3

تکاپوی برنج‌کاران در شالیزارهای محمودآباد/ ۷۰۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی شخم و شیار شد

  • کد خبر : 14432
  • ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۸
تکاپوی برنج‌کاران در شالیزارهای محمودآباد/ ۷۰۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی شخم و شیار شد
مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد گفت: این شهرستان دارای 17 هزار و 545 هکتار زمین شالیزاری بوده که تا کنون هفت هزار هکتار آن شخم و شیار شده است.

به گزارش “خط شمال” محمد هادی‌زاده به لزوم مبارزه زراعی زمستانه علیه کرم ساقه خوار برنج از سوی کشاورزان تاکید کرد و اظهار داشت: کرم ساقه خوار برنج زمستان را بصورت لارو (کرم) کامل در بقایای کاه و کلش برنج و علف‌های هرز داخل و حاشیه مزارع سپری می کند که انجام اقداماتی به منظور مدیریت تلفیقی در کاهش جمعیت انتقالی آفت به سال بعد بسیار مؤثر خواهد بود.

وی افزود: مدیریت کنترل آفت و مبارزه زراعی یا انجام شخم و شیار زمستانه از راه‌های مؤثر مقابله با این آفت است که سبب صدمات مکانیکی و زیر خاک رفتن لاروهای زمستانگذران موجود در کاه و کلش و مرگ و میر بالای آنها می‌ شود.

مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد تصریح کرد: انجام شخم و شیار و زیر خاک کردن بموقع کاه و کلش بجا مانده در مزرعه، علاوه بر کنترل آفات سبب پوسیدگی بقایا و افزایش ماده آلی خاک و افزایش محصول کشت سال بعد خواهد شد.

هادی‌زاده در پایان گفت: جمع آوری و حذف علف‌های هرز داخل و حاشیه مزارع بویژه علف‌های هرز روی مرزها و اطراف کانال‌های آبیاری حداکثر تا دهه اول اسفند ماه در کاهش جمعیت انتقالی به سال بعد بسیار مثمر ثمر خواهد بود.

لینک کوتاه : https://khateshomal.ir/?p=14432

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.