل می‌کوبد تا شاید قراری گیرد دل بی‌قرارمان؛ امروز نام عباس(ع) و فردا نام حسین(ع) را از زبان مداحان و ذاکران اهل بیت علیه‌السلام به تکرار می‌شنویم و با خود قرار می‌گذاریم بماند رسم این عاشقی در زندگی‌مان.

مازندران حال و هوای عاشورایی گرفته و مردم به تکاپو افتاده‌اند؛ امسال را یاد کنیم؛ شاید تکراری دیگر نباشد و نزد سیدالشهدا (ع) سربلند و روسفید باشیم.

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد امسال نیز با توجه به شیوع دلتا کرونا عزاداری‌هایمان با رعایت محدودیت‌های کرونایی برگزار می‌شود که ضرورت توجه به آن برای حفظ جان خود و کادر درمان زحمتکش بسیار حائز اهمیت است؛ بیاییم در این روزها روحیه خودباوری و ایثار را تقویت و برای سلامتی بیماران کرونایی دعا کنیم.

برای شناخت بیشتر با آیین‌ها و فرهنگ گذشته تا به امروز ماه محرم و عاشورا هم‌صحبت شدم با ذاکر اهل بیت علیه‌السلام.

*کرونا افتخار لمس عزاداری واقعی حسینی را گرفت

عباس زمانی رئیس مجمع‌الذاکرین مازندران در گفت‌وگو با قلم شمال، با توجه به اهمیت برگزاری مراسمات سرور و سالار شهیدان اظهار کرد: کسی که در مدح امام حسین (ع) می‌خواند از سوی مردم بسیار قابل احترام است و من از کودکی در مجالس حسینی آن را دیده‌ام.

وی با اشاره به اینکه شیوع کرونا باعث شده تا نتوانیم به خوبی عزاداری کنیم، افزود: هر انسانی برای رسیدن به معشوق باید غرور خود را بشکند، اگر خاک نشود به عرش نمی‌رسد همان کاری که حضرت ابولفضل(ع) در واقعه کربلا در مقابل امام حسین(ع) برای آوردن آب کرد.

این مداح اهل بیت مازندرانی با بیان اینکه روز عاشورا عشق بود، تصریح کرد: امام حسین(ع) در روز عاشورا به پسرش علی‌اکبر می‌گوید از من فاصله بگیر می‌ترسم بین من و خدا حائل شوی یعنی این همه ارادت و عشق به پرودگار.

زمانی خاطرنشان کرد: عزاداری حسینی امروز نسبت به گذشته کاملا متفاوت است؛ در سال‌های دور حتی ما دوربینی برای ثبت وقایع عزاداری عاشورا نداشتیم اما امروز می‌توانیم ماندگاری فرهنگ عاشورایی را برای آیندگان داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه شیوع ویروس کرونا طی دو سال گذشته تاب و تحمل را از ما گرفته و نمی‌توان به معنای واقعی عزاداری کرد، گفت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری مکلف به انجام دستورات اعمال شده از سوی ستاد ملی کرونا برای پیشگیری از همه‌گیری ویروس و قطع زنجیره هستیم.

رئیس مجمع‌الذاکرین مازندران با بیان اینکه در مجلس محرم امسال به‌خوبی عزاداری حسینی لمس نمی‌شود، افزود: حس و حال عزاداری به‌خوبی نه به مداح نه به عزادار منتقل نمی‌شود اما ما وظیفه داریم برای نگاه‌داشت فرهنگ عاشورایی با حفظ پروتکل‌های بهداشتی مراسمات را به نحو احسنت برگزار کنیم و اگر مداحی در مسیر صحیح خود قرار بگیرد می‌تواند تاثیرات معنوی بسیاری بر عزاداران داشته باشد.

زمانی یادآور شد: واقعه عاشورا یک فرهنگ است و همه باید از آن درس بگیریم چراکه این روز مهم و ماندگار پر از درس و عبرت برای تمام شیعیان است.

*شکل‌گیری واقعه کربلا ظرفیت خاص خود را دارد

حجت‌الاسلام مهدی تقی‌زاده امام جمعه سرخ‌رود در گفت‌وگو با قلم شمال اظهار کرد: نگاه هر انسان عاشقی نسبت به محرم، عاشورا و جریان انقلابی و فکری عاشورا که به‌عنوان یک دانشگاه معروف شکل گرفت؛ باید اینگونه باشد که عاشورا نگاه متعددی دارد و صرف یک جنگ چندین ساعته نبوده است.

وی تصریح کرد: عاشورا یک جبهه گذشته داشت؛ از غدیر شروع شد، قصه صحیفه مقدمه بعدی آن بود و بعد آتش‌زدن منزل امیرالمومنین و جریان حضرت زهرا (س) جرقه‌ای بود که عاشورا را به وجود آورد.

امام جمعه سرخ‌رود خاطرنشان کرد: بنابراین مردم از رویکردها و نگاه‌هایی که باید به ولایت داشته باشند، فاصله گرفتند و همه این مسائل عاشورا را رقم زده است.

تقی‌زاده با اشاره به اینکه عاشورا محدود به یک زمان و مکان خاص نیست، افزود: عاشورا یک جریان الهی و توحیدی است که خداوند فرستاد؛ اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَهُ الْنِّجاة چگونه مردم متوجه چراغ هدایت شوند؛ خداوند باید وسیله‌سازی کند.

وی ادامه داد: خلق کننده جریان انقلاب خداست، او برای اینکه نظام را در مسیر هدایت قرار دهد؛ از ادیان مختلف رسید به اسلام، امیرالمومنین، اهل بیت و حسینی را خلق کرد که از ابتدایی‌ترین در عالم رز گرفته تا بعد از خلق بشریت و قیامت بتواند دست‌گیر باشد و مردم را هدایت کند.

امام جمعه سرخ‌رود بیان کرد: شکل‌گیری واقعه کربلا ظرفیت خاص خود را دارد؛ چراکه زمانی که امام حسین(ع) با به شهادت رسیدن خود مواجه می‌شود در کنار اینکه امام زمان و عمویشان حضور داشتند و با ایشان اتمام حجت می‌کنند اما وی همچنان در صحرای کربلا حضور داشت.

تقی‌زاده یادآور شد: یکی از موضوعاتی که در بحث هدایت مطرح می‌شود تفکر و تعقل است؛ انسان باید به عقل خود مراجعه کرده و تاریخ بخواند چراکه تاریخ عبرت است، انسان از آن ماده عبور می‌کند و از آنچه که دانسته عبرت و درس می‌گیرد.

وی اظهار کرد: باید بدانیم امروز رسالت ما نسبت به اصل عاشورا چیست و تفکر در کنار تعبد همراه با تدین باعث می‌شود تا انسان وجه دینی گرفته و در مسیر علوم وحیانی قرار گیرد.

امام جمعه سرخ‌رود گفت: در جریان واقعه عاشورا لشکریان امام حسین (ع) در کنار اینکه تعقل و تفکر داشتند اما تعبد باعث شد آن‌ها در کنار مسیر ولایت و هدایت قرار گیرند.

تقی‌زاده تصریح کرد: جبهه‌ای قبل، از جانب خداوند برای واقعه عاشورا ترسیم و مهندسی شد و خدا برای اینکه حتی انبیاء را نیز نجات دهد، پنج تن آل عبا را در وقایع مختلف از جمله کوبیدن 5 میخ حضرت نوح نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: برای ماندگاری و جاودانگی باید شاخص‌هایی وجود داشته باشد و یکی از این شاکله‌ها برپایی مراسمات است تا عاشورا را زنده نگه داریم.

امام جمعه سرخ‌رود افزود: وظیفه و رسالت ما در فرهنگ‌سازی و ماندگاری عاشورا بسیار سنگین است؛ همه زمان‌های بعد عاشورا مشکلات خاص خود را داشت که با توجه به شور حسینی برگزارمی‌شود؛ امروز مشکل کرونا است اما در گذشته دشمنان و طوایفی بودند که نمی‌گذاشتند مراسم برگزار شود.

تقی‌زاده تاکید کرد: آنچه که حقیقی وجود داشت تمامیت شیعیان بود که در مسیر امام حسین(ع) قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری طی دو سال اخیر با توجه به شیوع کرونا فرمودند که مراسمات عزاداری طبق اعلام ستاد ملی کرونا برگزار شود و خود ایشان نیز به آن عمل می‌کنند؛ چگونه عمل کردن و برگزاری عاشورا را رهبر انقلاب به تنهایی نشان می‌دهند.

امام جمعه سرخ‌رود در پایان با اشاره به اینکه ما وقتی می‌گوییم حسینی هستم پس حجاب، رفتار و گفتار و عمل ما نیز حسینی باشد، گفت: طوری حسین‌وار زندگی کنیم که عبادت ترک نشود مثلا نماز صبح برای عزاداری شب قبل به تاخیر نیافتد و بحث مهم دلتا کرونا که با کسی تعارف ندارد و ما باید در مراسمات حواسمان باشد هم جلسات تعطیل نشود و هم سلامت مردم در خطر نباشد.

به گزارش قلم شمال، هر چند محرم دو سالی‌ست رنگ و بوی دیگر دارد اما عاشقان حسین(ع) عزادار بوده و پایبند به ماندگاری فرهنگ عاشورایی هستند؛ استان مازندران نیز در روز دهم محرم همانند سایر استان‌های کشور با رعایت پروتکل‌ها عزاداری کرده و فرهنگ عاشورا را زنده نگه می‌دارد.

لینک کوتاه : https://khateshomal.ir/?p=1651

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.