10

حال و هوای دختران سردار دل‌ها در کربلای ایران زمین/ شلمچه بوی چادر خاکی زهرا (س) می‌دهد

  • کد خبر : 7903
  • ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۵
حال و هوای دختران سردار دل‌ها در کربلای ایران زمین/ شلمچه بوی چادر خاکی زهرا (س) می‌دهد
شلمچه مثل همیشه با بوی عطرش که سرشار از بوی چادر خاکی مادرم حضرت زهرا (س) است، از دختران سردار دل‌ها استقبال می‌کند.

به گزارش “خط شمال” حس افتخار و حضور در کربلای ایران زمین در نگاه تک تک دختران موج می‌زند، فریاد نهفته در گلو برای غریبی زهرا (س) تنها در دیدار و زیارت شهدا در شلمچه آرام می‌گیرد و چادرمان حافظ راه عزیز دل مادران شهدایی است که در جای جای این خاک با دلتنگی از فراق دیدار فرزند روزگار می‌گذرانند.

حضور پر شور دختران دهه هشتادی و نودی امسال در اردوی راهیان نور چشمگیر بود و مدام از پدرشان سردار حاج قاسم سلیمانی گفتند، انگار حس و حال و خاک شلمچه دیدار تازه با پدر بود.

برای نشان دادن میزان علاقه و حس خوش حضور با چند دانشجوی دختر زائر سرزمین نور در یادمان‌های مختلف شهدا پای گفت‌وگو نشستیم.

شرمنده‌ شهداییم…

زهرا متولی دانشجوی مازندرانی از دانشگاه فرهنگیان قائمشهر که در یادمان شهدای فکه حضور پیدا کرد، در گفت‌وگویی اظهار داشت: شرمنده شهداییم و این حس از این جهت که امثال من هنوز درک نکردیم که شهدا برای چه چیزی رفتند و این تاسف بار است.

وی افزود: این سفر با همه سفر‌هایی که رفتیم، فرق دارد و قابل وصف نیست؛ در این سفر حس افتخار و حس شرمندگی به آدم دست می‌دهد؛ حس افتخار بخاطر اینکه جوانان هم‌سن خودم برای حفظ ارزش‌ها و آرمان‌ها حاضر شدند جان خود را بدهند و منیت خود را زیر پا گذاشتند و درکش خیلی سخت است.

این دانشجوی مازندرانی تصریح کرد: سردار شهید قاسم سلیمانی یکی از برازنده‌ترین شهدای کشور است و همانند شهدای دیگر نشان داد که دنیا تنها به چیزهای مادی خلاصه نمی‌شود.

متولی در ادامه خاطرنشان کرد: شهید محمد بلباسی اولین شهید مدافع حرم قائمشهر است که شهادتشان باعث شد ما بفهمیم جانفشانی‌ها فقط مختص به دفاع مقدس نیست بلکه این راه می‌تواند ادامه داشته باشد.

هویزه حس و حال کربلا دارد

حسین‌پور دانشجوی مازندرانی از دانشگاه بیت الهدی آمل در زیارت یادمان شهدای هویزه اظهار داشت: در کربلای ایران زمین با محل عروج شهدا آشنا شدم و هویزه مظلوم و قوی حس و حال کربلا را دارد.

وی گفت: شهدا، چقدر قوی و اسطوره بودند که برای داشتن آخرت آباد جنگیدند اما امروز این موضوع  برای نسل جوان اهمیتی ندارد.

این دانشجوی مازندرانی بیان کرد: شهدای هویزه محکم، قوی و مظلوم بودند و به آن اندازه که باید از این شهدا تجلیل نشده است و این مظلومیت بیشتر احساس می‌شود.

حسین‌پور یادآور شد: به اندازه‌ای که توان داریم باید دینداری را رعایت کنیم، از ارزش‌ها مراقبت کنیم، در مسیر طغیان نکنیم و سست نشویم ثابت قدم باشیم.

شلمچه پر از آرامش است

لعیا معافی دانشجوی طراحی دوخت دانشگاه فنی و حرفه‌ای قدسیه ساری در یادمان شهدای شلمچه با اشاره به اینکه شلمچه پر از آرامش است، افزود: شلمچه پر از آرامش، خاکی بودن، حس تهی داشتن، دور از تجملات و مادیات و از خود خود بودن است، اینجا فقط خود خودت هستی و هر آنچه در درون داری را می‌شکافی و چیز‌های پنهان را هویدا خواهی کرد.

وی با بیان اینکه هیچ سفری، راهیان نور نمی‌شود، اظهار کرد: خاک شلمچه بوی تربت کربلا دارد و اگر کربلا را تجربه کرده باشیم هم غم دارد و هم شادی و اینجا هم مثل آنجاست و کربلای ایران است و فرقی ندارد.

این دانشجوی مازندرانی تصریح کرد: شهدا از وابستگی‌ها و زندگی‌شان گذشتند تا ایران قدرتمند داشته باشیم و با افتخار می‌گوییم، مدیون شهداییم.

معافی راهیان نور را یک تجربه دانست و گفت: در جنگ رسانه‌ای باید هوشیار باشیم و زودباور نباشیم و تحقیق کنیم با علم روز و مطالعه کتاب به واقعیت برسیم تا زحمت‌های شهدا هدر نرود، ما باید پاسخگوی شهدا باشیم.

سفر معنوی راهیان نور، تلنگری در زندگی است

زهرا وطن‌دوست دانشجوی دانشگاه بیت الهدی آمل در یادمان شهدای شلمچه اظهار داشت: تلنگر این سفر معنوی برای زندگی همه ما لازم است، توصیه می‌کنم همه برای حداقل شده یک بار اینجا را تجربه کنند.

وی با بیان اینکه برای دومین بار به اینجا آمدم چراکه دلم برای حال و هوای اینجا تنگ شده بود، افزود: در سفر اول حال معنوی خاصی که تجربه کردم را دوست داشتم دوباره تجربه کنم.

این دانشجوی مازندرانی یادآور شد: اینجا می‌توانی ارتباط بیشتری با خدا داشته باشید و از زندگی شهدا تجربه کسب کرده و آگاه شویم.

وطن‌دوست خاطرنشان کرد: با شنیدن نام حاج قاسم دچار تپش قلب می‌شوم؛ اگر امروز ایشان را می‌دیدم به او می‌گفتم حاج قاسم، ما تمام سعی‌مان را می‌کنیم با اینکه خیلی از شما فاصله داریم اما در محیط آموزشی تاثرگذار باشیم.

وی گفت: من برای دفعه اول احساس جدا شدن از زمین و هیاهوی زمینی را به عینه در خودم احساس کردم و الان هم همینطور است و به آن‌هایی که نیامدند توصیه می‌کنم یک بار هم که شده به راهیان نور سفر کنند.

این دانشجوی مازندرانی خاطرنشان کرد: امیدوارم همیشه در راه شهدا قدم برداریم و در آموزش‌ها بگوییم شهدا چقدر تلاش کردند تا این خاک بماند و ما زمینه ساز ظهور امام زمان باشیم.

شلمچه نزدیکترین مکان به امام حسین (ع) است

زهرا آزاده از دیگر دانشجویان مازندرانی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری و زائری که برای چهارمین بار به راهیان نور سفر می‌کند، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اینجا نزدیکترین مکان به امام حسین (ع) است؛ اگر دستمان به کربلا نمی‌رسد اینجا پاتوق خوبی است.

وی گفت: هر بار که بنر و پوستر راهیان نور را می‌بینم حس خاصی به سراغم می‌آید که آمیخته با حزن است، انگار این خاک آدم را به سمت خودش می‌کشد، شلمچه بیشتر از جا‌های دیگه حزن دارد.

این دانشجوی مازندرانی می‌گوید: همان از خودگذشتگی که امام حسین (ع) و یارانش داشتند، اینجا حس می‌شود؛ شهدا که اینجا پا گذاشتند، مقدس بودند و این خاک که هنوز در دل خودش استخوان شهدا را دارد حس عجیبی به آدم منتقل می‌کند.

آزاده در پایان به دهه هشتادی‌ها توصیه کرد تا به این منطقه سفر کنند، خودشان را بشناسند و به خودآگاهی برسند، به اینکه شهدا برای چه رفتند، فکر کنیم و ایرانی متحد بسازیم.

شهدا برای آرامش و آسایش ما جنگیدند

فاطمه رجب‌زاده دانشجوی دانشگاه فرهنگیان قائمشهر شهر گتاب زائر اولی حاضر در راهیان نور در خصوص این سفر معنوی اظهار داشت: خیلی‌ها این سفر را تجربه کرده بودند و از حال و هوای سفر شنیده بودم و دوست داشتم خودم هم تجربه کنم.

وی افزود: شهدا برای آرامش و آسایش ما جنگیدند و ما وظیفه داریم راهشان را ادامه بدهیم و طوری که آن‌ها می‌خواستند، عمل کنیم.

گفتنی است شلمچه به همان اندازه‌ای که عشق در آن تجلی پیدا می‌کند، به همان اندازه غربت در آن حس می‌شود، حال و هوای غریب آن یادآور کربلا است و به همین علت از آن به‌عنوان کربلای ایران زمین یاد می‌شود.

 

لینک کوتاه : https://khateshomal.ir/?p=7903

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.