4

دشمن از تربیت نسل عاشورایی وحشت دارد/ عاشورا مکتبی برای تبیین معارف دینی

  • کد خبر : 10564
  • ۳۰ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۳
دشمن از تربیت نسل عاشورایی وحشت دارد/ عاشورا مکتبی برای تبیین معارف دینی
امام جمعه سرخ‌رود با بیان اینکه دشمنان ما از مادران حسینی و زینبی و از تربیت نسل عاشورایی وحشت دارد، گفت: مردم ما در این ایام و علی‌الخصوص در همایش شیرخوارگان ثابت می‌کنند که دوباره تیرشان به سنگ خورده و این حرارتی که خون پاک اباعبدالله در قلب مؤمنین شعله‌ور کرده است، خاموش نخواهد شد.

به گزارش “خط شمال” حجت‌الاسلام مهدی تقی‌زاده در خطبه نماز جمعه امروز با اشاره به اینکه در هفته گذشته همایش بسیار خوبی با حضور ائمه جمعه سرتاسر استان در منطقه سرخ‌رود برگزار شد، اظهار داشت: در این همایش علاوه بر انتقال و تبادل تجربه ائمه محترم جمعه پیرامون مسائل و مشکلات استان، حضور پررنگ مسئولین از فرماندهی محترم نیروی انتظامی تا نماينده محترم مجلس را داشتيم.

وی ادامه داد: قطعا اینچنین نشست هایی باعث افزایش آگاهی و کارایی مسئولین برای خدمت رسانی بهتر و بیشتر به مردم عزیز منطقه و استان خواهد شد. از تمام عزیزانی که در برگزاری آبرومند این همایش تلاش کردند، نهایت قدردانی و تشکر را به جا می آوریم.

امام جمعه سرخ‌رود افزود: آغاز ماه محرم، ماه عزای آل الله را به حضرت بقیه الله الاعظم تسليت و تعزیت عرض می کنیم. حقیقتا در ماه محرم و صفر معارف دینی جان تازه ای می گیرد، شور و شعور حسینی خون تازه ای را به بدنه اعتقادی و مذهبی جامعه تزریق می کند.

حجت‌الاسلام تقی‌زاده گفت: عاشورا مکتب پر از معارف و درس هایی است که جامعه در هر زمان و مکان برای سعادت و کمال به آن احتیاج دارد. این ایام بهترین زمان برای تبلیغ و تبيين معارف دینی است.هر کس باید به اندازه وسع خود برای هر چه باشکوه تر برگزار شدن جلسات تلاش کند.

وی تصریح کرد: قيام حضرت اباعبدالله دارای ابعاد مختلفی است. ابعاد مختلف این قیام و تطبیق آن با شرایط روز یکی کارهای بسیار مهمی است که باید در این ایام انجام بپذيرد. بعد اخلاقی،بعد خانوادگی،بعد سیاسی و اجتماعی،همگی باید در کنار یکدیگر تبيين شود. اینکه حضرت اباعبدالله چرا قیام کرد،هدف از این قیام چه بود،شناخت حق و باطل،شناخت ظالم و یزید زمان،قرار گرفتن در جای درست، همه و همه باید مورد توجه قرار بگیرد.

امام جمعه سرخ‌رود عنوان کرد: رهبر انقلاب در دیدار با مبلغین مانیفست تبلیغ را بیان فرمودند. اینکه باید به مبانی فکری جبهه مقابل حمله کرد.مبانی فکری یزدیان زمان با نقاب لیبرالیسم و حقوق بشر که بیشترین و بدترین ظلم ها را انجام می دهند. در این ایام اسلام حقیقی که همان اسلام حسینی است باید مورد توجه قرار بگیرد،خطر استحاله در کمین است،استحاله ای که ممکن است به قیام امام حسین هم ورود کند.

حجت‌الاسلام تقی‌زاده بیان داشت: به اعتراف دشمن آن چیزی که مانع مقاصد پلید آن ها می شود همین قیام حسینی و اعتقاد به مهدویت با زره ولایت فقیه است. پس تمام تلاش خود را برای استحاله آنها انجام می دهد.مهدویت را خلاصه می کند در انتظار منفعل،و روضه ها را خلاصه می کند در شور بدون شعور و معرفت. دشمن سعی می کند،شعار بنیادین هیهات منا الذله و استکبار ستیزی را بگیرد،دشمن سعی می کند هدف امر به معروف و نهی از منکر را از عاشورا حذف کند.

وی خاطرنشان کرد: باید مواظب این استحاله دشمن و مزدوران آن بود. دشمن از این مکتب ضربه ها خورده،در مقابل سعی می کند ضربه بزند،با جسارت،با بی احترامی،با شبهه و با حربه های مختلف. می بینیم که برخی نادان و غافل و معاند سعی می کنند به این پرچم و علم جسارت کنند. خیلی باید هوشیار بود و پشت پرده این‌ رفتارها را شناسایی کرد.

امام جمعه سرخ‌رود گفت: الحمدالله شاهد دیپلماسی متوازن دولت هستیم و نمونه آن سفر به آفریقا و قبل تر آمریکای لاتین است. ظرفیت هایی بسیار زیادی که از آن غفلت شده بود و اکنون در حال احیای آن هستیم. عزت ایران را در سفر به آفریقا دیدیم که از خون شهدا و مقاومت نشأت می گیرد. مشخص شد دنیا فقط چند کشور غربی نیست و می توان با وجود تحریم از این ظرفیت های بسیار استفاده کرد.

حجت‌الاسلام تقی‌زاده ادامه داد: جا دارد تشکر و قدردانی کنیم از نیروی محترم انتظامی برای ایجاد گشت های تذکر لسانی پیرامون حجاب. قطعا از اقدام قانونی این نیروی محترم حمایت می کنیم،نیروی انتظامی یک تنه و براساس قانون، کم کاری بسیاری از نهادها را جبران می کند. فریاد های دشمنان و برخی محافظه کاران که قانون حجاب را استحاله می کنند،نباید موجب سستی کار این عزیزان شود. قطعا همین تذکرات محترمانه و قانون مند،تاثیرات خود را در جامعه خواهد گذاشت.

وی تاکید کرد: اما در جبهة کفر لهو و لعب و فریاد و تمسخر بود. دین ما جهاد و حماسه اش با اخلاق است، با معرفت است و با ارزش است. رزمندة دین باید نمازش، رکوعش سجودش و قیامش در کنار جهادش باشد. در اینجا دو سه مثال تاریخی بیان کنم تا کمی روشن شوید. اگر افرادی معرفت، اخلاق و زهد را بدون جهاد و جنگ خواسته اند، آنها انسان های کاملی نیستند.
امام جمعه سرخ‌رود افزود: عرفان بیهوده و پوشالی مثال اول: دربارة شخصیتی مثل ربیع بن خثیم که قبرش در مشهد مشهور است نوشته اند طی بیست سال یک حرف دنیایی نزد. زمانی که با خبر شد عده ای حسین بن علی را به شهادت رسانده اند، در اظهار تأسف از چنین حادثه ای یک جمله بیان کرد که مضمون آن این است: وای بر این امت که فرزند پیامبرشان را شهید کردند. بعد بر سر خود زد و گفت: وای بر من یک حرف دنیای زدم، من عهد کرده بودم حرف دنیا نزنم! چرا پرسیدم که پدرت مرده یا زنده است.
حجت‌الاسلام تقی‌زاده ادامه داد: همسایه اش می گفت من گاهی در تاریکی فکر می کردم یک ستون در میان خانه است و این ستون، دیوار یا ستون خیمه است. این قدر می ایستاد، یک شب تا صبح در رکوع بود، یک شب تا صبح در سجده بود. قبر کنده بود، می رفت داخل می خوابید، بیرون می آمد و می گفت: «رَبِّ ارْجِعُون. لَعَلِّی أَعْمَلُ صَالِحًا»؛ خدایا مرا برگردان که من کار خوب انجام بدهم. بعد می گفت: حال برگشتی، می خواهی چه کار کنی؟ من نمی خواهم بگویم نقل های تاریخی صددرصد درست است یا نه؟ اما بالاخره زهدش یک زهد ویژه ای بوده است. اما همین آدم در جنگ صفین به امیرالمؤمنین عرض کرد: آقا من نمی توانم بجنگم، من شک کردم، من را از این جنگ معاف کنید همین آدم در کربلا امام حسین را یاری نکرد، بعد هم که خبر شهادت را به او دادند، فقط یک اظهار تأسفی کرد.
وی اظهار کرد: این عرفان منهای حماسه است.  این عرفان اصلاً «لیس بعرفان» عرفان دین، با جهاد و با حماسه اش است، این انسان، کامل نیست. تبری پیامبر از جهاد بدون اخلاق مثال دوم، عکس این موضوع را بگویم؛ یعنی جهاد بی معرفت و جهاد بی اخلاق. خالد ابن ولید، انسان شجاعی است، خودش می گفت اگر کسی در بدن من یک جای سالم را جستجو کند، پیدا نمی کند، در تمام بدن من آثار جراحت است. وجب به وجب بدنش، جای زخم و تیر و شمشیر بود، خودش می گفت من در 100 تا جنگ شرکت کرده ام.
امام جمعه سرخ‌رود گفت: در تاریخ «اُسدُالغابه فی معرفه الصحابه» نوشته است او کسی است که در «موته» وقتی جعفر ابن ابیطالب شهید شد، وقتی فرمانده ها شهید شدند، با یک شجاعتی لشکر اسلام را عبور داد، و به مدینه رساند. آدمی بود شجاع، قوی، بی باک، متحمل؛ اما از نظر اخلاق، انسان مثبتی نبود. پیغمبر اکرم او را فرستاد که قبیلة ابن عامر را به اسلام دعوت کند. او با این ها کینه داشت، چون آنها عمویش را کشته بودند، دستو داد دست های مردان قبیله را بستند و همه را دست بسته اعدام کرد. بعد حمله کرد و قبیله را غارت کرد. وقتی خبر به رسول الله رسید، حضرت دست های مبارکش را بالا آورد، می گویند تا آنجایی که زیر بغل پیامبر پیدا شد و فرمود: «اللهم إنّی أبرأ إلیکَ مِمّا صَنَعَ خالِدْ بنُ الوَلیدِ»؛ خدایا من از کار خالد بن ولید برائت می جویم، من این کار را تأیید نمی کنم.
حجت‌الاسلام تقی‌زاده تصریح کرد: این جنگ بی اخلاق است. بعد پیغمبر، امیرالمؤمنین را فرستاد و گفت برو این ها را راضی کن. آقا آمدند تک تک خون بهاها را دادند، نوشته اند حتی اگر کاسه ای شکسته بود، حضرت خسارت داد. امیرالمؤمنین، حتی به زن ها و بچه های داغدیده پول زیادی داد، به میزانی که بیش از دیه بود تا راضی شوند. وقتی برگشتند پیغمبر تشکر کرد، فرمود: خدا از تو راضی باشد که مردم را از من راضی کردی. رضایت مردم را کسب کردی. و نگذاشتی عملکرد خالد ابن ولید موجب پشت کردن مردم به دین شود. اویس قرن، عارف به حق دو نمونه ای که ذکر شد یکی مصداق اخلاق و زهد بدون جهاد، و دیگری شجاعت و جهاد بدون اخلاق است. اما جمع بین هر دو در اویس قرن است.
وی گفت: اویس هم گاهی شب تا صبح در رکوع بود. خود خواجه ربیع به اویس غبطه می خورد، می گفت او چه عبادت هایی می کند. اویس شخصیتی است که نسبت به نماز، عبادت، دعا و قرآن اهتمام بسیار داشت؛ اما همین آدم در صفین خدمت امیرالمؤمنین آمد و عرض کرد: آقا جان آمده ام بجنگم، و جانم را فدا کنم، آمده ام با شما بیعت کنم. آقا فرمود: به چه شرطی می خواهی با من بیعت کنی؟ عرض کرد: آقا، بیعت می کنم خونم را هستی ام و وجودم را فدای شما کنم.
امام جمعه سرخ‌رود در پایان یادآور شد: اویس هم ولایت پذیری اش عالی است و هم زهدش عالی است. به خود اویس گفتند شخصی کفن خریده، آن را می پوشد و در قبر می خوابد و زن و بچه اش را رها کرده است، او بالای سرش آمد و گفت: بلند شو، این بساط را جمع کن، این قبر و این کفن برای تو بت شده است. زهد این نیست که در قبر بخوابی و این راه های ناصحیح را بروی. امیرالمؤمنین زهد داشت که با یتیم رئوف، با دشمن شجاع و در مسجد عابد بود.
لینک کوتاه : https://khateshomal.ir/?p=10564

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.