12

درس‌هایی از ازدواج حضرت فاطمه(س) و حضرت علی(ع)/ لزوم پرهیز از زیاده‌روی در حجم مهریه

  • کد خبر : 14218
  • ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۱
درس‌هایی از ازدواج حضرت فاطمه(س) و حضرت علی(ع)/ لزوم پرهیز از زیاده‌روی در حجم مهریه
کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به درس‌هایی از ازدواج حضرت فاطمه(س) و حضرت علی(ع) بر لزوم پرهیز از زیاده‌روی در حجم مهریه تاکید کرد.

به گزارش “خط شمال” حجت الاسلام عبدالمجید خرقانی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) الگویی ایده آل است، اظهار کرد: اگر این الگو را با ازدواج‌های امروز سنجیده شود، تفاوت آن بر همگان آشکار و ملموس خواهد شد و می‌تواند آسیب‌های فراوانی را که در ازداوج‌های امروزی وجود دارد شناسایی و برطرف کرد.

وی یکی از شاخصه‌های مهم ازدواج را مهریه دانست و خاطرنشان کرد: متاسفانه در جامعه امروزی ما این شاخصه در ازدواج ها رعایت نمی‌شود و به همین خاطر آسیب‌های جبران ناپذیری در جامعه به وجود می آید.

کارشناس مذهبی در ادامه به دو حقیقت مهم در تعیین مهریه از سوی پیامبر(ص) و پرداخت آن از سوی امیرالمومنین(ع) اشاره کرد و گفت: نخست لزوم مهریه و اهمیت آن و بعد پرهیز از زیاده روی و افراط در حجم مهریه نگاهی واقع بینانه و معقول و دینی شده است که به همین منظور حضرت علی(ع) زره خود را به مبلغ ۴۰۰درهم می فروشد و مهریه حضرت زهرا(س) را پرداخت می‌کند.

خرقانی با بیان اینکه همسرداری حضرت فاطمه(س) بهترین الگو برای زنان مسلمان است، تصریح کرد: شیوه رفتار با همسر برای یک زن آنقدر مهم است که حضرت علی(ع) جهاد زن را خوب شوهرداری کردن دانستند و حضرت فاطمه(س) با آن همه فضیلت، همسری نیکو و مطیع برای حضرت علی(ع) بود.

این کارشناس با اشاره به اینکه فاطمه(س) هیچ گاه در اموری را که احتمال می داد علی(ع) قادر به تدارک آنها نباشد، از او طلب نمی کرد، افزود: حضرت علی(ع) در رابطه با فاطمه(س) می‌گوید به خدا سوگند که او را به خشم نیاوردم و تا هنگامی که زنده بود، او را وادار به کاری که خوشش نیاید نکردم و او نیز مرا به خشم نیاورد و نافرمانی هم نکرد.

وی یکی از ویژگی‌های مهم حضرت فاطمه(س) که بهترین یار و یاور شوهرش حضرت علی(ع) در اجرای فرامین الهی بود، افزود: آن بانوی بزرگوار، نام همسر خود را با احترام یاد می‌کرد. گاهی وی را با کنیه «ابالحسن» می‌خواند و گاهی با یاد قرابت نسبی (یا ابن عم) وی را ندا می‌داد. در حدیث شریف کساء آمده است که حضرت فاطمه(س) می فرماید: ابوالحسن على بن ابیطالب وارد شد و فرمود سلام بر تو اى دختر رسول خدا گفتم: و بر تو باد سلام اى ابا الحسن و اى امیر مؤمنان. این گونه نقل نام و خطاب احترام آمیز یکی از نکات اصلی رابطه زوجین نسبت به یکدیگر است.

خرقانی رسیدگی به وضع ظاهری برای همسر را از اصول زندگی یک زن و مرد مسلمان اشاره کرد و گفت: پیامبر برای شب عروسی حضرت زهرا (س) دستور داد عطرهایی خوشبو تهیه کنند و حضرت زهرا (س) نیز در داخل خانه دائماً معطر بودند. که امیرالمؤمنین علی(ع) به خدا سوگند یاد می‌کند که در سراسر زندگی مشترک با حضرت فاطمه(س) هر وقت به او نگاه می کردم رنج‌ها و اندوه‌هایم برطرف می شد.

این کارشناس مذهبی با اشاره به نحوه کار کردن حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) در کارهای خانه گفت: علی(ع) آب و هیزم می آورد و حضرت فاطمه آرد می کرد و خمیر می ساخت و نان می پخت و لباس ها را وصله می زد،حضرت فاطمه(س) به قدری با مشک آبکشی کرد تا بر سینه اش اثر گذاشت، و به قدری با آسیاب دستی آرد کرد تا دست هایش مجروح شد و آنقدر خانه‌روبی کرد و برای پخت و پز آتش زیر دیگ نهاد که لباس هایش گردآلود و دودی شد و در این امور زحمت و رنج بسیار به او می رسید و این چنین کارهای خانه را بین هم تقسیم می‌کردند.

خرقانی با بیان اینکه حضرت زهرا(س)، خانه را به سنگر جهاد و مبارزه بر علیه ستمگران و دفاع از ولایت تبدیل کرد، گفت: احترام به همسر و رعایت حقوق همسر، همسردوستی، فرزند دوستی، سخت کوشی در امور خانه، تبدیل خانه به مدرسه و بخشی از خانه به مسجد، برنامه ریزی در کار خانه، رعایت حق خدمت کار و آموزش قرآن و اخلاق به خدمت کار از ویژگی‌های حضرت زهرا(س) بود.

این کارشناس در ادامه با اشاره به اینکه دعا در حق همسایه و قانع بودن به خانه اجاره ای در اول زندگی، ایجاد روحیه عبادت، انفاق گروهی و خانوادگی در بین اعضا از ویژگی‌های دیگر حضرت زهرا(س) می‌باشد، افزود: رعایت تفاهم با همسر و قبول مسئولیت شخصی در تربیت فرزندان، مشورت در امور، بردباری، تحمل مشکلات خانوادگی و فرمان پذیری از همسر از اخلاق و روحیات خاص حضرت زهرا(س) بود و در برخی موارد رسیدن به انواع موفقیت های خانوادگی و سرودن شعر برای شوهر، فرزندان و پدر نیز از ویژگی‌های دیگر اخلاقی خانوادگی حضرت زهرا(س) بود.

لینک کوتاه : https://khateshomal.ir/?p=14218

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.