6
استادمرجع دانشگاه‌های اروپا و آمریکا:

دانشگاه نسل سوم بی‌نیاز از دولت و سیاست آن اما گره‌گشا مشکلات لاینحل جامعه است

  • کد خبر : 5732
  • ۰۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۰:۲۸
دانشگاه نسل سوم بی‌نیاز از دولت و سیاست آن اما گره‌گشا مشکلات لاینحل جامعه است
پرفسور داود دومیری گنجی استاد مرجع دانشگاه‌های هاروارد استنفورد کلمبیا گفت: برای تحقق اهداف و برنامه های مدون و تحول اموزش عالی با ورود به دانشگاهها نسل سوم محقق می‌شود.

به گزارش “خط شمال” پرفسور داود دومیری گنجی دانشمند یک درصدبرتر جهان طی سخنرانی باحضور اساتید و هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل و نیز ارتباط،ویدئویی با پژوهشگران ومحققان بین المللی وملی در تالار این دانشگاه اظهار داشت؛ حرکت بسوی دانشگاه نسل سوم یک ضرورت با قید فوریت برای دنیای امروز است چرا که گام نهادن دراین مسیر تولید پول وثروت کلان وبی نیازی مردم از قدرت و دولت ‌سیاست مداران و جنگ است .

داود دومیری گنجی دانشمند برتر جهان درعلوم مهندسی در سال‌های متوالی بابیان اینکه دانشگاه باید تولید پول وثروت برای جامعه داشته باشند افزود: تاکنون دانشگاهها دراین زمینه دستاورد ملموسی نداشته اند .
استاد دانشگاههای برتر اروپا وامریکا درسخنانی به تاریخچه دانشگاهها و موانع پیشروی بالندگی ان درقرون مختلف اشاره کردوافزود: دانشگاه نسل اول که در دوره قرون وسطایی شکل گرفته بود و شخصیت های فکری ان دانشمندانی چون افلاطون ارسطو ارشمیدس، بودند که شاخصه وعملکرد ان دانشگاهها برمبنای خدمت و احراز رضایت خاطر قدرت حاکم وقت بود بطوریکه دران زمان دانشگاهها اجازه بیان تضاد فکری و عقاید مختلف نداشتندوصرفا انچه ازسوی دانشمندان وقت نظیر افلاطون و همتای انان ارایه میشد قابل یادگیری بوده و غالبا علم در ۴ گروه حقوق ، پزشکی ، الهیات، و هنر تعریف شده بود
دومیری گنجی تصریح کرد؛ اساسا سنگ بنای ان دانشگاه براساس استاد ودانشجو محوربود که مطلوب و مورد درخواست حاکمان وقت بود

دانشمند یک درصد برتر جهان سپس به دانشگاه نسل دوم و سوم اشاره وتصریح کرد ،درقرن۱۴ میلادی ۴۴ دانشگاه در اروپا تاسیس شد که دانشگاهها کارکردهای مختلفی داشته بطوریکه دانشگاه بولونیا صرفا دانشجو ولی دانشگاه پاریس پرفسور تربیت می کرد
دومیری گنجی درادامه سخنانش خاطر نشان کرد: ویژه گیهای نسل دوم دانشگاه پژوهش،محور و کارکرد ان تبدیل علم به پژوهش ومعکوس آن بود و از مزیتهای دیگر آن نیز رشته های دانشگاهی از یکدیگر منفک و تخصصی ترشدند و این جهش بسویی رفت که در قرن شانزدهم دانشگاهها اجازه نقدپذیری داشتند که ایده های گوناگون ومتضاد هم متجلی و ازادانه بیان میشد و‌پس از دوره ایی این دانشگاهها ی متجلی به اکادمیک های دینی تبدیل شد که غالبا روسای دانشگاهها ازسوی مقامات مذهبی اروپایی منصوب میشدند ولی دبیران دانشگاهها که افراد علمی و شاخص دانشگاهها بودند بدنه اصلی دانشگاه را هدایت می کردند و قدرتشان از رییس دانشگاه بمراتب بالاتر بود دراین دوره خروجی دانشگاهها درمدار تبدیل علم به فناوری ومعکوس ان بوده و موازی ان مدارس و کالج های نوین دانشگاهی زبانهای خاصی را تدریس می کردند تااینکه جنگ جهانی اول شکل گرفت و ماحصل جنگهانیز دانشگاهها هم با یکدیگر متخاصم شدند بطوریکه دانشگاه المان دانشجو فرانسوی را اخراج می کرد و دانشگاه انگلیس دانشجو کشور دیگری را اخراج می کرد تااینکه در سال ۱۹۳۰ در انتخاب روسا دانشگاهها تحولی صورت گرفت بطوریکه روسا دانشگاهها ازکسانی انتخاب میشدند که شاخصه مدیریتی وعلمی واخلاقی شان از وزیر و سایر دانشمندان هم دوره بالاتر بود .

دکتر دومیری گنجی بابیان اینکه باید دنیا شتابان بسوی دانشگاه نسل سوم حرکت کند ، خاطر نشان کرد؛ در نسل سوم دانشگاه علم وثروت درخدمت عموم جامعه است ودانشگاههاازسرتاسر دنیا رقابت و هم افزایی دارند شبکه های علمی به صنعت و بازار وصل میشوند و فرد بیکار وجویای کار دردنیای نسل سوم دانشگاه وجودندارد مردم ودانشگاه به دولت وسیاست وقدرت احتیاج چندانی ندارند، در دنیای نسل سوم دانشگاه دانشگاهها وابسته به دولت نیستند و شبکه هایی ازدانشگاهها به منزل مردم وصل است و دانشگاهها فرد بیمار وتحصیلکرده وغیرتحصیلکرده را پیدا می کند و مشکلشان حل می کند

در پایان این مراسم به پاس نواوری و گستره علم و هدایت وتربیت بیشترین دانشمندان علوم مهندسی در دودهه گذشته ، لوح تقدیر و سپاس دانشگاه علوم پزشکی به پرفسور داود دومیری گنجی اهداشد .

لینک کوتاه : https://khateshomal.ir/?p=5732

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.