9

تقاطع شهید مهدوی قائم‌شهر نمره‌ای منفی برای نمایندگان و مدیران

  • کد خبر : 1622
  • ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲
تقاطع شهید مهدوی قائم‌شهر نمره‌ای منفی برای نمایندگان و مدیران
در شهرهایی که مواجه با سیل خودروهای پلاک غیربومی برای انتخاب مقصد دیگری هستند معمولا با فوریت زمانی مسیر ایمن دسترسی به کمربندی طراحی و عملیاتی می‌شود تا گره ترافیکی بوجود نیاید اما در قائم‌شهر از سال 1393 تاکنون به بهانه‌های مختلف ناکارآمدی بعضی از مسئولین مرتبط را شاهد بوده‌ایم؛ پروژه‌ای که قرار بود مشکل ترافیک را حل کند خود در مشکلات دیگر غرق شد.

سال 1393، با محوریت شرکت زیرساخت و توسعه وزارت راه پروژه تقاطع شهید مهدوی قائم شهرآغاز شد تا ترافیک خودروهای پلاک غیربومی که به قصد دریای شمال یا استان‌های شمالی و مشهد عازم شده اند به از جانب محور سوادکوه، خیابان تهران به سمت کمربندی شهید مهدوی ملک کلا به سمت تقاطع الغدیر برای تقسیم بندی مسیرهای بابل و ساری، هدایت شوند، حتی پیمانکار تجهیزات حفاری و دستگاه‌های سبک و سنگین را مستقر کرد اما ظاهرا عده‌ای از کسبه حاشیه طرح متضرر می‌شدند.

عده‌ای به‌صورت غیررسمی و بدون ارائه سند می‌گفتند یکی از نمایندگان عمرانی مجلس نهم منتقد اینگونه طراحی پروژه است، عده‌ای هم به‌صورت رسمی می‌گفتند اختلاف نظر بین مدیران شهرستانی، استانی و کشوری وجود دارد، دور برگردانی دایر نمودند حدود 3 کیلومتر مسیر خودروهای سوادکوهیان، مسافرین و اهالی خیابان تهران را دورتر کردند و برای اهالی ملک کلا و اطراف مزاحمت ایجاد کردند، آنوقت حدود 3 میلیارد تومان پیش بینی بودجه و بازه زمانی 5 ماه را اعلام کردند، (شاید اکنون 10 برابر آن مبلغ هم کارساز نباشد) شهردار و شورا نیز به نوعی خود را دخیل می دانستند اما طرح که به دلایل پیدا و پنهان شکست خورد در حد اختلاف نطر شهرستانی و استانی اکتفا کردند اما نگفتند کدامین مقامات و مسئولین احتمالی انتخابی، انتصابی، دولتی و غیر دولتی مخالف آن بودند و چرا از ابتدا آینده نگرانه اقدام نکردند.

مجدد در دوره مجلس دهم و کمی بعد شروع کار دولت دوازدهم (دولت دوم روحانی) بعضی از مدیران استانی در حوزه های عمرانی، استاندار، معاون عمرانی، مدیران کل حوزه راه، برنامه و بودجه، فرماندار نیز جابجا و ترکیب اعضای شورا نیز تغییر کرد و شهردار جدید بر منصب نشست، اما رستمی مدیر شرکت توسعه و زیرساخت محکم تر از قبل تکیه بر مسند داشت، باز مصاحبه ها و استقرار مجدد شرکت شروع شد اما دوباره در حد وعده، کندی حرکت و نگاه تعجب و تأسف برانگیز مردمان فرهیخته سوادکوه و قائم شهر خلاصه شد، زمان سپری شد تا اینکه اسلامی استاندار مازندران فامیل واعطی رئیس دفتر رئیس جمهور هوای وزارت راه و حسین زادگان سودای استاندار شدن کردند هردو با حمایت نمایندگان مازندران و صدالبته لابی های سیاسی به مقصود خود رسیدند، گفته شد پروژه به سرانجام خواهد رسید چون وزیر اسلامی و استاندار حسین زادگان می خواهند هدیه به مردمان سوادکوه و قائم شهر دهند از طرفی انتهای مجلس دهم رضیان و ادیانی نمایندگان وقت رایزنی را سنگین خواهند کرد اما باز خبری نشد.

قبلا شایعه شد شرکت‌های خدمات رسان درخواست غرامت کردند اما مسئولین گفتند مخابرات، آبفا، شرکت برق پای کار آمدند تا خطوط را جمع آوری کنندو مکان دیگری را انتخاب مسیر برای خطوط مدنظر انجام دادند.

زمان گذشت مجلس یازدهم شروع بکار کرد، اینبار علیپور کمیسیون عمران و مرادیان در دیگر کمیسیون ، علیپور که زمان نمایندگی قبلیش در مجلس نهم یک بار طرح روگذر رونمایی اما بعد از چندین ماه به دلائل پیش‌گفته که هیچگاه نام مخالفت کنندگان از سوی متولیان امر بصورت شفاف برده نشد، پروژه محو شد، گفتند شاید در مجلس یازدهم حضور این دونماینده مرحم و ملحمی برای این سردرگمی طرح که در این نوبت به تقاطع زیرگذر شهید مهدوی در خیابان تهران نام یافت، شود، مصاحبه، بازدید و عکس گرفتن شروع شد، بیان کردند رایزنی با سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه شروع شد این دفعه پروژه را در ردیف جهش تولید نام دادند، پروژه اولویت دار گفتند، اما حدود یک و نیم سال از مجلس یازدهم سپری شد ولی همچنان طرح و پروژه حرکتی سکون یا لاک‌پشتی را تجربه می‌کند.

پروژه‌ای که قرار بود 5 ماهه اجرا و افتتاح شود، سالیانی‌ست که به درازا کشیده شد هر چند شمع زنی ها، کف سازی و میله گردهای بافته شده قطور نیز مشاهده و دستگاه‌هایی نیز مستقر می باشند، برای عکاسی نگهبانی میانسال و مؤدب که شاید واهمه داشت که از سوی مدیر کارگاه و پیمانکار مؤاخذه شود به نوعی خواست محترمانه مانع عکسبرداری شود، به احترام ایشان که حراست عصرگاهی و شبانه مجموعه را بعهده داشت، از کناره پروژه که اشرافیت صددرصدی بر محل اجرای پروژه دارد در قطعاتی عکسبرداری کردم.

شاید نقد فقط به اجرای تقاطع شهید مهدوی وارد نباشد، در مسیر محور سوادکوه در عبور ورودی متانکلا و واسکس روبروی قنادی کاج، هفته ها تردد خودروهای سوادکوه و مسیر تهران را حدود 7 سال پیش با مشکل مواجه کردند تا زیر گذر برای تردد به متانکلا، واسکس،وسطی کلا و… انجام شود اما گویی اینجا هم اول ساختند و بعد فکر کردند چون مدخل ورودی و خروجی ندارد یا راه آهن یا هر اداره و ملک دیگری مانع هست، علاوه بر تقاطع مذکور و زیر گذر متانکلا، پل پل سفید و قطعه بالازیراب و… تداعی کننده کم کاری بعضی از مسئولین به بهانه بودجه است.

کشور عزتمندی چون ایران که مردمانش و متخصصین و دانشمندانش در بعضی از پیشرفت‌های علمی و در همدلی جهانیان را به شگفتی وا می دارند، لایق خدماتی بزرگ هستند نه سکوت و سکون برخی از پروژه های عمرانی و زیرساختی، شاید با تحرکات محدودی که اخیرأ در پروژه ایجاد شده، طی چند ماه یا سال آینده پروژه به بهره برداری برسد البته اگر مجدد بهانه بودجه و سازمان برنامه و بودجه پیش نیاید، هرچند عده ای از مدیران جابجا خواهند شد.

اما مدیران، نمایندگان و مسئولین مرتبط پاسخ دهند چرا این پروژه سالها به درازا کشید و موجب زحمت مردمان همسایه طرح و تردد کنندگان سوادکوهی، قائم شهری و مسافرین شد؟

چرا 3 میلیارد سال 93 شاید به 30 میلیارد سال 1400 رسید؟ چرا پروژه هایی متل پل پل سفید و تقاطع شهید مهدوی قائم شهر در ورودی کمربندی قائم شهر و زیر گذر متانکلا، بجای اینکه معضل ترافیک را حل کنند خود در مشکلات غرق می‌شوند.

لینک کوتاه : https://khateshomal.ir/?p=1622

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.