3

ثبت ۹۰ سند در سامانه اوقاف آمل/ منابع مالی امور خیریه از نیات واقفین است

  • کد خبر : 12479
  • ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۸:۴۵
ثبت ۹۰ سند در سامانه اوقاف آمل/ منابع مالی امور خیریه از نیات واقفین است
ریيس اوقاف و امور خیریه آمل گفت: تاکنون ۹۰ سند در سامانه اوقاف این شهرستان ثبت شده که ۱۸ سند آن به مساحت ۳ هزار و ۸۸۵ هکتار برای روستاهاست.

به گزارش “خط شمال” حجت الاسلام هادی بهرامی در نشست خبری با اصحاب رسانه این شهرستان به مناسبت هفته وقف با بیان اینکه با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بر تغییر زمان هفته وقت از اواخر ماه صفر به دهم مهرماه مصادف با ۱۶ ربیع الاول انتقال یافت، اظهار داشت: این ایام بهترین فرصت برای مجموعه موقوفات و اماکن وقوع متبارکه جهت تنویر افکار عمومی است.

وی افزود: اوقاف زیر مجموعه وزارت فرهنگ و زیر نظر فرمانداری و تابع قوانین دولت است که شأن دیگر آن حاکمیتی است و بالاتر محسوب می‌شود؛ تصدی‌گری بقاع متبرکه با اجازه حاکمیت بر اوقاف داده شد که زیر مجموعه دفتر بیت رهبری است.

رییس اوقاف و امور خیریه آمل با اشاره به اینکه وظیفه مهم و تنها اجرای امینانه نیات واقفین است تا به نحو احسنت انجام شود، تصریح کرد: منابع مالی اوقاف از همین نیات واقفین است و فلسفه وجود اوقاف کمک به اقتصاد و معیشت به جامعه از صدر اسلام تا به امروز بوده است.

بهرامی جایگاه ایران را در دنیا رتبه سوم و چهارم عنوان و مطرح کرد: وقف فقط به ایران برنمی‌گردد و بسیاری از ادیان دنیا به وقف توجه دارند.

وی با بیان اینکه در آمل ۱۳۰۱ موقوفه انتفاعی و منفعتی وجود دارد، گفت: از این تعداد ۴۲ هزار رقبه وجود دارد که بیش از ۲۰ هزار آن تحت نظارت اداره اوقاف است و مابقی توسط متولی نظارت انجام می‌شود.

رییس اوقاف و امور خیریه آمل با اشاره به اینکه در سال گذشته حدود ۱۷ میلیارد تومان درآمد مجموع موقوفات و بقاع متبرکه بوده که شش ماهه سال‌جاری به ۲۵ میلیارد تومان رسیده و تا پایان سال جاری به ۳۰ میلیارد تومان خواهد رسید، بیان کرد: اکنون موقوفات بروزتر شده و بیشتر روستاها و قریه‌های مشکلاتی که وجود داشتند الان رفع شده است با توجه به اینکه درآمدها بر اجرای نیات واقفین خرج می‌شود و اداره اوقاف هیچ حساب مالی ندارد.

بهرامی با تاکید بر اینکه همه موقفات هر یک از آنها حساب مجزا دارد و سند به نام آن موقوفه، مسجد یا بقاع متبرکه است و تصدی‌گری به نام اوقاف و سندیت به نام موقوفه است، اظهار داشت: این هزینه‌ها در آمل به عنوان مشهوریت علمی و مذهبی بیشتر در زمینه عزاداری و مراسمات خاص و ویژه صرف می‌شود.

وی ادامه داد: اجرای نیات و امور مالی از ۱۷۰۰ موقوفه در سازمان ثبت شده که عمده آن نیت عزاداری بوده و بالغ بر ۳۷ میلیارد ریال بوده است.

رییس اوقاف و امور خیریه آمل با بیان اینکه کمک به حوزه‌های علمیه یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان، کمک به بقای متبرکه ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان، از درآمد بقای متبرکه در سه زمینه فرهنگی، عمرانی، مدیریتی بقاع، در امر فرهنگی یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان، مدیریت بقاع ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و عمرانی ۳۵ میلیارد ریال هزینه شده است، گفت: همچنین برای ازدواج ۹۵۰ میلیون ریال، درمانی و مساعدت مالی ۳۲۳ میلیون ریال، هزینه موقوفات غیر متصرفی ۱۰۲ میلیارد ریال، مسابقات قرآنی ۴ میلیارد و ۱۰۴ میلیون ریال، کمک به مساجد ۱۵ میلیارد ریال، اعزام زوار به کربلا برای اولین بار ۲ میلیارد ریال، مواکب اربعین ۱۰ میلیارد ریال، هزینه موقوفات متصرفی ۲۷۷ میلیارد ریال صف شد.

بهرامی عنوان کرد: در اجرای پروژه‌های عمرانی ۴ پروژه شامل سرویس بهداشتی امامزاده ابراهیم با بیش از ۲ میلیارد تومان، جداسازی حرم امامزاده ابراهیم با ۷۰۰ میلیون تومان با ادامه کار آن ۷۴۰ میلیون تومان، نصب فرش شبستان ۷۴۰ میلیون تومان، بازسازی بقای متبرکه حرم حضرت خضر، بازسازی دو واحد خدماتی و اداری میدان تبار با یک میلیارد تومان در سال‌جاری انجام شد.

وی یادآور شد: تاکنون ۹۰ سند در سامانه اوقاف این شهرستان ثبت شده که ۱۸ سند آن به مساحت ۳ هزار و ۸۸۵ هکتار به ارزش ۳ میلیارد و ۱۰۸ میلیون تومان برای روستاهاست.

رییس اوقاف و امور خیریه آمل در پایان با اشاره به آخرین وضعیت امام‌زاده عبدالله(ع) خاطرنشان کرد: این آستانه با توجه به اجرای طرح جامع آن طی سال‌های اخیر اکنون ۱۶ لنگه پنجره‌های آن به شکل سنتی نصب شده که با کمک یک خیر بالغ بر ۸۰۰ میلیون تومان هزینه شده است و به زودی درب‌ها و گنبد آن آغاز می‌شود.

لینک کوتاه : https://khateshomal.ir/?p=12479

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.