10

خرید تضمینی برنج راهکاری که عملی نشد/ کشاورز مازندرانی با کوله‌باری از خستگی و “به رنج”

  • کد خبر : 9799
  • ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۴
خرید تضمینی برنج راهکاری که عملی نشد/ کشاورز مازندرانی با کوله‌باری از خستگی و “به رنج”
کشاورز مازندرانی با کوله‌باری از خستگی و "به رنج" به استقبال کشت زراعی جدید رفت که با تصمیم‌گیری مسئولان بر خرید تضمینی برنج راهکار آن عملی نشد.

به گزارش “خط شمال” در سومین ماه از فصل بهار قرار گرفتیم، فصلی که برای استان مازندران به عنوان قطب کشاورزی کشور شناخته می‌شود، پر خیر و برکت و فصل کشت و کار است و مردمی که رونق زندگی‌شان و امرار و معاششان بر تولید برنج رقم می‌خورد با آمدن این فصل آستین همتشان را بالا می‌زنند و با پاهای برهنه به سمت اراضی شالیزاری خود گام برمی‌دارند تا در این فصل پر روزی، ثمره زحمتکشان را با نشاندن هر شلتوک نشاءای بدست آورند.

اما امسال این برنجکاران “به رنج” با کوله‌باری از خستگی و ناامیدی آن آستین همت خود را به نیمه دستهایشان کشاندند و آن پاهایشان نیز همراهی بر رفتن به زمین شخم و شیار شده و آماده برای کشت جدید نمی‌کنند و آن هم به دلیل به فروش نرفتن محصل سال گذشته‌شان که در انبارها و سالن‌های شالی‌کوبی‌ها دپو شده و خریداری نیامد تا حاصل زحمت‌هایشان را بخرد.

تولید برنجی که در سال گذشته همزمان با انتقال آنها به کارخانه‌ها واردات بی‌رویه برنج‌های خارجی دستور کار مجلس و دولت قرار گرفت تا محصول کشاورزان شمال کشور در دستشان بماند و در این سال زراعی جدید خسته خسته با شانه‌های افتاده پا بر داخل اراضی کشاورزی خود بگذارند و جالب‌تر بر وجود چندین مراکز و شرکت بین‌المللی تجارت برنج در استان مازندران این حاصل “به رنج” در این انبارهای شالی‌کوبی بماند.

فریاد بسیاری زدند و از مسئولان استانی و نمایندگان مجلس کمک خواستند تا اینکه در دومین ماه از فصل بهار سال‌جاری کور سوی امیدی آن هم با اقدامی بر خرید تضمینی برنج در دل این برنجکاران روشن شد.

جمیل علیزاده شایق دبیر انجمن برنج ایران در یک گفت‌وگویی این خرید تضمینی برنج را هم راهکاری بر رفع مشکل برنج ندانست چرا که وزارت جهاد کشاورزی نتوانست این راهکار را هم به درستی عملی کند.

وی عنوان کرد که واردات برنج در تمام طول سال ضربه روحی سنگینی به کشاورز وارد کرد این شوک اول بود و شوک دوم هم قیمت پایین محصول برنج تولیدی بود.

حمایت مالی شرکت بین‌المللی تجارت برنج جهت خرید برنج کشاورزان

مدیرعامل شرکت بین‌المللی تجارت برنج ایران نیز با اعلام آمادگی بر خرید برنج از کشاورزان عنوان کرد: کشاورزان می‌توانند نمونه محصولشان را با آوردن به این مرکز نسیت به فروش تولیدشان اقدام کنند.

سیداسماعیل يزدان‌پناه گفت: مشکلاتی که اخیرا با دپوی برنج در کارخانه‌های شالیکوبی مطرح شده با پیگیری استاندار مازندران این شرکت شروع به خرید برنج کرده اما منابع مالی نداریم که خواستاریم تا با خریداری اوراق این مشکل حل شود.

وی ادامه داد: با توجه به‌ پتانسیلی که در این مرکز وجود دارد تقاضا داریم مجوز صندوق کالایی بعد از بورس برای برنج یا بخش کشاورزی صادر شود تا مشکلات در این امر رفع شود.

يزدان‌پناه خاطرنشان کرد: این شرکت دارای تجهیزات پیشرفته برای بسته‌بندی و صادرات و کیفیت‌سازی برنج وجود دارد و یکی از اهداف شرکت تنظیم بازار با ابزارهای نوین است.

استانداری مازندران همچنان پیگیر بر خرید تضمینی برنج

استاندار مازندران نیز در ادامه روند این پیگیری‌ها بر خرید تضمینی برنج کشاورزان این استان با تاکید بر اینکه دولت وظیفه‌اش حمایت از برنجکاران است به همین منظور در آزادسازی سموم و کود شیمیایی نیز جهت رفاه کشاورزان دستور کار قرار دادیم، اظهار کرد: یکی از مهمترین کارهایی در جهت تولید برنج، رایگان قرار دادن دانش این محصول در اختیار کشاورزان است و بخش خصوصی در دو بخش تولید و محصولات دانش‌بنیان با کشاورزان ارتباط برقرار و کمک کنند.

سیدمحمود حسینی‌پور با بیان اينکه تطابق میزان تولید داخلی و واردات برنج باید مورد بررسی و رسیدگی کامل قرار گیرد یعنی اطلاعات دقیق در استان جمع‌آوری شود تا هم برنج پرمحصول و با کیفیت در اختیار دولت قرار گیرد، افزود: در تولید برنج نیاز است از خام فروشی فاصله گرفته و به سمت توجه بازارهای این محصول رفته و همه تولیدات برنج مورد توجه قرار گیرد؛ نقش اتحادیه‌ها را فعال کرده تا مسئولیت‌پذیر شوند و در امر بروزرسانی تولید محصولات به بازار مصرف برنامه داشته باشند اگرچه با آن چیزی که در دنیا اتفاق می‌افتد فاصله زیادی داریم و به همین دلیل در رقابت شکست می‌خوریم.

وی با اشاره به اینکه در کمک مدیریت بازار برنج در راستای بهبود وضعیت بازار و ایجاد انگیزه تولیدکنندگان دستور کار دولت قرار گرفته و به نوعی نقش دولت هدایت گری و حمایتی است، گفت: بعد از کیفیت‌سازی تولید برنج به دنبال توسعه صادراتی این محصول مورد توجه اساسی قرار گیرد و حمایت در این امر انجام شود و به همین منظور ممنوعیت صادرات برنج برداشته شد و تعرفه صادرات برنج نیز صفر شده است اگرچه با این اقدامات در بازار بین‌المللی جایگاه خاصی قرار نگرفته‌ایم و برای رسیدن به آن باید تلاش مضاعفی انجام شود.

استاندار مازندران با تاکید بر اینکه مازندران آمادگی بر ورود اتحادیه‌های و تشکلات جهت توزیع برنج این استان در زنجیره موادغذایی کشور را داریم، اظهار داشت: در این چند ماه اخیر آسیب‌شناسی از وضعیت‌ برنج جهت عدم امنیت فروش برنج و دل نگرانی کشاورزان بر فروش محصولشان انجام شده است که توانمندسازی در این عرصه تصمیم‌گیری شد با توجه به اینکه در این سال‌ها در زمینه ارزش‌گذاری برنج اقداماتی صورت نگرفت دولت به عنوان پشتوانه باید به حمایت کشاورزان بپردازد.

وی ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ای با فعالان خرید و فروش برنج جهت توزیع این محصول انجام شده تا بخش خصوصی نسبت به توانمندسازی تولید برنج سرمایه‌گذاری کند همچنین ارتقای تولید برنج در جهت تولید و کیفیت در سال زراعی جدید دستور کار قرار گرفت؛ در کنار حمایت‌هایی از سوی دولت با آموزش رایگان، جهت مکانیزه کردن برنج، ضمانت فروش، صادرات برنج و فرآوری این محصول مدنظر قرار گرفت.

حسینی‌پور با بیان اینکه طبق رایزنی امسال انجمن برنج با استفاده فروشگاه‌های زنجیره‌ای به جای فروش برنج خارجی از تولید داخلی عرضه کنند، گفت: فعال شدن تشکلات برنج به دنبال خریداری کل برنج هستیم که هم‌اکنون این خریداری در حال انجام است؛ موضوع اصلی بر قیمت این محصول است که کارگروهی با حضور بخش خصوصی، فعالان برنج و کشاورزان تشکیل و نسبت به تعیین قیمت توافقی تشکیل شده تا برنج با قیمت عادلانه در اختیار مردم قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: اجازه به سودجویان و دلالان برنج جهت توزیع برنج داده نمی‌شود تا زحمات کشاورزان هدر رود در واقع از تولید به مصرف هیچ واسطه‌ای نبوده و کشاورزان با ثبت‌نام در سامانه برنجشان را روانه بازار می‌کنند. به

گفتنی است؛ با وجود همه این دغدغه‌ها از سوی مسئولان استانی و اخیرا خطاب صحبت رضا حاجی‌پور نماینده مردم آمل به آیت‌الله رئیسی رییس جمهور بر ساماندهی وضعیت برنج استان‌های شمالی با اعلام بر نرخ ۶۰ الی ۶۵ تومانی هر کیلو برنج، تاکنون اقدامات اساسی بر خریداری تضمینی این “به رنج” زحمت‌کشان انجام نشده و با وجود افزایش قیمت‌ها بر نهاده‌های کشاورزی اعم از سموم و کود شیمیایی با سهیمه ناچیز و اجبار بر خرید آزاد کشاورزان ناراحت و معترض بر این قیمت خرید تضمینی هستند و این نیاز هست تا وزارت جهاد کشاورزی و وزارت کشور فکر اساسی برای رفع این مشکل و مهم‌تر جهت حمایت از کشاورزان استان‌های شمالی بپردازند.

لینک کوتاه : https://khateshomal.ir/?p=9799

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.